خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1397/08/22 - 10:47
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اجتماعی
خاتمی به مناسب روز دیابت عنوان کرد:

کنترل سیر صعودی اپیدمی دیابت باید اولویت متولیان سلامت باشد

نائب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی گفت: کنترل سیر صعودی اپیدمی دیابت باید اولویت متولیان سلامت باشد.

سیدمرتضی خاتمی به مناسب روز دیابت در گفت وگو با خبرگزاری خانه ملت گفت: افزایش شیوع بیماری دیابت در جهان در طی سالهای اخیر به قسمی صورت گرفته که می توان  آن را بزرگترین اپیدمی تاریخ دنیا  نامید. بررسی های جهانی نشان داده که تا پایان سال 2015 بیش از 415 میلیون نفر مبتلا به دیابت بوده اند و سالانه بیش از ۱.۵ میلیون نفر به دلیل این بیماری جان می‌بازند. بخش عمده‌ ای از جانباختگان در کشورهایی با درآمد کم و متوسط هستند.



 











دیابت بیماری قند


 



نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت توجه به این بیماری افزود: دیابت یک بیماری مزمن و ناتوان کننده با هزینه های هنگفت است و در حال حاضر، حدود 5 میلیون نفر در کشورمان مبتلا به دیابت هستند و نیمی از این افراد از بیماری خود بی اطلاعند. سازمان جهانی بهداشت پیش بینی کرده تا سال 2035 تعداد مبتلایان به دیابت در ایران به شش و نیم میلیون نفر افزایش یابد.



وی درخصوص علائم دیابت گفت: در مراحل ابتدایی ابتلاء فرد به دیابت ممکن است علائم بارزی دیده نشود و بسیاری از افرادی که در معرض دیابت می باشند از آن بی اطلاع هستند و معمولا در طی آزمایشات اتفاقی به آن پی می برند و از این رو است که کسانی که سابقه خانوادگی داشته و یا شرایطی مانند چاقی و بی تحرکی دارند نیاز به انجام آزمایشات دوره ای دارند. چنانچه بیماری از این حد عبور نماید علائمی همانند پرنوشی، بیش ادراری، پرخوری، کاهش وزن و نیز بیدار شدن در شب برای ادرار نمودن بروز می نماید.



نائب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس در خصوص عوارض این بیماری اظهار داشت: ابتلا به دیابت و افزایش مزمن قند خون در دراز مدت به ارگان‌های حیاتی از جمله سیستم قلبی- عروقی، چشم‌ها، کلیه‌ها و سیستم عصبی صدمه زده و در نهایت در کارکرد آنها اختلال ایجاد می نماید.بعلاوه دیابت باعث اختلال در سیستم ایمنی و بازسازی بدن شده که در اثر آن زخمها دیرتر ترمیم شده و نیز عفونت زخم بروز نموده که در موارد کنترل نشده می تواند منجر به قطع انگشتان و حتی پا گردد.



 











سیدمرتضی خاتمی


 



 خاتمی گفت: درمان دیابت به صورت مصرف داروهای خوراکی به تنهایی و یا توام با انسولین در دیابت نوع دو و انسولین در نوع یک می باشد. حدود ۹۰ درصد از مبتلایان به دیابت، به بیماران دیابتی نوع ۲ تعلق دارد که درمان آن عموما بدون انسولین همراه با ورزش و رعایت رژیم غذایی مناسب امکان پذیر است .آنچه در درمان دیابت مهم است، کنترل دقیق قند در تمامی طول بیست و چهار ساعت و تنظیم آن با استفاده از درمان و از همه مهمتر مراقبت فرد مبتلا از نظر بروز عوارض و مراقبتهای بهداشتی به منظور پیشگیری از عوارض است.



نائب رئیس کمیسیون بهداشت در پایان در خصوص پیشگیری از این بیماری خاطرنشان کرد: تقریبا نزدیک به ۷۰ درصد از موارد دیابت نوع ۲ قابل پیشگیری است. ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی روزانه همراه با رژیم غذایی مناسب می‌تواند خطر ابتلاء به این بیماری را تا حد زیادی پایین بیاورد. با توجه به اهداف سند ملی پیشگیری و کنترل بیماریهای غیر واگیر و عوامل خطر مرتبط، جمهوری اسلامی ایران متعهد گردیده است که سیر صعودی شیوع دیابت را تا سال 1404 متوقف نماید و لذا است که یک عزم ملی و همگانی در جهت کنترل این معضل خانمانسوز بایستی مد نظر متولیان سلامت کشور باشد./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 266454
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار