خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1397/06/10 - 14:32
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : بین الملل
سبحانی فر در دیدار با رئیس مجلس ملی ارمنستان:

اقدامات دولت های استعمارگر سبب ایجاد شکاف در بین کشورها است

رئیس و اعضا گروه دوستی پارلمانی ایران و ارمنستان با رئیس مجلس ملی ارمنستان دیدار کردند

به گزارش خبرگزاری خانه ملت ، رمضانعلی سبحانی فر رئیس گروه دوستی پارلمانی ایران و ارمنستان ظهر جمعه 9 شهریور 97 با آرا بابلویان رئیس مجلس ملی ارمنستان در ایروان دیدار و گفتگو کرد.



سبحانی فر در این دیدار ضمن ابراز تشکر از دعوت طرف ارمنی از اعضای گروه دوستی پارلمانی ایران و ارمنستان در سفر به ایروان، گفت: علایق دیرینه و مشترک فرهنگی و تاریخی دو ملت را به پیوند داده و دولت به تبع مردم در همین راستا حرکت می کند.



وی در ادامه با اشاره به مواضع رهبر معظم انقلاب مبنی بر اولویت کشورهای همسایه،اقدامات دولت های استعمارگر را سبب ایجاد شکاف در بین کشورها دانست و در لزوم همکاری و هماهنگی فی مابین برای مقابله  با این اقدامات و توسعه روابط تاکید نمود.



رئیس گروه دوستی در ادامه ابراز امیدواری کرد تا با سفر نخست وزیر ارمنستان به ایران کلیه توافقات اقتصادی -گمرکی- امنیتی و دفاعی -قضایی فی مابین به سرانجام رسد.



وی در بخش دیگری از سخنان خود،افزود: مجالس دو کشور می توانند با تصویب قوانین و مقرراتی در رابطه با سرمایه گذاری، مراودات مرزی، عوارض گمرکی و تجاری به توسعه و پیشرفت روابط کمک نمایند.



نماینده مردم سبزوار در مجلس با اشاره به توافقات صورت گرفته بین دو کشور از جمله پروژه آزاد ارس-مغرب، احداث خط سوم انتقال برق،احداث نیروگاه آبی -برقی مغری، موافقت نامه کشاورزی، آلایندگی رود ارس، احداث خط ترانزیت از دریای سیاه تا خلیج فارس و ... خواستار پیگیری اقدامات انجام گرفته از سوی طرف ارمنی شدند.



سبحانی فر همچنین با تاکید بر نقش حمل و نقل در توسعه روابط فی مابین،حذف عوارض حمل و نقل را موجب رونق ترانزیتی بین دو کشور دانست.



آرا بابلویان در ابتدا روابط کشورش با جمهوری اسلامی ایران را در سطوح مختلف دارای اهمیت خواند و بر گسترش و ارتقا سطح همکاری تاکید نمود. وی همچنین از مواضع و رویکرد رئیس مجلس جمهوری اسلامی ایران قدردانی نمود.



وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به لغو سفرش در فروردین ماه به دلیل تغییرات سیاسی در ارمنستان از انجام این سفر در آینده خبر داد.



رئیس مجلس ملی ارمنستان راه اندازی مناطق آزاد ارس - مغری را امکان و پتانسیل بزرگی برای ایران دانست که این کشور را با بازار 180 میلیونی اوراسیا و صدها میلیونی اروپا مواجه می کند.

  • کد خبر : 260214
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار