خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/07/04 - 11:38
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اجتماعی
در بازدید تعدادی از نمایندگان تهران از شهرک زیتون سرخه حصار مطرح شد؛

ضرورت اتصال فوریت‌دار آب و برق فقط برای خانوارهای ساکن/ مصوبه تحویل زمین‌های معوض اجرایی نشده است

اهالی شهرک زیتون واقع در منطقه پارک جنگلی سرخه حصار تهران در بازدید میدانی تعدادی از اعضای مجمع نمایندگان استان تهران به بیان مسائل و مشکلات زمین‌های تعاونی تحویلی خود پرداخته و نمایندگان نیز در این بازدید بر احقاق حقوق اهالی و ساکنین به ویژه اتصال آب و برق برای خانوارهای ساکن تأکید کردند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، دو تن از اعضای مجمع نمایندگان استان تهران اقبال شاکری و سیدعلی یزدی خواه صبح امروز (یکشنبه، 4 مهرماه) از زمین‌های شهرک زیتون سرخه حصار واقع در شرق تهران بازدید به عمل آورده و با حضور این منطقه به طور کامل در جریان مشکلات ایجاد شده برای مالکان این زمین‌ها قرار گرفتند.



ماجرای ۳۷ ساله شهرک زیتون سرخه حصار در شمال و شمال شرق تهران به سال ۶۲ برمی گردد که در آن زمان، وزارت جهاد سازندگی سابق به ۴ هزار و 218 کارمند خود در قالب شرکت‌های تعاونی ۳۳ گانه، بخشی از اراضی منطقه سرخه حصار را که آن زمان در اختیار این وزارت خانه بود، با ارائه سند رسمی، واگذار کرد.



در این سال‌ها، 180 خانوار که از تمکن مالی بهتری برخوردار بوده و توانستند سریع‌تر از سایرین، واحدهای مسکونی خود را تکمیل کنند، مالکیتشان تثبیت و در این واحدها ساکن شدند. اما پس از ادعای سازمان محیط زیست که وزارت جهاد پیش از استعلام از سازمان مذکور، اقدام به ارائه اسناد مالکیت اراضی سرخه حصار مبنی بر ملی بودن این اراضی و محافظت شده بودن آنها کرده، جلوی ساخت و ساز گرفته شود و حال نزدیک به ۴ دهه سردرگمی این خانوارها را در پی داشته است.



شاکری: مصوبه تحویل زمین‌های معوض اجرایی نشده است



در جریان این بازدید اقبال شاکری عضو کمیسیون عمران و نماینده مردم تهران در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، گفت: به دنبال پیگیری‌‌های صورت گرفته از جانب برخی تعاونی‌ها که در نواحی شرق و شمال تهران زمین در اختیار داشتند، این بازدید میدانی صورت گرفت.



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بازدید امروز از شهرک زیتون واقع در ناحیه پشت پارک جنگلی سرخه حصار صورت گرفت، افزود: در این منطقه تعداد 4218 قطعه زمین به متراژ 300 متر به کارکنان وزارت جهاد کشاورزی از طریق شرکت تعاونی این وزارتخانه واگذار شده که حدود 180 خانوار در این منطقه اقدام به ساخت و ساز می کنند.



شاکری با یادآوری اینکه این زمین ها حدود 37 سال پیش به کارکنان وزارت جهاد واگذار شده و تمامی اهالی دارای سند قطعی هستند، اضافه کرد: پس از ادعای سازمان حفاظت از محیط زیست مبنی بر غیرقانونی بودن این زمین‌ها و تخریب ساخت و سازهای صورت گرفته، از سال 1395 آب و برق اهالی این ساکنین قطع می‌شود و از حدود 180 خانوار تنها 57 خانوار در این منطقه باقی می‌مانند.



وی تصریح کرد: براساس مصوبه هیات وزیران و دستور رهبر معظم انقلاب باید به این عزیزان زمین معوض تحویل داده می‌شد اما این اقدام صورت نگرفته است که نوعی استنکاف از قانون به شمار می‌آید.



وی ادامه داد: متاسفانه اهالی شهرک زیتون بیش از 30 سال است که بلاتکلیف بوده و در حال حاضر نیز از نعمت آب و برق محروم هستند لذا با توجه به تعهدی که استانداری و دادستانی تهران داده است تامین آب و برق برای اهالی ساکن با فوریت باید صورت گیرد. کمیسیون عمران نیز با توجه به این تعهد پیگیر موضوع و استنکاف دولت از حکم صادره است.



عضو مجمع نمایندگان تهران یادآور شد: در حال حاضر به دلیل قطعی آب و برق این ساکنین و شرایط بغرنجی که ایجاد شده و با توجه به اینکه بسیاری از اهالی سالمند بوده، محروم کردن آن‌ها از خدمات اجتماعی، آب، برق و گاز یک اجحاف بزرگ به شمار می آید.



شاکری اولویت اصلی در این بازدید را وصل شدن آب و برق فقط برای اهالی ساکن در شهرک زیتون سرخه حصار که تعداد 57 خانوار هستند دانست و اضافه کرد: سایر 4218 مالک زمین نیز باید تعیین تکلیف شده و زمین معوض در اختیار آن ها قرار گیرد.



عضو کمیسیون عمران مجلس یادآور شد: مسئولیت زمین های تعاونی نوار شمالی و شرقی استان تهران به وزارت راه و شهرسازی واگذار شده و با توجه به برگزاری جلسات متعدد برای تعیین تکلیف این زمین ها باید ارزش گذاری نسبت به آن ها صورت گیرد و تکلیف این زمین ها پس از 37 الی 38 سال مشخص شود./



پایان پیام

  • کد خبر : 327828
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار