خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1397/09/18 - 12:28
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : بین الملل
اولادقباد:

ضرورت افزایش میزان مشارکت زنان در حوزه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در فرآیند صلح/ استراتژی امنیتی منطقه بر اساس منافع مشترک کشورها تعریف شود

رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استراتژی امنیتی منطقه باید براساس منافع مشترک کشورها تعریف شود، گفت: افزایش میزان مشارکت زنان در حوزه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در فرآیند صلح یکی از الزامات است.

فریده اولادقباد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به برگزاری دومین کنفرانس رؤسای مجالس 6 کشور آسیایی، گفت: موضوع این کنفرانس چالش‌های تروریسم و ارتباطات درون منطقه‌ای بود که 16 و 17 آذر ماه در تهران برگزار شد. در نخستین روز این اجلاس نشست کمیته تدوین بیانیه با حضور نمایندگان منتخب از کشورها برگزار شد و در دومین روز پس از مراسم افتتاحیه و سخنرانی رئیس مجلس پاکستان ریاست این اجلاس به دکتر علی لاریجانی واگذار شد.











نشست کمیته مقابله با تروریسم: تجارب گذشته، راهبردهای کنونی و اتخاد رویکرد جدید و مؤثر منطقه ای


نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی افزود: پس از خوش‌آمدگویی آقای لاریجانی و سخنرانی آقای روحانی هر یک از روسای مجالس کشورهای عضو به ایراد سخنرانی پرداخته و مواضع خود را در رابطه با چالش‌های تروریسم و ارتباطات درون منطقه‌ای را مطرح کردند.



رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دو نشست موضوعی در دومین روز اجلاس کشورهای افغانستان، ایران، پاکستان، ترکیه، روسیه و چین برگزار شد، اظهار کرد: نخستین نشست موضوعی با موضوع مقابله با تروریسم، تجارب گذشته، راهبردهای کنونی و اتخاذ رویکردهای جدید و موثر منطقه‌ای به ریاست آقای حشمت الله فلاحت پیشه برگزار شد.



وی ادامه داد: دومین نشست موضوعی با موضوع گسترش ارتباطات و تقویت همکاری‌های بین منطقه‌ای، تحقق صلح و توسعه همه جانبه و پایدار در منطقه با ریاست آقای کاظم جلالی برگزار شد در این نشست‌ها نمایندگان سایر کشورها نیز به ایراد سخنرانی پرداختند.



این نماینده مردم در مجلس دهم بیان کرد: در مراسم اختتامیه آقایان فلاحت پیشه و جلالی گزارش نشست‌های موضوعی را ارائه دادند همچنین روسای مجالس نیز به ایراد سخنرانی پرداختند و در نهایت بیانیه این اجلاس تصویب شد؛ شعار این اجلاس هم افزایی برای مقابله با تروریسم و تقویت همکاری‌های منطقه ای بود.











نشست کمیته مقابله با تروریسم: تجارب گذشته، راهبردهای کنونی و اتخاد رویکرد جدید و مؤثر منطقه ای


زنان نخستین گروهی هستند که با فروپاشی زیر ساخت‌های اجتماعی و سیاسی در نتیجه جنگ زیان می‌بینند



وی با اشاره به سخنرانی خود در اجلاس مذکور، گفت: زنان نخستین گروهی هستند که با فروپاشی زیرساخت‌های اجتماعی و سیاسی در نتیجه جنگ و نظامی‌گری دولت‌ها زیان می‌بینند در این زمینه با تلاش‌های صورت گرفته از سوی سازمان ملل متحد و مجامع پارلمانی با هدف استقرار و حفظ صلح در سطح جهان دپیلماسی پیش‌گیرانه به تدریج به عنوان رویکردی برای کنترل و ممانعت از منجر شدن درگیری‌ها به مخاصمه و جنگ موردتوجه قرار گیرد و افزایش میزان مشارکت زنان در حوزه تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی در فرآیند صلح از اولویت‌های این مجامع پارلمانی در نظر گرفته شود.



استمرار گفت‌وگوهای سازنده نقش مهمی در ایجاد امنیت، صلح و رفاه برای منطقه خواهد داشت، جلسات میان نماینده زن پارلمان‌ها با حضور زنان توانمند کشورها استمرار داشته باشد 



نقش زنان در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی و حفظ صلح و امنیت به رسمیت شناخته شود



وی با بیان اینکه باید نقش و اهمیت زنان در مبارزه با تروریسم و افراط گرایی و حفظ صلح و امنیت را به رسمیت شناخت، خاطرنشان کرد: لذا گفت و گو و همکاری‌های مشترک در سطوح بالا ادامه پیدا کند تا امکان حل مشکلات و مسائل منطقه با سرعتی بیشتر از روند توسعه و نفوذ تروریسم فراهم شود.



رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استمرار گفت‌وگوهای سازنده نقش مهمی در ایجاد امنیت، صلح و رفاه برای منطقه خواهد داشت، تاکید کرد: جلسات میان نماینده زن پارلمان‌ها با حضور زنان توانمند کشورها استمرار داشته باشد چرا که این جلسلات می‌تواند نقش مهم و موثری در ایجاد صلح و رفاه منطقه داشته باشد.



عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی اذعان کرد: ایران که میزبان دومین کنفرانس رروسای کشورهای افغانستان، ایران، پاکستان، ترکیه، روسیه و چین را برعهده داشت از کشورهای عضو درخواست کرده بود حداقل یک خانم نماینده در هیات همراه خود داشته باشند.



استفاده از ظرفیت‌های اطلاعاتی و امنیتی مشترک کشورها راهکاری برای مبارزه با تروریسم



وی با اشاره به راهکارهای لازم برای مبارزه با تروریسم در این اجلاس، پیشنهاد داد: قطع مسیرهای تامین مالی تروریسم‌ها و استفاده از ظرفیت‌های اطلاعاتی و امنیتی مشترک برای ایجاد هم افزایی و اثرگذاری در مبارزه با تروریسم باید پررنگ تر شود.



استراتژی امنیتی منطقه باید براساس منافع مشترک کشورهای منطقه به دست خود کشورها تعریف و تعقیب شود



رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: استراتژی امنیتی منطقه نیز باید براساس منافع مشترک کشورهای منطقه به دست خود کشورها تعریف و تعقیب شود تا امکان قطع قدرت های خارجی و مقابله با یکجانبه گرایی فراهم شود؛ تروریسم دشمن مشترک ماست و باید تمام تلاش خود را برای مقابله با آن در تعامل با یکدیگر و نهادهای بین المللی داشته باشیم./



پایان پیام

  • کد خبر : 268753
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار