خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/08/17 - 11:01
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اجتماعی
عضو فراکسیون زنان مجلس مطرح کرد:

غربالگری سرطان سینه در جهت مقابله هدفمند

عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی در مجلس، با بیان اینکه طرح غربالگری سرطان سینه که توسط جهاد دانشگاهی مطرح شده قرار است با همکاری مجامع نمایندگان استان‌ها اجرا شود از پیشنهاد اجرای طرح غربالگری سرطان‌های روده و سینه در خراسان رضوی به صورت پایلوت خبر داد.

هاجر چنارانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص اهمیت و اجراح طرح غربالگری سرطان سینه گفت: جهاد دانشگاهی یک اقدام ویژه‌ای درجهت شناسایی استان‌هایی از کشور انجام داده است که بیشترین میزان شیوع سرطان سینه در آنها وجود دارد.



 نماینده مردم نیشابور و فیروزه در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: جهاد دانشگاهی با این اقدام ویژه در جهت درمان سرطان سینه در کشور برنامه‌ریزی کرده است. چرا که اگر این بیماری در مراحل اول ابتلا شناسایی شود می‌توان از بسیاری از هزینه‌های سنگین درمانی در این حوزه و شرایط خاصی که برای خانواده این بیماران ایجاد می‌شود، جلوگیری کرد.



وی تصریح کرد: ما به جهاد دانشگاهی پیشنهاد دادیم تا روند اجرای طرح غربالگری سرطان سینه در استان‌ها را رقابتی کند، ضمن اینکه باید از مجمع نمایندگان استان‌های مختلف در مجلس شورای اسلامی بخواهیم که در این زمینه با جهاد دانشگاهی همکاری کنند، چرا که انجام غربالگری بهتر از این است که وارد مرحله درمان سرطان شوند.



عضو فراکسیون زنان مجلس، با بیان اینکه این طرح از طریق موسسه تحقیقاتی که در جهاد دانشگاهی وجود دارد، دنبال می‌شود، یادآور شد: اجرای غربالگری سرطان سینه قرار است در قالب طرح از سوی جهاد دانشگاهی ارائه شود و صحبت‌های اولیه را نیز در این رابطه انجام داده‌ایم.



عضو مجمع نمایندگان خراسان رضوی در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: البته بنده با جهاد دانشگاهی استان خراسان رضوی هم صحبت کردم و قرار شد این طرح غربالگری به صورت پایلوت برای سرطان‌های سینه و روده که متاسفانه در این استان بسیار شایع شده است، اجرا شود.



به گزارش خبرگزاری خانه ملت سرطان سینه چه در آقایان و چه بانوان از شایع‌ترین بیماری‌ها است بطوریکه هر ۱۳ دقیقه یک مرگ ناشی از این بیماری در دنیا داریم.  



طبق گفته آسیه الفت بخش معاون پژوهش پژوهشکده معتمد جهاد دانشگاهی در ایران سالیانه بیش از ۹۰ هزار نفر دچار سرطان می‌شوند که تا سال ۲۰۳۰ میلادی با ۷۰ درصد افزایش به ۱۵۵ هزار نفر خواهد رسید و سن بروز سرطان سینه در ایران بین ۴۵ تا ۵۰ سال است و در سایر کشورها بالای ۶۰ سال است.



همچنین آخرین گزارش ثبت سرطان ایران مربوط به سال ۹۴ است که این گزارش نشان می‌دهد آمار اعلام شده ۷۵ درصد بر اساس گزارش پاتولوژی، ۱۲.۲۵ درصد بر اساس تشخیص بالینی و ۱۲.۶۵ درصد براساس گواهی فوت بوده است.



در سال ۹۴ شایع‌ترین سرطان‌ها در کل جمعیت کشور شامل سینه، پروستات، پوست (غیرملانوما)، معده و کولورکتال بوده است و شایع‌ترین سرطان‌ها در جمعیت مردان کشور شامل معده، پوست، پروستات، کولورکتال و مثانه و شایع‌ترین سرطان‌ها در جمعیت زنان کشور شامل سینه، کولورکتال، پوست، تیروئید و معده بوده است./



پایان پیام

  • کد خبر : 330719
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار