خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/11/05 - 16:04
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اقتصادی
ورناصری:

اگر منابع در بودجه برای علاج‌بخشی سد مسجدسلیمان لحاظ نشود فاجعه ملی رخ می دهد

نماینده مردم مسجدسلیمان در مجلس، با اعتقاد به اینکه اگر اقدام عاجل و آنی برای علاج بخشی برای فرونشست سد مسجد سلیمان صورت نگرید یک فاجعه ملی اتفاق خواهد افتاد، از نگذاشتن منابع در لایحه بودجه سال 1402 برای حل مشکل این سد انتقاد کرد.

خبرگزاری خانه ملت، گروه اقتصادی- وضعیت یکی از سدهای بزرگ خوزستان بحرانی شده است؛ فرونشست ۶ متری سد مسجدسلیمان، بیخ گوش شورابه‌های سد گتوند، نگرانی از وضعیت این سدها را دو چندان کرده است. این در حالی است مشکلات سد مسجدسلیمان روی رودخانه کارون در شمال شرق خوزستان، نیز مدتی است مطرح شده است.



سد گتوند در پایین‌دست سد مسجدسلیمان است که به‌دلیل جانمایی اشتباه و ساخته شدن روی گنبدهای نمکی تا سال ۹۷ بیش از ۱۰ میلیون تن نمک در مخزن آن ته‌نشین شده است و خبرهای دریافتی از سد مسجدسلیمان حاکی از نشست سد و در معرض خطر بودن مغار این سد حساس و استراتژیک است؛ لذا با توجه به تبعات ناشی از خسارت هنگفت به بیت‌المال، به هم خوردن کیفیت و شوری شدید آب مخزن سد گتوند بر اثر تخریب این سد که تأثیر آن تا اروندکنار خواهد بود و ایجاد بحران در تولید برق کشور و علاج‌بخش نبودن آن تاکنون باید نگاه جدیتری به این مهم داشت.



علیرضا ورناصری نماینده مسجد سلیمان از ابتدای آغاز به کار خود در مجلس شورای اسلامی، تاکنون پیگر این ماجرا است، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت دراین باره، گفت: چند سالی  است که از فرو نشست بدنه سد می‌گذرد اما از ابتدای مجلس یازدهم طی بازدیدهایی از سد، درصدد برداشتن پرده از پیش روی این فاجعه ملی برآمدم هرچند اقداماتی ازسوی وزارت نیرو برای علاج‌بخشی سد آغاز شده است اما اعتبار اختصاص داده شده به این مهم صرفا از منابع داخلی سازمان آب و برق خوزستان است لذا نمیتواند عدد قابل توجه‌ای برای حل و فصل این مشکل باشد.



نماینده مردم مسجدسلیمان، لالی، هفتگل و اندیکا در مجلس شورای اسلامی با یادآوری پیگیری موضوع از طریق طرح سوال و تذکر در مجلس و بازدید اعضای کمیسیون انرژی از سد مسجد سلیمان، افزود: پس از بررسی‌های مفصل به این نتیجه رسیدیم که باید با سازندگان سد برخورد قضایی شود به همین دلیل تقاضای ماده 234 (ارجاع پرونده تخلف به قوه قضاییه) در مجلس کردم تا اینکه در وزارت نیرو ستادی برای پیگیری موضوع تشکیل شد تا علاوه‌بر مشخص کردن دلایل فرونشست و پیدا کردن راهکار برای حل مشکل، از وخامت فرونشست نیز جلوگیری کنند که در این راستا کار مطالعاتی به دانشگاه تهران سپرده شد، هرچند خبرها حاکی از ادامه فرونشست از حالت عمودی به حالت افقی است و این خطر فرونشست سد را بیشتر می‌کند.



به گفته وی اگر به موقع برای این مشکل بزرگ چاره اندیشی ملی  نشود و اعتبارات کافی برای مهم در نظر گرفته نشود به زودی با یک فاجعه ملی رو به رو هستیم چراکه تاکنون عملا اقدام خاصی برای جلوگیری از فرونشست صورت نگرفته لذا حل مشکل این سد نیاز به یک عزم ملی دارد.



ورناصری با اشاره به موقعیت سد مسجد سلیمان در سطح ملی، اظهار کرد: این سد نزدیک به 2 هزار مگاوات تولید برق برای کشور دارد و درعین حال تامین‌کننده آب شهرستان مسجد سلیمان و روستاهای اطراف است لذا دیگر نباید حل این مشکل را صرفا از وزارت نیرو طلب کنیم بنابراین شخص رئیس‌جمهور و معاونان وی باید به این مهم ورود جدی کنند چراکه از اقدام عاجل و آنی صورت نگرید یک فاجعه ملی اتفاق خواهد افتاد.



عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از نگذاشتن اعتبار و ردیف برای علاج‌بخشی سد مسجدسلیمان در لایحه بودجه سال 1402، اظهار کرد: باید برای حل این مشکل پای پیمانکاران مجرب در سطح ملی به منطقه باز شود تا این مشکل به سرانجام خوبی برسد./



پایان پیام

  • کد خبر : 356130
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار