خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/06/17 - 22:33
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اجتماعی
محسنی بندپی:

کمبود دوز دوم واکسن کرونا با جایگزینی ممکن است/ عدم خودکفایی کشور مشکلات متعددی به همراه دارد

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت بهداشت به صورت شفاهی و مکتوب به تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اعلام کرده کسانی که دوز دوم واکسن کرونا را بنا به هر دلیلی دریافت نکرده‌اند می‌توانند از جایگزین آن استفاده کنند.

محمدعلی محسنی بندپی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در مورد سرنوشت کسانی که دوز دوم واکسن را بنا به هر دلیلی دریافت نکردند، گفت: وزارت بهداشت به صورت شفاهی و مکتوب به تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور اعلام کرده کسانی که دوز دوم واکسن کرونا را بنا به هر دلیلی همچون کمبود واکسن دریافت نکرده‌اند می‌توانند از جایگزین آن استفاده کنند.



جایگزین کمبود واکسن چیست؟



نماینده مردم چالوس، نوشهر و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی، افزود: قبل از هر پیشنهادی توصیه جدی می‌شود که  دوز اول و دوم یک نوع واکسن تزریق شود، بنا به هر دلیلی اگر واکسن‌ها از یک نوع نبودند، حتما از یک پلتفورم باشند؛ به فرض مثال یک فرد نمی‌تواند دوز اول آسترازنکا و دوز دوم برکت بزند؛ چرا که آسترازنکا از DNA و پلتفورم برکت ویروس ضعیف شده یا کشته شده است، اما اگر شخصی در مرحله ابتدایی سینوفارم تزریق کرد، اما در دوز دوم سینوفارم موجود نبود، می‌تواند واکسن برکت تزریق کند؛ زیرا هر دو از یک نوع پلتفورم، یعنی ویروس کشته شده یا ضعیف شده  هستند.



محدودیت‌ ظرفیت‌های ارزی و ریالی به کمبود واکسن دامن زد



وی ادامه داد: در حال حاضر تمام تلاش وزارت بهداشت جبران کمبود واکسن در کشور است. دلایل متعددی نظیر تحریم‌ها، محدودیت شرکت‌های تولید داروی به ویژه واکسن کرونا، ناتوانی برخی از شرکت‌ها دارویی در دریافت مجوز تولید واکسن، عدم همکاری برخی از کشورهایی که توانایی تهیه واکسن را داشتند و بنا به هر دلیلی از واگذاری آن به کشور ما خودداری کردند و از طرفی محدودیت‌ ظرفیت‌های ارزی و ریالی و... به  بحران کمبود دارو و واکسن در کشور را دامن زد.



بیشتر بخوانید:





عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از صفر تا صد یک ماجرا همیشه بر عهده یک نفر نیست، در مورد کرونا و تولید واکسن هم این ماجرا صادق است اگر امروز در کنترل بیماری کرونا از اعمال محدودیت‌ها تا توزیع واکسن شاهد بی نظمی بودیم به دلایل متعددی بازمی‌گردد. یکی از علل کمبود واکسن وابستگی به کشورهای دیگر است که امروز در درمان کرونا و تهیه واکسن مورد نیاز نمایان شد. این وابستگی و نابسامانی تنها در حوزه تولید واکسن نیست بلکه در بخش تهیه دارو هم با این معضل روبرو هستیم چنانچه مقام معظم رهبری بارها عنوان کردند که خودکفایی بهترین گزینه برای فائق آمدن به مشکلات کشور خواهد بود./



پایان پیام

  • کد خبر : 326733
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار