خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/02/29 - 16:15
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : اجتماعی
ملکشاهی تشریح کرد

کمیسیون قضایی پایه‌گذار یک سوم قوانین مجلس دهم / تصویب قوانین کاربردی و اثرگذار طی 4 سال

رئیس کمیسیون قضایی مجلس با تاکید بر اینکه این کمیسیون یکی از پرکارترین کمیسیون‌های مجلس بود، گفت: همچنین در انجام وظیفه نظارتی به ویژه تقنینی موفق بود و قوانین کاربردی و اثرگذاری را تصویب کرد.

الهیار ملکشاهی در گفت‌ وگو با خبرنگار  خبرگزاری خانه ‌ملت  در تشریح عملکرد 4 ساله کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه این کمیسیون یکی از پرکارترین کمیسیون‌های مجلس در دوره دهم بود، گفت:  بر اساس آمارها  این کمیسیون پایه‌گذار حدود یک سوم قوانین مجلس بوده است.



رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قوانین اثرگذار،کاربردی و مهمی در کمیسیون قضایی تصویب شد، افزود: موافقت‌نامه‌هایی برای انتقال محکومان بین جمهوری اسلامی ایران و قرقیزستان، خلق چین، ارمنستان و برخی کشورها تصویب شد.



وی با یادآوری تصویب قانون مجازات استفاده‌کنندگان غیرمجاز از آب، برق، تلفن، فاضلاب و گاز، ادامه داد: این قانون مشکل بسیاری از خانواده‌های ضعیف و حاشیه‌نشین را حل کرد.



نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی، گفت: قانون تشدید مجازات مواد مخدر را اصلاح کردیم که اثر بسیار خوبی داشت و موجب کاهش اعدام‌های مرتبط با مواد مخدر شد و از سویی آسیب‌های ناشی از اعدام ها کاهش و زبان نهادهای مدعی حقوق بشر هم کوتاه شد.



اصلاح قانون آیین دادرسی برای رعایت حقوق متهمان



ملکشاهی با یادآوری اینکه قانون آیین دادرسی در امور مدنی و کیفری را برای تسهیل کار دستگاه قضا و رعایت حقوق متهمان اصلاح کردیم، ادامه داد: همچنین  قانون مجازات اسلامی که قانون مادر و بزرگی است را دائمی کردیم.



 این نماینده مردم در مجلس دهم با بیان اینکه قانون مبارزه با پولشویی در این دوره مجلس تصویب و توسط شورای نگهبان تایید و ابلاغ شد، افزود: این قانون در جهت شفاف‌سازی مالی کشور بسیار موثر است همچنین اصلاح قانون مبارزه با تامین مالی تروریسم یکی از مصوبات کمیسیون قضایی مجلس دهم بود و اصلاح قانون چک هم از قوانین مهمی بود که بر اساس آن جرایم مربوط به چک با پیش‌بینی ساز و کارهای اتخاذ شده در قانون بسیار کاهش پیدا کرده است.



وی  قانون تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی را یکی دیگر از مصوبات کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس دهم دانست و گفت: عده بسیار زیادی در این رابطه سرگردان بودند که سند هویتی و شناسنامه نداشتند و برای تحصیل با مشکل مواجه بودند که مجلس با تصویب این قانون مشکلات آنها را حل کرد؛ در این قانون به صورت صریح آمده است که مادران می توانند تا سن 18 سالگی برای فرزندان خود درخواست تابعیت کنند و پس از 18 سالگی چنانچه مادر درخواست نکرده باشد فرزندان می توانند اقدام کنند.



تشدید مجازات مرتکبین کودک آزاری



رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی تصویب طرح تشدید مجازات اسیدپاشی را یکی از مصوبات مهم  کمیسیون قضایی مجلس دهم دانست و گفت: قانون حمایت از کودکان و نوجوانان هم در مجلس دهم تصویب شد که بر اساس آن سازمان‌ها، نهادها و وزرات‌خانه های متعددی ملزم شدند که اطفال و نوجوانانی که نیاز به حمایت دارند را مورد حمایت قرار دهند و همچنین مجازات مرتکبین کودک‌آزاری هم تشدید شد.



ملکشاهی با یادآوری اینکه لایحه تجارت را که لایحه بسیار مهمی است و سال‌ها میان مجلس و شورای نگهبان سرگردان بود را به سرانجام رساندیم و در مجلس تصویب شد، افزود: این لایحه آماده ارسال به شورای نگهبان است.



این نماینده مردم در مجلس یادآور شد: آخرین اصلاحات طرح تقلیل مجازات حبس تعزیری که یکی از طرح های مهم  است را طی روزهای اخیر در کمیسیون انجام دادیم و به شورای نگهبان ارسال کردیم.



نماینده مردم کوهدشت در مجلس شورای اسلامی با یادآوری تصویب لایحه حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان در کمیسیون متبوع خود، گفت: قانون نحوه اصلاح محکومیت‌های مالی را اصلاح کردیم به این نحو که اگر افرادی در رابطه با مهریه یا سایر محکومیت‌های مالی محکوم شوند ابتدا اموال آنها بررسی شده و در صورت توان مالی اموال آنها توقیف و در صورت ناتوانی مالی اعسار آنها پذیرفته خواهد شد.



 وی با بیان اینکه طرح مالکیت صنعتی و معنوی در نوبت بررسی صحن قرار دارد، ادامه داد: قانون اصلاح تشکیلات سازمان بازرسی کل کشور را تصویب کردیم که تایید و ابلاغ شد؛ کمیسیون قضایی علیرغم اینکه از نظر تعداد نماینده کم جمعیت‌ترین کمیسیون بود اما بسیار کیفی بوده و اعضای کمیسیون از حقوقدانان و قضات برجسته بودند.



 موفقیت کمیسیون در انجام وظیفه نظارتی و تقنینی



رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس دهم با بیان اینکه در بحث نظارت به فراخور موضوعات بیش از 20 سوال از وزیر دادگستری مطرح شد، افزود: هیات‌هایی از طرف کمیسیون در زندان‌ها حضور یافتند و مسائل مربوط به زندانیان را بررسی و به صورت مستقیم با زندانیان گفت و گو کردند؛ کمیسیون قضایی در انجام وظیفه نظارتی به ویژه تقنینی موفق بود به نحوی که بخش زیادی از کار صحن مجلس به این کمیسیون اختصاص داشت./



پایان پیام

  • کد خبر : 297982
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار