خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/09/07 - 13:59
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : اجتماعی
تقوی:

باید به پایتخت، متناسب با جمعیت و مسئولیت‌هایش امکانات داد

رئیس مجمع نمایندگان استان تهران با بیان اینکه باید به چالش‌ها و مشکلات تهران به صورت ویژه توجه کرد، گفت: اگر به بهبود وضعیت ارائه خدمات به پایتخت تاکید داریم منظور این نیست که از امکانات سایر استان‌ها کسر کنیم و به پایتخت بیافزایم بلکه معتقدیم که باید متناسب با جمعیت و مسئولیت‌هایی که بر دوش دارد به آن امکانات داد.

سیدرضا تقوی در گفت‌ و گو با خبرنگار  خبرگزاری خانه ملت،  با بیان اینکه باید به مشکلات تهران به صورت ویژه توجه کرد، گفت: تهران از جهات مختلف و از لحاظ سیاسی، پایتخت کشور و شهری بین المللی است و محل رفت و آمد همه نمایندگان و میهمانان و تصمیم‌گیری های مهم داخلی و بین الملی است بنابراین نمی‌توان به آن مانند سایر شهرها نگاه کرد البته منظور این نیست که سایر استان‌ها و شهرها مهم و ارزشمند نیستند و بیان ما تحقیرآمیز نیست بلکه منظور موقعیت پایتخت از لحاظ بین المللی و جهانی است.



وی ادامه داد: بر اساس سرشماری سال 95 جمعیت شهر تهران بیش از 8 میلیون و 737 هزار و 510 نفر است و در واقع 2 میلیون و 924 هزار و 208 خانوار در تهران زندگی می کنند و اگر جمعیت مناطق یک و 20 پایتخت را در نظر بگیریم جمعیت آن بیش از 10 میلیون نفر بوده که عدد بسیار قابل توجهی است.



عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی یادآور شد: در نشست ماه‌های اخیر مجمع نمایندگان استان تهران با رئیس جمهور یکی از نمایندگان درخواست کرد که تهران به سه استان تقسیم شود تا مدیران و دستگاه های اجرایی بهتر بتوانند به امور استان رسیدگی کنند.



تقوی با بیان اینکه مشکلات تهران مانند جمعیت آن بزرگ است، گفت: متاسفانه نتوانستیم به خوبی آن را معرفی کنیم به گونه ای که وقتی در مجلس در مورد تهران صحبت می‌کنیم و از دولت می‌خواهیم امکاناتی را ارائه کند برخی نمایندگان اظهار ناراحتی می‌کنند از اینکه تمامی امکانات در پایتخت تجمیع شده و نباید به آنها بیافزایم در حالی که اطلاعات نسبت به استان اندک است و امکانات آن به هیچ وجه پاسخگوی جمعیتش نیست.



رئیس مجمع نمایندگان استان تهران یادآور شد: تهران به تمامی کشور خدمات می‌دهد و بسیاری از مشکلات کشور و سایر استان ها در تهران پیگیری و حل و فصل شده و بار برخی مشکلات کشور و همچنین امور بین المللی را به دوش می‌کشد و در واقع تمامی رایزنی‌ها، رفت و آمدهای خارجی، تصمیم گیری‌ها، تحولات و دگرگونی‌ها در این کلانشهر رقم می‌خورد و اگر به بهبود وضعیت ارائه خدمات به پایتخت تاکید داریم منظور این نیست که از امکانات سایر استان‌ها کسر کنیم و به پایتخت بیافزایم بلکه معتقدیم که باید متناسب با جمعیت و مسئولیت‌هایی که بر دوش دارد به آن امکانات داد.



وی افزود: یکی از مشکلات عمده این کلانشهر جابجایی است و یک شهروند تهرانی اگر بخواهد از نقطه‌ای به نقطه دیگر برود باید وقت زیاد و هزینه قابل توجهی را صرف کند و حمل و نقل عمومی آن هم به هیچ وجه جوابگوی جمعیتش نیست و حتی در در برخی از محلات با کمبود شدید حمل و نقل عمومی مواجه هستیم.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم با انتقاد از وضعیت نامطلوب بهداشتی و درمانی پایتخت، تصریح کرد: پایتخت علیرغم وجود جمعیت بالا تنها 46 بیمارستان و30 هزار و 856  تخت پزشکی دارد و تعداد مراکز بهداشتی و درمانی آن 133 واحد بوده که 130 مرکز شهری و 3 مرکز روستایی است و به هیچ وجه پاسخگوی جمعیت بالای آن نیست زیرا باید به 14 میلیون نفر و همچنین تعداد زیادی از جمعیت کشور خدمات ارائه کنند.



تقوی مساله پسماند و زباله ها را از دیگر مشکلات پایتخت دانست و گفت: روزانه 7 هزار و 500 تن زباله در پایتخت تولید می‌شود البته میزان پسماندهای بیمارستانی 118 تن است که بسیار خطرناک و آلوده بوده و باید با شرایط و روش های خاصی دفع شود.



رئیس مجمع نمایندگان استان تهران با یادآوری اینکه روزانه 32 هزار و 324 تن پسماندهای ساختمانی و عمرانی در پایتخت تولید می‌شود، ادامه داد: در دیدار مجمع با رئیس جهور درخواست کردیم که با توجه به مشکلات عدیده باید به تهران نگاه ویژه داشته باشیم.



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس یازدهم، آلودگی هوا را یکی از مشکلات عمده پایتخت دانست و گفت: بسیاری از متخصصان و پزشکان آلودگی هوا را ریشه و منشا بخش قابل توجهی از بیماری ها می دانند و یکی از مشکلاتی که در این ارتباط وجود دارد موازی کاری چندین دستگاه بوده که به صورت جدی نیاز است ایجاد فرماندهی واحد برای هماهنگ شدن این دستگاه ها مورد توجه قرار گیرد تا دستگاه ها به صورت جزیره ای کار نکنند و به هم متصل شده و هم افزایی ایجاد شود.



وی با بیان اینکه حق مردم تهران برخورداری از هوای پاک است، گفت: باید به خودروسازان در مورد کیفیت خودروها تذکر جدی داد؛ خودروسازان تنها نباید به فکر پول گرفتن از مردم باشند بلکه ارتقا و کیفیت کیفیت خودروها را باید در اولویت قرار دهند در این رابطه امیدواریم کمیسیون صنایع مجلس کار را جدی تر دنبال کند و با نشستی با خودروسازان و وزیر صمت در این زمینه فکری اساسی کند.



عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با انتقاد از افزایش تراکم فروشی و شکل‌گیری شهرک‌های اقماری اطراف تهران، تصریح کرد: مسائل آموزشی، درمانی، بهداشتی، اشتغال و آب حاشیه نشینان باید مورد توجه قرار گیرد./



پایان پیام

  • کد خبر : 332190
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار