خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/05/10 - 09:36
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : اجتماعی
اعظمی تاکید کرد:

کمبود منابع آب، امنیت غذایی کشور را به مخاطره می‌اندازد/ فرونشست در کمین دشت‌های کشور

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، گفت: فرونشست زمین در کمین ۴۹۹ دشت و اراضی کشاورزی کشور است که در جای خود یک فاجعه پنهان محسوب می‌شود.

ذبیح الله اعظمی ساردوئی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد بحران کم آبی در کشور گفت: تابستان امسال یکی از خشک‌ترین تابستان‌ها در طول پنج دهه اخیر است، به طوری که سدهای کشور به لحاظ ذخیره آبی وضعیت مناسبی ندارند و در بهترین حالت ممکن یک سوم ذخیره آنها باقى مانده است. با توجه به شرایط موجود و بر اساس داده‌های هواشناسی،دورنمای امیدوار کننده‌ای  برای وضعیت خشکسالی تا پاییز و حتی برای سال آینده در کشور وجود ندارد.











ذبیح الله اعظمی ساردویی


نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی افزود: میزان بارندگی در کل کشور با کاهش بسیار شدیدی روبرو بوده است و این کم بارشی در استان‌های جنوبی به ویژه کرمان در حداقل میزان ممکن بوده است. از طرفی طبق پیش بینی‌ها دمای هوا بین نیم الی یک درجه رو به افزایش خواهد بود، لذا با افزایش تبخیر و نیاز بیشتر گیاهان و کشاورزان به آب، وضعیت کشاورزی و دامداری وخیم‌تر می‌شود، با تمام این تفاسیر استان کرمان سومین استان کم بارش کشور بوده و تقریبا ۸۲/۳ درصد وسعت این استان با شرایط بحرانی و کمبود آب مواجه است .



کاهش ذخایر آبی طی ۵۰  سال گذشته



وی در ادامه اظهار کرد: کاهش بارندگی در سال‌های اخیر طی ۵۰ سال اخیر بی سابقه است و از طرفی به دلیل استفاده غیر معمول و بیش از اندازه از ذخایر سفره‌های زیر زمینی، میزان این آب‌ها به میزان زیادی کاهش پیدا کرده، طبق آمار دهه پنجاه میزان کمبود منابع آب‌های زیرزمینی ۲۰۰هزار متر مکعب برآورد شده است. در حال حاضر کاهش ذخائر سفره‌های زیر زمینی کشور به ۱۲ میلیارد متر مکعب رسیده که یکی از عوامل مهم ایجاد فروچاله‌ها و فرونشست‌های دشت‌های ایران هستند؛ در حال حاضر فرونشست زمین در کمین ۴۹۹ دشت از مجموع ۶۰۹ دشت کشور و اراضی کشاورزی است که در جای خود یک فاجعه پنهان محسوب می‌شود. 



اعظمی تاکید کرد: بخش عمده منابع مورد نیاز آب کشور از منابع آب‌های زیرزمینی تامین می‌شوند و شرایط تنش آبی کشور علاوه بر خسارت جبران ناپذیر بر کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست حتی کیفیت آب شرب را در روستاها و شهرهای مختلف را تحت تاثیر قرار داده و امنیت غذایی و زیستی را متاثر می‌کند.



برداشت بی رویه از منابع آبی زیرزمینی، علاوه بر اینکه باعث کاهش کیفیت آب‌های زیرزمینی می‌شود بلکه باعث از بین رفتن اراضی حاصلخیز کشاورزی نیز می شود، آسیب‌ به کشاورزی یعنی از بین رفتن امنیت غذایی کشور که این اتفاق می‌تواند ابعاد گسترده‌تری از مشکلات را به همراه داشته باشد



نماینده مردم در مجلس یازدهم یاد آور شد: برداشت بی رویه از منابع آبی زیرزمینی، علاوه بر اینکه باعث کاهش کیفیت آب‌های زیرزمینی می‌شود بلکه باعث از بین رفتن اراضی حاصلخیز کشاورزی نیز می‌شود، آسیب‌ به کشاورزی یعنی از بین رفتن امنیت غذایی کشور که این اتفاق می‌تواند ابعاد گسترده‌تری از مشکلات را به همراه داشته باشد؛ نکته بعدی اینکه بخش کشاورزی کشور پر مصرف ترین بخش منابع آب است که به دلیل ضعف و سوء مدیریت منابع آبی و عدم استفاده بهینه و کافی از روش‌های نوین آبیاری در کشاورزی را به خود اختصاص داده است. به فرض مثال در کشاورزی سنتی ما آب را به جای گیاه و درخت به زمین می‌دهیم که این روش بایستی اصلاح و فرهنگ سازی شود و نکته مهم تر اینکه مسئولان ذیربط کشور بر تولید و خودکفایی در بعضی محصولات کشاورزی اصرار دارند در صورتی که برای حفظ منابع آبی کشور باید بخش مهمی از نیاز به محصولات کشاورزی را از خارج تامین کنیم .



کشت برنج در 17 استان کشور متوقف شود



اعظمی در مورد کاشت و برداشت محصولات آب بری همچون برنج تاکید کرد: کاشت و توسعه کشت برنج در مناطق غیر از شمال کشور اقدامی غیر منطقی و غیرکارشناسی است به عبارت دیگر کشت برنج در ۱۷ استان کشور باید متوقف شود. همچنین محصولات آب‌بر دیگری همچون ذرت را بهتر است برای تامین نیاز کشور از خارج وارد کنیم و در عوض از محصولات کشاورزی متنوع ایران که به لحاظ اقلیمی و تنوع بی‌نظیر هستند را صادر می‌کنیم و علاوه بر ایجاد رضایت کشاورزان منجر به  ارز آوری خواهد شد.



بیشتر بخوانید:





عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، در پایان خاطر نشان کرد: برداشت بی رویه آب از منابع زیر زمینی دلیلی بر کاهش کیفیت آب‌ها و افزایش شوری آنها شده است. همچنین طرح‌های غیر کارشناسی و ضد محیط زیستی انتقال آب بین حوزه‌ای، بدون در نظر گرفتن معیارهای سازمان یونسکو، چالش‌های اجتماعی در اثر کمبود منابع آب  را در استان‌های نظیر اصفهان، خوزستان، جنوب کرمان و سیستان و بلوچستان و.... ایجاد کرده است و به شدت گیری مسائلی همچون بیکاری، مهاجرت ، ناامنی و حاشیه نشینی بیش از گذشته دامن می‌زند که می‌بایست هر چه سریع‌تر متوقف شوند./



پایان پیام

  • کد خبر : 324081
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار