خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/08/11 - 08:47
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : اجتماعی
با حضور مسئولان مرتبط در نشست کمیته سلامت الکترونیک مطرح شد؛

چرا الکترونیکی شدن نظام سلامت به سرانجام نمی رسد

دومین نشست کمیته سلامت الکترونیک کمیسیون بهداشت مجلس اسلامی با بررسی عملکرد کمیته‌های ذیل آن برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت؛ دومین نشست سلامت الکترونیک کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی در روز (دوشنبه ۱۰ آبان ماه) با حضور جمعی از نخبگان و متخصصان حوزه سلامت الکترونیک و نمایندگان دانشگاه علوم پزشکی، سازمان بیمه سلامت، شورای عالی فناوری و اطلاعات، دیوان محاسبات و وزارت بهداشت و درمان برگزار شد.



فاطمه محمد بیگی رئیس کمیته سلامت الکترونیک کمیسیون بهداشت مجلس در ابتدای این نشست با تاکید به نقش و اهمیت سلامت الکترونیک؛ گفت: نقش و اهمیت سلامت الکترونیک منجر به شفافیت در فرآیند درمان خواهد شد که به کاهش هزینه‌های درمانی از جیب خانواده‌ها  ختم می‌شود که در کنار آن می توان شاهد کاهش فساد، رانت و قاچاق در حوزه سلامت باشیم.



الکترونیکی شدن نظام سلامت برابر عدالت درسلامت است



وی ادامه داد: با الکترونیکی شدن نظام سلامت می‌توانیم شاهد اجرایی شدن عدالت، بهداشت و درمان در تمام نقاط کشور باشیم، به فرض مثال پزشکی از راه دور، استفاده از نسخه الکترونیک، پرونده‌های الکترونیک و …. تنها گوشه‌ای از مزایایی الکترونیکی شدن نظام سلامت کشور است.



محمد بیگی  تاکید کرد: الکترونیکی شدن نظام سلامت باید از برنامه چهارم توسعه شروع می‌شد، اما شاهد تاخیر و کندی در تکمیل فرآیند سلامت الکترونیک کشور هستیم. 



کمیته سلامت الکترونیک دست نظارت کمیسیون بهداشت را در اجرایی شدن قوانین باز می‌گذارد تا شاهد پیشبرد نسخه الکترونیک، تنظیم بودجه و اعتبارات مورد نیاز در عملیاتی شدن سلامت الکترونیک به صورت کامل در کل کشور باشیم



نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس افزود: کمیته سلامت الکترونیک دست نظارت کمیسیون بهداشت را در اجرایی شدن قوانین باز می‌گذارد تا شاهد پیشبرد نسخه الکترونیک، تنظیم بودجه و اعتبارات مورد نیاز در عملیاتی شدن سلامت الکترونیک به صورت کامل در کل کشور باشیم و همچنین نقش موثری در مقابله با اتفاقات و حوادث بیولوژیکی و حتی تشخیص و درمان بیماری کرونا خواهد داشت.



بالابردن سرعت و کیفیت بررسی ابعاد سلامت الکترونیک 



محمد بیگی در ادامه به چگونگی تشکیل کمیته سلامت الکترونیک  اشاره کرد و گفت:  برای ارتقای بالابردن سرعت و کیفیت بررسی ابعاد سلامت الکترونیک  ،  پیشنهاد می شود ساب کمیته های تخصصی ذیل کمیته اصلی تشکیل گردد با عناوین کمیته راهبردی، کمیته بودجه اعتبارات،کمیته قوانین و آیین نامه ها، کمیته زیرساخت‌ها و فناوری ارتباطات و اطلاعات، کمیته تولید، استقرار و بهره برداری و کمیته نظارت و ارزیابی است؛ که استفاده از استارتاپ ها برای بهره وری از نرم‌افزارها و سخت‌افزارها در برخی از این کمیته ها حائز اهمیت است.



دکتر قالیباف پیگیر هوشمند سازی نظام سلامت است



عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تصریح کرد: تشکیل کمیته سلامت الکترونیک با استقبال کم‌نظیر کارشناسان این حوزه با تولیت‌گری وزارت بهداشت روبه‌رو شده است، ضمن اینکه دکتر قالیباف رییس مجلس شورای اسلامی و همچنین رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در راستای هوشمند سازی نظام سلامت، پیگیر فعالیت‌های این کمیته هستند.



رئیس کمیته سلامت الکترونیک کمیسیون بهداشت یادآور شد: مصوباتی نظیر دریافت آخرین گزارش عملکرد از سه دستگاه اصلی که شامل وزارت بهداشت و درمان کشور، سازمان برنامه و بودجه و شورای اجرایی فناوری اطلاعات مورد بررسی قرار گرفت و همچنین راهکارهای مکتوب و اولویت بندی شده از متخصصان و صاحب نظران حوزه سلامت الکترونیک، تشکیل کمیته‌های تخصصی ذیل کمیته اصلی در جهت بررسی تجارب اجرای سلامت الکترونیک در کشورهای دیگر، توجه به مستندات و تعاریف موجود در حوزه های مختلف مرتبط با اجرای این طرح، تدوین سند جامع ملی مدیریت سلامت الکترونیک، بررسی ارائه ردیف مستقل بودجه سلامت الکترونیک در لایحه بودجه ۱۴۰۱ ذیل وزارت بهداشت ، تدوین و ارائه بندهای پیشنهادی برنامه هفتم توسعه در زمینه سلامت الکترونیک به نحوی که به صورت شفاف تکالیف و وظایف دستگاه متولی و همکار در سال های برنامه مشخص گردد، از جمله برنامه‌های مهمی بود که در جلسه قبل کمیته مورد بررسی قرار گرفت.



محمد بختیاری از مرکز پژوهش‌های مجلس با اشاره به مشکلات سلامت الکترونیک در این نشست تاکید کرد: قبلاً کمیته‌ها بر اساس شرح وظایف کمیسیون بهداشت بود که خیلی کلی بودند ولی در مجلس جدید بر اساس مسایل روز و در راستای نقطه زنی تعریف شده اند، مثل کمیته کرونا، کمیته دارو و کمیته سلامت  الکترونیک. امروزه حل بیشتر مسایل  نظام سلامت وابسته به اجرای پرونده الکترونیک است. مرکز پژوهش های مجلس در مورد بحث سلامت الکترونیک گزارشی در دست تهیه دارد  و چالش‌هایی نظیر سامانه های جزیره ای، زبان ناهمسان سامانه ها، عدم اتصال بسیاری از سامانه ها به پرونده الکترونیکی وجود دارد و  مسایلی نظیر  هویت و امضای الکترونیک و فرهنگ سازی   نیازمند کار بیشتری است. انشالله هر کدام از دستگاههای ذیربط بر اساس تکالیفی که برای آنها مشخص شده وضعیت موجود را به تصویر بکشند و بر اساس چالشهای موجود در مسیر رسیدن به اهداف در نظر گرفته شده، پیشنهادات لازم برای ارتقا وضع موجود را ارایه دهند تا ماحصل کمیته تکمیل گزارش مرکز باشد.



در ادامه این نشست محمد یوسفی از وزارت بهداشت و درمان تاکید کرد: تشکیل کمیته سلامت الکترونیک مسیر همواری است که زودتر ما را به هدفمان که همان سلامت الکترونیکی است می‌رساند، در قوانین بالادستی صراحتاً اعلام شده که وزارت بهداشت موظف به الکترونیکی کردن نظام سلامت کشور است  در حالیکه ساختار و چارت تشکیلاتی موجود توانی برای انجام این طرح به این شکل را ندارد .



وزارت بهداشت کشور در حوزه سلامت زحمات بسیاری کشیده است



وی ادامه داد: وزارت بهداشت کشور در حوزه سلامت زحمات بسیاری کشیده است اما سرعت آن نسبت به کارآمدی آن مناسب نبوده است، امروزه الکترونیکی شدن نیازمند یک ساختاری فراتر از عملکرد یک وزارتخانه است که این بستر غیر از ورود حاکمیت ممکن نخواهد بود؛ تا زمانی که صحبت از سلامت می‌شود سخن از حاکمیت در میان است بر همین اساس الکترونیکی شدن سلامت بر عهده حاکمیت است و تمام دستگاه‌ها باید فرآیند خود را در این راستا یکپارچه کرده و از جزیره‌ای عمل کردن دست بردارند.



در ادامه نشست سلامت الکترونیک علیرضا اسحاقی از دیوان محاسبات کشور خاطر نشان کرد: باید گزارشاتی در مورد آسیب شناسی لازم در جهت الکترونیکی شدن سلامت به دست بیاوریم و به یک سند اجرایی واحدی برسیم تا زمانی که فرآیند حاکمیتی و غیر حاکمیتی به درستی به وظایف خود عمل نکنند نمی‌توانیم به الکترونیکی شدن سلامت به صورت یکپارچه دست پیدا کنیم. 



 در پایان این نشست با رای گیری اعضای حاضر در جلسه، از مجموع ۶  ساب کمیته تخصصی پیشنهادی ۵ کمیته تصویب و ابلاغ شد که شامل کمیته راهبردی، کمیته بودجه اعتبارات کمیته قوانین و آیین نامه ها، کمیته فنی  و کمیته نظارت و ارزیابی به تصویب رسید  و در  نهایت اعضای هر ساب کمیته مشخص شد./



خبرنگار: محبوبه اشرفی پیمان 



پایان پیام



 



 

  • کد خبر : 330206
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار