خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/07/26 - 13:57
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه
سرویس : اجتماعی
در نشست فراکسیون سالمندان به عزم مجلس برای تدوین سند ملی سلامت سالمندان تاکید شد:

سالمندی سالم با ارائه سند محکم

نشست فراکسیون سلامت و سالمندان با حضور مسئولان مربوطه به منظور بررسی راهکارهای اجرا و مشکلات پیش روی سند ملی سالمندی برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، نشست فراکسیون سالمندان امروز (دوشنبه، 26 مهرماه) با حضور مسئولانی از وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی، بیمه سلامت، مرکز پژوهش‌های مجلس، دبیرخانه شورای ملی سالمندان، وزارت کشور، دبیرخانه صدا و سیما و اداره سلامت سالمندان به منظور بررسی راهکارهای اجرا و مشکلات پیشروی سند ملی سالمندی برگزار شد.



محمدعلی محسنی بندپی رئیس فراکسیون سالمندان در ابتدای جلسه اظهار کرد: فراکسیون سالمندان پیرامون موضوع سلامت سالمندان و خلأ‌های قانونی آن در گذشته جلساتی داشت و جلسه امروز در راستای تدوین سند ملی سالمندی و اصلاح و ایرادات این سند است.



وی ادامه داد: برای سلامت و بودجه سلامت سالمندان در بودجه 1401 باید امروز تصمیم‌گیری کنیم، اگر نتوانیم در راستای اعتبارات بودجه به نتیجه برسیم بی‌شک این سند به درستی به مرحله اجرایی شدن نمی‌رسد.



خلق منابع جدید برای اجرای سند ملی سالمندان



نماینده مردم نوشهر، چالوس و کلاردشت در مجلس ادامه داد: تشکیل جلسات فراکسیون مجلس از ابتدا تاکنون مرتب بوده و با حضور کیفی تمام کارشناسان صورت پذیرفته و در حال رسیدن به انتهای راه هستیم. امیدواریم در بودجه و تدوین برنامه هفتم به نتیجه مثبتی برسد. ایجاد منابع جدید می‌تواند کمکی باشد  تا بتوانیم مصوبات را پیاده کنیم .



بیمه و پوشش بیمه‌ای سالمندان و ارائه الگویی از توسعه یافتگی است که به شورای عالی بیمه بازگردد



محسنی بندپی تأکید کرد: بیمه و پوشش بیمه‌ای سالمندان ارائه الگویی از توسعه یافتگی است که به شورای عالی بیمه باز می‌گردد. همکاران بیمه سلامت باید در این راستا پیگیری لازم را داشته باشند.



در ادامه این نشست حسام‌الدین علامه رئیس دبیرخانه شورای ملی سالمندان کشور تأکید کرد: امسال شعار روز سالمند بهره‌مندی از همه سنین از فناوری دیجیتال بود، گروه دبیرخانه سالمندی کشور پویشی را آماده کرد به عنوان «من می‌توانم و هیچ زمانی برای یادگیری دیر نیست» برای جلوگیری از انزوای سالمندان، آموزش تکنولوژی به این گروه می‌تواند کمکی باشد در جهت زندگی سالم به دور از بیماری‌های  جسمی و روحی.



وی ادامه داد: برنامه‌های خوبی در این راستا در سازمان ها و نهادهای مختلف از جمله صدا و سیما در نظر گرفته‌ایم که متناسب با این برنامه‌ها برای تمام دستگاه‌های اجرایی برنامه‌های دیگری تعریف شده است.



علامه تأکید کرد:سند ملی سالمندان با نگاه‌های نقادانه‌ای نظیر تجمیع، ویرایش، تکمیل برنامه‌ راهبردی روبرو بوده است. باید اهداف، راهبردها، سیاست‌های اجرایی در نظر بگیریم و همچنین سلایق مختلفی در به کار بردن کلمات کلیدی وجود دارد که گاهی تناقض‌هایی در این کلمات دیده می‌شود که نیاز به اصلاحات دارند.



توسعه کمی و کیفی زندگی سالمندی از اهداف فراکسیون است



محسنی بندپی در ادامه این نشست تأکید کرد: این سند باید با توجه به راهکارهای علمی اصلاح شود، اگر فراکسیون واجد شرایط نباشد به نظر شما چه کسی می‌تواند اصلاح این سند را به دست بگیرد؟ هدف اصلی فراکسیون این است که توسعه کمی و کیفی زندگی سالمندی را با همکاری دستگاه‌های اصلی از وزارت بهداشت و درمان گرفته تا وزارتخانه ورزش و جوانان و سایر دستگاه‌های ذیربط ایجاد کند. در این سند وظیفه تمام دستگاه‌ها باید مورد توجه قرار گیرد، به فرض مثال وزارت جهاد و کشاورزی چه نقشی می‌تواند در رسیدن به اهداف سند ملی سالمندان داشته باشد؟



برنامه‌ها را روی کاغذ نگذارید 



مهدی شادنوش رئیس مرکز مدیریت پیوند و درمان بیماری‌های وزارت بهداشت در ادامه این نشست اظهار کرد: اسناد به دست بشر نوشته می‌شود در این نوشتار باید به اهداف تعیین شده برسیم، در کشور ما طی دهه‌های گذشته مسئولان فقط در حال نوشتن برنامه بودند در حالی که مشکلات به سرعت پیش می‌روند، به جای پرداختن به مشکلات واژه‌ای این سند، باید کاری انجام دهیم تا بار کوچکی از مشکلات سالمندان برداشته شود،  توجه داشته باشیم همین سند می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کرده و شرایط خوشایندی را برای سالمندان رقم بزند. مشکل ما در اجرا است، باید موانع اجرایی شدن این سند را از مسیر آن برداریم.



اجازه بدهید تقسیم کار ملی منوط به وظایف وزارتخانه‌ها مشخص شود و تنها مختص به آیین‌نامه‌ها نباشد



نسرین گودرزی مسئول دبیرخانه سلامت وزارت کشور در این نشست تأکید کرد: این سند باید اصلاح شود و متناسب با شرایط دستگاه‌های اجرایی قابلیت اجرایی شدن داشته باشد، هر زمانی که به دست این دولت یا دولت‌های دیگر رسید وظایف دستگاه‌های مختلف در آن تعیین شده باشد و اجازه بدهیم تقسیم کار سند ملی سالمندان، منوط به وظایف وزارتخانه‌ها مشخص شود و تنها مختص به آیین‌نامه‌ها نباشد.



هاشم خدادادییان معاون اسناد و تنقیح قوانین در این جلسه عنوان کرد: اگر در حوزه سلامت خلأ قانونی وجود دارد این سند می‌تواند کمک کند تا زودتر به نتایج و اهداف برسیم و همچنین این سند فرصت مناسبی برای برطرف کردن خلأ‌های قانونی در جهت جامعه سالمندی کشور است. باید با برگزاری جلساتی با اعضای منابع درآمدی پیشنهادات  مربوط به منابع مالی سند ملی سالمندی را مورد بررسی قرار دهیم.



محسنی بندپی در ادامه تأکید کرد: بررسی موارد قانونی، جهت تامین اعتبارات بودجه‌ای در حوزه سالمندان باید  در بودجه ۱۴۰۱ مشخص شود.



در ادامه این نشست محسن شتی رئیس اداره سلامت سالمندان تأکید کرد: همه دستگاه‌ها زحمات بسیار زیادی کشیدند و برنامه‌های متعددی برای سلامت سالمندان در یکسال گذشته در قالب مدل‌ها و استانداردهایی تعریف کرده‌اند که  برای عملیاتی شدن آن نیازمند بودجه هستیم .



وی تصریح کرد: برای اجرایی شدن این سند نیازمند به حمایت بیمه‌ها هستیم. از خدمات جسمی گرفته تا روحی هر یک نیازمند هزینه‌ها و اعتباراتی هستند. همچنین در این راستا نخبگان برنامه‌های خوب و سازنده‌ای دارند که متأسفانه به دلیل نبود حمایت‌های مالی توانایی اجرایی کردن آنها را نداریم.



بیمه نیروهای مسلح بهترین بیمه از لحاظ ارائه خدمات است



شتی ادامه داد: در حال حاضر بیمه نیروهای مسلح بهترین بیمه از لحاظ ارائه خدمات است، اما این ماجرا باید برای تمام بیمه‌ها در نظر گرفته شود. پیش از سرمایه‌گذاری در بیمه ها باید به فکر کاهش هزینه‌ها در دوران سالمندی باشیم.



وی تأکید کرد: تشکیل این فراکسیون اقدام موثر و خوشایندی است که می‌تواند سازمان‌ها و نهادهای مرتبط را پای کار بیاورد. باید کاری کنیم هزینه‌های سالمندی کاهش پیدا کند، بر همین اساس بایستی قبل از اینکه هزینه‌هایی انجام دهیم بتوانیم دیگر بیمه‌ها را همچون بیمه‌های نیروهای  مسلح  پای کار بیاوریم.



مصطفی سراج رئیس هیأت صندوق فرصت‌های شغلی افزود: در تأمین تجهیزات و فناوری‌های پیشرفته جهت نگهداری از سالمندان دچار مشکلات عدیده‌ای هستیم، اگر سازمان‌ها و نهادها بتوانند وارد کننده تجهیزات بدون  قوانین بوروکراسی اداری باشند به نتایج مثبتی در این راستا دست خواهیم یافت.



کاظم میکائیلی رئیس اسبق دبیرخانه شورای عالی بیمه سلامت با اشاره به هزینه‌های زندگی سالمندان اظهار کرد: هزینه سالمندان و افراد بالای 65 سال بسیار بالا است، طبق آمارهای جهانی این هزینه ها 5 برابر هزینه های قبل از دوران 65 سالگی است و این آمار تنها مختص به کشور ما نیست. در حوزه سالمندان پیش از این، در قانون سازمان تأمین اجتماعی موضوعاتی مطرح شد که در آن سالمندان را تحت حمایت‌هایی قرار می داد که به دلیل اختلاف دستگاه‌ها به مجلس نرسید این قانون می‌توانست بسیار کمک‌کننده باشد، اگر بتوانیم این قانون را دوباره مطرح کنیم بی‌شک شاهد اتفاقات خوشایندی در رابطه با موضوعات  سالمندان خواهیم بود.خدماتی که به سالمندان ارائه می‌شود باید با تشکیل کارگروهی درجه بندی شود و در اولویت قرار بگیرد.



بهزاد دادبخشی مدیر سازمان خدمات درمانی نیروی های مسلح اظهار کرد: بیمه‌های نیروهای مسلح یکسری از خدمات نظیر بیمه‌‌های سالمندی، درمان‌های سرپایی، ویزیت، پانسمان، فیزیوتراپی، ارائه واکسن آنفلوآنزا، توانبخشی و ... پوشش می‌دهند. سقف خدمات ارائه شده توسط بیمه نیروهای مسلح در راستای توانبخشی در خصوص گفتار درمانی و فیزیوتراپی برای کل نیروهای مسلح 12 جلسه است که در  بررسی دیگر  بیماری‌ها همچون پارکینسون این سقف را قائل نشدیم، در مورد کف خدمات نیروهای مسلح می‌توان گفت این بیمه تا جای ممکن خدمات درمانی را پوشش داده است.



61 درصد زنان خانه‌دار از داشتن بیمه محروم هستند



محمدرضا میرزایی مدیرکل سلامت عمومی سالمندان در این نشست اظهار کرد: در حال حاضر 4 درصد جمعیت بیمه نیستند، 71 درصد بیمه تکمیلی ندارند و حدود 61 درصد زنان خانه‌دار از داشتن بیمه محروم هستند. اگر این سند پیوست اجرایی نداشته باشد به جایی نمی‌رسد، بیمه سلامت تا حدود 40 میلیون نفر را تحت پوشش قرار داده که  حدود 5 میلیون نفر آنها سالمندان هستند. باید کارگروهی تشکیل دهیم که مشخص شود چه میزان از این افراد دقیقا تحت پوشش بیمه قرار گرفته‌اند.



وی ادامه داد: برای پوشش خدمات دارویی باید بیشترین تلاش را کنیم و همچنین روی خدمات درمانی باید سرمایه‌گذاری کنیم تا تحت پوشش بیمه قرار بگیرند، در حوزه پیشگیری باید وزارت بهداشت و سازمان صدا و سیما بیش از گذشته فعالیت داشته باشند.



احیای رشته متخصصان سالمند در دانشگاه‌ها



محسن سلمان‌نژاد دبیر اجرایی فراکسیون سالمندان مجلس شورای اسلامی در این نشست تأکید کرد: درمان سالمندان متفاوت بادرمان‌های دیگر است که متاسفانه این موضوع مورد بی‌توجهی قرار گرفته است. بارها  تأکید کرده‌ایم که رشته مختص سالمندان را در دانشگاه‌ها احیا کنند. موضوعات سالمندان بسیار گسترده است اما سلامت سالمندان از ارجحیت بیشتری نسبت به تمام موضوعات تخصصی برخوردار است، بنابراین این موضوع در تمام کشورهای دنیا مطرح است. اگر بخواهیم همه هزینه‌ها را در این دوران به دوش دولت بسپاریم، درست نیست. خیلی از مسائل سالمندان را باید از شهر و شهرنشینی آغاز کرد.



محمدمهدی قاسمی رئیس شورای سلامت سازمان صدا و سیما در این نشست اظهار کرد: بحث سالمندی فراتر از موضوع سلامت است، اگر بتوانیم روی خودمراقبتی اقداماتی داشته باشیم،  شاهد اتفاقات خوشایندی در مورد سالمندان خواهیم بود. سندروم آشیانه‌‌های خالی از جمله مواردی است که احتمال وقوع آن در آینده بسیار زیاد است، جدا  از بحث بیمه و بودجه اگر بتوانیم در این جلسات روی تنهایی و موضوعات روحی سالمندان تأکید کنیم بی شک به نتایج مطلوبی خواهیم رسید.



وی ادامه داد: بحث جوانی جمعیت مهم است اما موضوع سالمندی آینده مبحث دیگری است که باید از بعد آموزشی به آن ورود پیدا کنیم. باید کل رسانه‌ها به حوزه سالمندی ورود جدی داشته باشند تا سالمندی سالمی را پیش رو داشته باشیم.



رئیس فراکسیون سالمندی مجلس در پایان این نشست خاطر نشان کرد: در این جلسه پیشنهاداتی نظیر خلق منابع جدید برای خدمات درمانی، توانبخشی سالمندان، بررسی پوشش بیمه ای خدمات سالمندان، گسترش بیمه تکمیلی، مراقبت از سالمندان و ...مطرح شد که هریک مورد بررسی قرار گرفت و مقرر گردید اصلاح سند ملی سالمندان توسط دبیرخانه شورای عالی سالمندان تا پایان آذرماه ارائه شود./



پایان پیام

  • کد خبر : 329274
کلمات کلیدی
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار