خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/12/06 - 13:44
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : اقتصادی
رئیس امور مالیاتی در گفت‌وگو با خانه ملت:

هیچ گونه مالیات جدیدی را در بودجه سال ۱۴۰۲وضع نکردیم

رئیس سازمان امور مالیاتی کشور با بیان اینکه در بودجه سال آتی هیچ گونه مالیات جدیدی وضع نکرده‌ایم گفت: با این حال نرخ مالیات بر مشاغل و شرکت‌های تولیدی در بودجه از ۲۵ درصد به ۱۸ درصد رسیده است.

داوود منظور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درباره نگرانی مردم از رشد مالیات ها در سال ۱۴۰۲ گفت: در بودجه سال ۱۴۰۱ هیچگونه مالیات جدیدی را وضع نکردیم.



وی با بیان اینکه مالیاتها بر پایه همان منابع قبلی است، گفت: همچنین نرخ مالیات ما هیچ تغییری نداشته است.



منظور با بیان اینکه نرخ مالیات بر ارزش افزوده بر پایه نرخ ۹ درصد گذشته است، تاکید کرد: همچنین نرخ مالیات بر مشاغل و شرکت‌های تولیدی از ۲۵ درصد به ۱۸ درصد در بودجه رسیده است.



رییس سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه رشد مالیات بر دو منبع اصلی تکیه دارد ادامه داد: نخست؛ شناسایی مودیان جدیدی که تاکنون اظهارنامه خود را تسلیم نمی کردند و دوم دریافت اظهارنامه از مودیانی که علیرغم اینکه شناسایی شده بودند، نسبت به دادن اظهارنامه تمکین نمی کردند.



وی ادامه داد: بنابراین یکی از اقدامات ما بر این مبناست که به سراغ شرکت هایی برویم که اظهارنامه نداده اند تا اظهارنامه برآوردی برای آنها تولید کنیم.



منظور با بیان اینکه اظهارنامه برآوردی شرکت ها تولید شده است، گفت: این اظهارنامه ها در آستانه ابلاغ است بنابراین این مسئله یکی از منابع مالیاتی مهم قلمداد می شود.



وی با اشاره به منابع دیگر رشد مالیاتی بیان کرد: در حال حاضر اقتصاد از رکود خارج و رشد اقتصادی رخ داده است و این رشد اقتصادی که ما شواهد آن را در صورت های شش ماهه شرکت های بورسی می بینیم ،طبیعتاً باعث می شود درآمد مشمول مالیات شرکت ها در سال آینده به طور طبیعی رشد کند.



وی تاکید کرد : عامل سوم، عامل تورم است بالاخره ارقام ما ارقام اسمی است لذا وقتی در شرایط تورمی همه قیمت ها رشد می کنند مالیات ها هم به تناسب این رقم تغییر خواهد کرد بنابراین این سه عامل نقش موثری در رشد مالیات ها خواهند داشتند.



رییس امور مالیاتی تاکید کرد: بنابراین پیش‌بینی کردیم سال آینده مالیات ها حدود ۶۵ درصد نسبت به عملکرد سال جاری رشد کنند و این فشار هم کاملا بدون فشار به شرکت و مودیان منظم ماست که به طور طبیعی اتفاق خواهد افتاد./



پایان پیام

  • کد خبر : 357739
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار