خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/07/06 - 20:40
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اجتماعی
در نشست 2 نماینده مجلس و برخی اعضای کانون وکلای دادگستری مطرح شد

بررسی نظرات وکلا و حقوقدانان درباره جزئیات طرح تسهیل صدور مجوز برخی کسب و کارها

در همایش بررسی آثار طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار بر نظام حقوقی و قضایی کشور تاکید شد که زخم زبان و طعنه زدن به مجلس درست نیست و نظرات کانون وکلا و حقوقدانان درباره جزئیات مورد بررسی قرار می گیرد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، همایش بررسی آثار طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار بر نظام حقوقی و قضایی کشور دیروز (سه شنبه، 6 مهر ماه ) با حضور سید کاظم دلخوش اباتری سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی و نماینده صومعه سرا، فدا حسین مالکی عضو کمیسیون امنیت ملی و نماینده مردم زاهدان، همچنین رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز، پیشکسوتان و روسای ادوار کانون و اعضای هیات مدیره کانون وکلای دادگستری سراسر کشور برگزار شد.



سیدکاظم دلخوش اباتری سخنگوی کمیسیون قضایی و حقوقی در این همایش، گفت: در ارتباط با طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار معتقدیم که باید شغل ایجاد شود اما در تعریف شغل خلط مبحث شده است.



نماینده مردم صومعه سرا در مجلس یازدهم با بیان اینکه وکالت شغلی تخصصی است و با کار اداری متفاوت است، ادامه داد: 60 میلیون پرونده در دادگاه ها داریم اما چند نفر به وکیل مراجعه می کنند و متأسفانه فرهنگ مراجعه به وکیل در کشور وجود ندارد بنابراین قانونگذار باید نسبت به ترویج فرهنگ داشتن وکیل اقدام کند و این کار، کار تخصصی قوه قضائیه است.



 وی با اشاره به تصویب کلیات طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار، افزود: جزئیات طرح در نشست علنی روز یکشنبه هفته آینده بررسی می‌شود و اگر کانون وکلا درباره این طرح نظرات تخصصی و کارشناسی دارد حتما آن را به مجلس ارائه کند و همچنین قوه قضائیه نیز به این موضوع ورود کند تا در نهایت نظرات متخصصان و پیشکسوتان جمع‌بندی و به ما ارائه شود.



فداحسین مالکی نماینده مردم زاهدان هم در ادامه با بیان اینکه طراحان طرح تسهیل صدور برخی مجوزهای کسب و کار افراد مبتدى و معمولى نیستند، گفت: بنده گرچه مخالف این طرح بودم اما با طراحان این طرح تعامل داشتم و  گیر کار اینجاست که لازم و ملزوم بودن را تشخیص ندادیم.



این نماینده مجلس یازدهم افزود:  طراحان طرح به ابعاد موضوع واقف هستند و به طور قطع تلاش خواهیم کرد در مصادیق و جزئیات نظرات کانون وکلا و حقوقدانان عملی شود و انتظار می‌رود پیشنهادات خود را ارائه کنید تا با نمایندگان صحبت کنیم.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با تاکید براین که باید به مجلس کمک شود خطاب به اعضای این نشست گفت: اینکه زخم زبان و طعنه به مجلس بزنیم درست نیست و می طلبد تیم‌های تخصصی، مشاوره‌‌ای و کارشناسی تشکیل دهید و به مجلس در تدوین طرح‌ها و بررسی لوایح  کمک کنید.



وی ادامه داد: تشکیلات و نیروهای باتجربه‌ای در مجلس حضور دارند که می توانند پیشنهادات تخصصی شما را در طرح‌ها و لوایح اعمال کنند.



در ادامه این نشست رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز و پیشکسوتان و روسای ادوار کانون و اعضای هیات مدیره کانون وکلای دادگستری سراسر کشور مدعی بودند که در طرح مذکور اساسی ترین مباحث حقوقی در معرض قانونگذاری قرار گرفته که به طور قطع تبعات این بی‌نظمی و تحمیل هزینه‌های زیاد آن بر کشور آشکار خواهد شد و از مجلس و نمایندگان تقاضا داشتند که نسبت به تفکیک مواد حقوقی طرح و ارجاع آن به کمیسیون تخصصی یعنی قضایی و حقوقی اقدام کنند.



منتقدان یادآور شدند که حرفه وکالت مستقل است و نمی توان آن را تبدیل به کسب کرد و نباید محدودیت‌ها را برداریم و به هر کسی اجازه ورود به حرفه وکالت را داد./



پایان پیام

  • کد خبر : 327935
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار