خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1401/11/17 - 12:14
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : استان ها
درخشان:

نحوه تکمیل ظرفیت دانشگاه فرهنگیان سیستان و بلوچستان خلاف اهداف سند عدالت آموزشی است

عضو مجمع نمایندگان سیستان و بلوچستان در مجلس، با یادآوری اینکه هدف از تکمیل ظرفیت دانشگاه فرهنگیان این استان رفع مشکل کمبود نیرو و جذب نیروهای بومی بوده است، از تبعیض آشکار در نحوه اجرای این مهم در شمال و جنوب این استان انتقاد کرد.

عبدالناصر درخشان در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با انتقاد از نحوه اجرای تکمیل ظرفیت دانشگاه فرهنگیان در شمال و جنوب استان سیستان و بلوچستان، گفت: مدت زمان طولانی است که استان سیستان و بلوچستان با کمبود شدید نیروهای توانمند و ماندگار در حوزه آموزش مواجه بوده و به ناچار از راه جذب سرباز معلم یا خرید خدمات از نیروهای غیرشاغل در آموزش و پرورش با محرومیت‌ها و دشواری‌های فراوان امر خطیر آموزش فرزندان آن خطه را بر دوش کشیده است.



نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، راسک، بمپور، دلگان، فنوج، لاشار، بنت، آشار و آهوران در مجلس، ادامه داد: کمبود شدید نیروی آموزشی سبب شده که این استان از لحاظ موقعیت و موفقیت علمی در پایین‌ترین رده نسبت به سایر مناطق کشور قرار گیرد.



وی تصریح کرد: این استان در سال ۱۴۰۰ تعداد ۲۸۰۵ نفر سهمیه جهت پذیرش در دانشگاه فرهنگیان داشت که ۳۳۰ نفر از آنها به دلایل مختلف جذب نشدند، بنابراین مقرر شد این مشکل در سال ۱۴۰۱ جبران شود و ۲۰ درصد سهمیه استان بهبود یابد.



درخشان خاطرنشان کرد: در نتیجه پیگیری‌هایی که برای تامین نیروی معلم متناسب با نیاز استان سیستان و بلوچستان از طریق سازمان‌های سنجش و اداری و استخدامی و وزارت آموزش و پرورش انجام شد سازمان اداری و استخدامی نسبت به کمبود نیروی انسانی لازم در مناطق مرزی و با توجه به پیش‌بینی افزایش جمعیت در استان سیستان و بلوچستان پس از ظرفیت سنجی و نیازسنجی، با استناد به تبصره(۱) ماده (۲۴) قانون مدیریت خدمات کشوری و بند (ب) ماده (۶۳) قانون برنامه پنجم توسعه، مجوز استخدام ۷۰۰ نفر دانشجوی متعهد به خدمت را صادر نمود.



عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ در مجلس، با بیان اینکه هدف از تکمیل ظرفیت دانشگاه فرهنگیان استان سیستان و بلوچستان، کاهش مشکل کمبود نیرو و جذب نیروهای بومی بوده است، یادآور شد: متاسفانه برغم نیاز گسترده خصوصا در جنوب استان در کمال ناباوری شاهد تبعیض آشکار سهمیه تخصیصی در شمال و جنوب استان بدون در نظر گرفتن ضریب محرومیت و وجود فاکتورهایی همچون وسعت زیاد، پراکندگی، بالاخص افزایش جمعیت دانش‌آموزی و نیاز بیشتر به معلمان جدید، می‌باشیم  به طوری که در جنوب استان که نیاز و خلاء بیشتری در این خصوص دارد 220 سهمیه از 700 سهمیه و برای شمال استان 480 سهمیه در نظر گرفته شده است و پذیرش افراد در شمال استان شامل حال دانش‌آموزانی شده است که برخی از آنان از تراز و رتبه پایین‌تری نسبت به دانش آموزان جنوب استان قرار دارند.  



عضو مجمع نمایندگان استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: بی‌شک عدم شفافیت و تبعیض در این خصوص اقدامی برخلاف اهداف سند عدالت آموزشی است بنابراین در این خصوص سئوال و تذکری را خطاب به وزیر آموزش و پرورش ارائه کردم مبنی بر اینکه انتظار می‌رفت که در جذب سهمیه 700 نفری تکمیل ظرفیت دانشگاه فرهنگیان استان سیستان و بلوچستان شاهد شفافیت و عدالت باشیم، علت عدم اعلام نتایج توسط سازمان سنجش چیست؟- چرا اعلام نتایج از طریق درگاه اداره کل استان سیستان و بلوچستان انجام شده است؟/



پایان پیام

  • کد خبر : 356763
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار