خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1397/09/17 - 11:08
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : بین الملل
رئیس مجلس ترکیه در دومین کنفرانس مبارزه با تروریسم:

برای حل مسائل و مشکلات منطقه نیاز به کشورهای فرامنطقه‌ای نداریم

رئیس مجلس ترکیه با بیان اینکه همکاری‌ کشورهای منطقه‌ای برای مقابله با تروریسم ضروری است، گفت: برای حل مسائل و مشکلات منطقه نیاز به کشورهای فرامنطقه‌ای نداریم.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، بن علی ییلدریم رئیس مجلس ترکیه صبح امروز (شنبه، 17 آذر ماه) در دومین کنفرانس رؤسای مجالس 6 کشور آسیایی پیرامون چالش‌های تروریسم و ارتباطات درون منطقه‌ای گفت: امروز جهان با جنگ، گرسنگی و بیماری روبه‌رو بوده و مهاجرت، تروریست و بلایای طبیعی از جمله مشکلاتی است که بر روابط بین کشورها و نظام بین‌الملل تأثیرگذار بوده است.



وی ادامه داد: امروز تروریسم از مهمترین مشکلات منطقه و جهان بوده و محدود به منطقه ما نیست بلکه امروز این مسئله ماهیت جهانی یافته است از این رو باید با همکاری‌های همه جانبه تأثیرات تروریست را از بین ببریم.



ییلدریم ادامه داد: تروریست در سال‌های گذشته به صورت منطقه ای و محلی بود اما پس  از حملات 11 سپتامبر و اشغال افغانستان تروریسم تغییر ماهیت یافته و یک هویت جهانی پیدا کرد به طوری که بر اساس آمارها در سال‌های گذشته بیش از 25 هزار نفر در حملات تروریستی جان خود را از دست داده‌اند؛ همچنین در حملات داعش در سال گذشته حدود 7 هزار نفر و در  حملات طالبان حدود 4 هزار و 900 نفر جان باختند.



رئیس مجلس ترکیه ادامه داد: امروز تروریست به عنوان ابزاری برای برخی کشورها به کار گرفته می‌شود و این کشورها از این طریق به دنبال اشغال و استعمارگری هستند و تلاش می‌کنند که موازنه اقتصادی و سیاسی کشورها را به وسیله تروریسم، تحریم‌ها و قوانین یک جانبه بر هم بزنند.



وی با بیان اینکه زمان تحریم و تهدیدها برای فشار قرار دادن دولت‌ها به پایان رسیده است، تصریح کرد: قطعاً کشورهای منطقه باید با همکاری زمینه را برای گسترش منطقه فراهم کنند از طرف دیگر کشورها در مبارزه با تروریسم نباید از تروریست‌های دیگر استفاده کرده به طور مثال نباید برای حذف داعش از گروه تروریستی پ.ی.د استفاده کرد که قطعاً این مسئله کار اشتباهی است و این شبکه در صورت حذف داعش نیز پابرجا خواهد ماند.



ییلدریم با ابراز تأسف از بروز حمله تروریستی در منطقه چابهار گفت: امروز تروریست در کشورهایی مانند پاکستان و افغانستان کاهش نیافته است و در این رابطه همکاری دو کشور برای مقابله با تروریسم لازم است.



رئیس مجلس ترکیه ادامه داد: کشورهای منطقه هزینه‌های بسیاری برای مبارزه با تروریست داده‌اند به طوری که کشور ترکیه در 3 سال اخیر حدود 300 میلیون دلار برای مقابله با تروریسم هزینه کرده است. از طرف دیگر در سال‌های گذشته کشورهای غربی، اسلام را برابر با تروریسم ارزیابی کرده‌اند که ما به شدت این رویکرد را رد می کنیم زیرا اسلام دین صلح، حیات و زندگی است.



وی ادامه داد: امروز برخی از کشورهای غربی از تروریست‌ها حمایت می‌کنند که این مسئله در مبارزه با تروریسم و ایجاد صلح و ثبات منطقه‌ای مشکل‌ساز است. از طرف دیگر معضل مهاجرت یکی دیگر از مسائل مرتبط با تروریسم بوده به طوری که بر اساس آمارها در 8 سال اخیر نزدیک به 4 میلیون سوری به ترکیه آمده‌اند.



رئیس مجلس ترکیه با بیان اینکه رویکرد 6 کشور منطقه برای مبارزه با تروریسم و همکاری‌های منطقه‌ای بسیار قابل توجه و مهم است، گفت: ترکیه از این ابتکار و رویکرد حمایت می‌کند و قطعا ما برای حل مسائل و مشکلات منطقه نیاز به کشورهای فرامنطقه‌ای نداریم زیرا به طور مثال روسیه، ایران و ترکیه توانستند در سوریه با ابتکار عمل مسئله بحران را تا نقطه قابل قبولی حل کنند./




پایان پیام


  • کد خبر : 268663
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار