خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/05/11 - 14:53
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : اجتماعی
اعظمی هشدارداد؛

بحران بی آبی در سایه سیاست‌های نادرست انتقال آب شدت گرفت/ نابودى کشاورزى کشور با اجراى طرح‌هاى غیر کارشناسى

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، گفت:کشور در شرایط فوق بحران کمبود آب قرار دارد باید اوضاع بحرانى قبل وقوع  پیش بینی و برنامه ریزی می‌شد که متاسفانه تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است.

ذبیح الله اعظمی ساردوئی در گفت و گو با خبرنگار  خبرگزاری خانه ملت در مورد رشد خشکسالی و پیش بینی جنگ آبی در کشور گفت: قرن جدید جنگ بر سر آب خواهد بود، تغییرات اکوسیستمی زنگ هشدار بحران خشکسالی در کشور را به صدا درآورده است، به گونه‌ای که جنگ بر سر آب را زودتر از موعد مقرر شاهد هستیم. نقل و انتقال آب بین حوزه‌ای مهمترین چالش کشور در حوزه بی آبی است که باید از ابعاد متفاوتی به ماجرا نگاه کنیم، به فرض مثال انتقال آب از خوزستان به استان‌های کویری برای راه اندازی صنایع  آب بر باعث خشک شدن بسیاری از تالاب‌ها و رودهای پر آب منطقه و صدمه دیدن اکوسیستم، محیط زیست و کشاورزى شده است. در همین راستا علاوه بر کاهش بارندگی در دهه اخیر، این نقل و انتقال‌های بی حد و نصاب  امروز خود را در قالب خشکسالی  در بسیاری از استان‌های جنوبی نشان داده است.



انتقال آب از سرشاخه‌ها هندوستان کوچک ایران را از بین برد



نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی افزود: احداث دو سد بافت و صفارود در جنوب استان کرمان بر روی سرشاخه‌های هلیل رود و اقدام به انتقال آب به شمال استان و استفاده از آن  برای صنایع و معادن  اشتباه دیگر دولت بود که اگر این روند ادامه یابد کشاورزی جنوب کرمان به دلیل کمبود آب تحت تاثیر قرار خواهد گرفت و دقیقا در همین ارتباط، سردار دل‌ها حاج قاسم سلیمانی اجرای این طرح را باعث نابودی کشاورزی هندوستان کوچک ایران یعنی جیرفت و جنوب کرمان عنوان کردند. هر چند ادامه دار بودن این روش‌های نادرست بدون شک تکرار حوادث تلخ استان خوزستان در دیگر استان‌هاى از جمله هفت گنج جنوب استان کرمان را به دنبال خواهد داشت .



وی در ادامه افزود: طبق دستورالعمل‌های یونسکو در نقل و انتقال منابع آبی باید به چند نکته خاص از قبیل وضعیت جغرافیائی مبدا و مقصد، مسائل اجتماعی و صدمات زیست محیطی و…. توجه ویژه‌ای شود که متاسفانه هیچ یک از این موارد در کشور ما مورد بررسی قرار نگرفته است.



کشور در شرایط فوق بحران کمبود آب قرار دارد باید این بحران از قبل پیش بینی و برنامه ریزی می‌شد که متاسفانه تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است



اعظمی تاکید کرد: کشور در شرایط فوق بحران کمبود آب قرار دارد باید این بحران از قبل پیش بینی و برنامه ریزی می‌شد که متاسفانه تاکنون چنین اتفاقی رخ نداده است، در حال حاضر با کاهش بارندگی بی‌سابقه‌ای روبرو هستیم و ذخایر آبی کشور در پشت سدها در پایین ترین میزان خود قرار گرفته است، چاه‌های مجاز و غیر مجاز بیش از توان منابع سفره‌های زیر زمینی آب برداشت می‌کنند که باعث تشدید اثرات مخرب کم آبی بر کشاورزی و زندگی روزمره مردم می‌شود. در چنین شرایطی باید از تمام فرصت‌ها برای استفاده بهینه از آب‌ها را در نظر بگیریم، از فرهنگ سازی درست استفاده کردن آب تا دوری از کشاورزی سنتی، توسعه سیستم‌های آبیاری نوین و استفاده از تهدید سیلاب‌ها و …. می‌تواند فرصتی برای نجات کشور در این شرایط بحرانی کمبود آب باشد.



از کشاورزی سنتی فاصله بگیرد



نماینده مردم در مجلس یازدهم یاد آور شد: دوری از کشاورزی سنتی، اجرای طرح الگوی کاشت با در نظر گرفتن آمایش سرزمینی کاشت و برداشت محصولات در کنار توسعه سیستم‌های آبیاری قطره‌ای می‌تواند تا میزان بسیاری در صرفه جویی آبیاری دخیل باشد از طرفی نصب کنتورهای هوشمند رایگان توسط وزارت نیرو نقش پررنگی در توسعه کشاورزی دارد که متاسفانه در حال حاضر وزارت نیرو برای نصب چنین کنتورهای از کشاورزان مبلغ قابل توجهی را دریافت می‌کند که سبب عدم استقبال کشاورزان از این طرح  شده است. ناگفته نماند یکی از مزایای نصب کنتور هوشمند این است که چنانچه کشاورزان بیشتر از میزان استفاده مجاز آب مصرف کنند باید پول بیشتری پرداخت کنند.



بیشتر بخوانید:





عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، در پایان خاطر نشان کرد: براساس بودجه۱۴۰۰ هر کشاورزی که  بیشتر از سهم اشتراک خود  آب مصرف کند باید به ازای هر متر مکعب ۱۹ تومان پرداخت کند. این مسئله در جنوب کشور که کشت‌های پاییزه و زمستانه رونق بیشتری دارند منجر به  برنامه ریزی کشاورزان می‌شود تا در طول تابستان آب را ذخیره کرده تا در فصول گفته شده با مشکل مواجه نشوند، البته وزارت نیرو در این زمینه ضعف‌های وسیعی دارد امیدوارم در دولت این ضعف‌ها برطرف شود./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 324159
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار