خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/06/01 - 09:29
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : اجتماعی
محسنی بندپی به مناسبت روز پزشک:

تعهدی فراتر از قسم نامه بقراط/ کادر درمان جان فدا می‌کنند

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: در جنگ نابرابر مبارزه با کرونا پزشکان و کادر درمانی همراه و همگام مردم بودند و امروز با ایثار و فداکاری خود ثابت کرده‌اند پای قسم نامه خود ایستاده و جان می‌دهند تا ما زنده بمانیم.

محمدعلی محسنی بندپی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با تبریک روز پزشک به مناسبت زاد روز حکیم بوعلی سینا، پزشکان را در سه جایگاه تعریف کرد و گفت: در جنگ نابرابر مبارزه با کرونا, پزشکان و کادر درمانی همراه و همگام مردم بودند و امروز با ایثار و فداکاری خود ثابت کرده‌اند پای قسم نامه خود ایستاده و جان می‌دهند تا ما زنده بمانیم، اما با تمام این تفاسیر مردم از کادر درمانی به ویژه پزشکان سه درخواست دارند؛ یکی کاهش خطاهای پزشکی و فرار مالیاتی و دیگری خدمت در مناطق محروم کشور.



پزشکان به قسم نامه بقراط پایبند هستند 



نماینده مردم چالوس، نوشهر و کلاردشت در مجلس شورای اسلامی افزود: پزشکی در میان مشاغل مختلف، منحصر به فرد است، چرا که به طور مستقیم با جان انسان‌ها سر و کار دارد و به همین دلیل اخلاق جزیی جدایی ناپذیر از علم پزشکی تلقی می‌شود بر همین اساس باید خطاهای پزشکی به پایین‌ترین حد خود برسد تا شاهد مرگ و میر کمتر بیماران به واسطه خطاهای پزشکی باشیم، تمام پزشک باید در قسم نامه بقراط او خلاصه شود.



کاهش خطای پزشکی به ویژه در شرایطی که کشور درگیر بیماری ناشناخته کرونا است می‌تواند اعتماد مردم را به پزشکان دو چندان کند



وی ادامه داد: ایران در خاورمیانه به لحاظ پرورش نیروی پزشک در رتبه‌های برتر قرار دارد، بر همین اساس به جرات می‌توان گفت که سرمایه گذاری برای نیروی انسانی تحصیلکرده در شاخه پزشکی می‌تواند کشور را در عرصه پذیرش توریست سلامت تقویت کند. کاهش خطای پزشکی به ویژه در شرایطی که کشور درگیر بیماری ناشناخته کرونا است می‌تواند اعتماد مردم را به پزشکان دو چندان کند. 



فرار مالیاتی پزشکان را به صفر برسانیم



محسنی بندپی در مورد فرار مالیاتی پزشکان تاکید کرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۰  نصب دستگاه پوز در محل کار وکلا و پزشکان واجب شد، اگر راهکار درستی تعریف کنیم می‌توانیم از چنین خطاهایی جلوگیری کنیم، متاسفانه در تمام مشاغل فرار مالیاتی وجود دارد و این دور زدن قانون تنها مختص به پزشکان ندارد.



عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: مجلس یازدهم با اجباری کردن نصب دستگاه پوز یا کارتخوان برای مشاغل متفاوت منجر شد که این فرار مالیاتی در شغل‌های مختلف به حداقل ممکن خود برسد. هرچند در دو سال گذشته ثابت شد که بیشتر پزشکان و کادر درمانی با جان خود به قسم نامه بقراط عمل کرده‌اند.



وی تصریح کرد: در کشور ما اسناد بالا دستی محکمی وجود دارد که قوانین از آنها زاده شده است، اما باید بپذیریم ضعف نظارت در اجرای قوانین منجر شده تا شاهد بی قانونی‌های متعددی از جنس فرار مالیاتی باشیم. امیدواریم نظارت بیشتری بر اجرای قوانین صورت بگیرد؛ انتظار می رود برنامه هفتم توسعه بعد از تصویب در مجلس و تایید شورای نگهبان به درستی اجرایی شود.



انتقال پزشکان به مناطق محروم



نماینده مردم در مجلس یازدهم اظهار کرد: پزشکی در دو مقوله علم و تجهیزات درمانی خلاصه می‌شود، بیماری کرونا با تمام تلخی‌هایی که دارد ثابت کرد در کجا ضعف عملکرد داشتیم این بیماری فرصت طلایی بود تا مناطق محروم کشور شناسایی و کمبودها دیده شود، اوج گیری پیک پنجم کرونا از سیستان و بلوچستان محروم ترین استان‌ کشور تا خوزستان و کرمان بیشتر از هر زمان دیگر کمبودها را نشان داد. ایجاد سلامت یکسان در تمام کشور از امکانات و تجهیزات پزشکی گرفته تا نیروی متخصص کمترین نیاز یک جامعه محسوب می‌شود. تمام کمبودهای حوزه سلامت را نباید در کمبود امکانات و تجهیزات پزشکی خلاصه کنیم. با وجود پرورش نیروهای متخصص پزشکی بیشتر مناطق محروم کشور با کمبود پزشک و کادر درمانی روبرو هستند و از طرفی در سایه بی توجهی به این سرمایه تحصیلکرده شاهد خروج شبانه آنها از کشور هستیم.



وی ادامه داد: تمام کمبودهای عرصه پزشکی و درمانی از حضور نیروی انسانی متخصص در مناطق محروم تا فرار مالیاتی و کاهش خطاهای پزشکی در کمیسیون بهداشت و درمان بررسی می‌شود تا کمتر شاهد خسارات جبران ناپذیر پزشکی در کشور باشیم.



بیشتر بخوانید:





عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پایان خاطر نشان کرد: جا دارید در روز اول شهریور مصادف با روز پزشک از تمام کادر درمانی که با جان خود ثابت کرده‌اند که پایبند قسم نامه بقراط هستند یاد کنیم، امروز مردم کشور ما در شرایط خوبی نیستند و در این میان کادر درمانی و بهداشتی کشور بیشتر از هر زمان دیگر این شرایط را می‌بینند و لمس می‌کند، امیدوارم دولت و حاکمیت این خستگی کادر درمانی را ببیند و شرایط روحی مردم را درک کنند و بیشتر از هر زمان دیگر در این عرصه حضور پررنگی داشته باشند./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 325844
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار