خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/06/04 - 21:28
  • زمان مطالعه : 14 دقیقه
سرویس : اجتماعی
خانه ملت گزارش می‌دهد؛

کرونا مهمان ناخوانده / ولایت‌مداری و سلامت‌مداری زیر بیرق حسینی

پیشرویی ویروس کرونا در کشور آیین‌های عزاداری محرم را نیز همچون دیگر برنامه‌های ملی و مذهبی تحت تاثیر قرار داد.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت، تمام مراسم ایرانیان از دیرباز  به صورت دسته جمعی و دورهمی برگزار می‌شد؛ آنچه در طول ماههای اخیر با شیوع کرونا در کشور شاهد بودیم رفتارهایی مغایر با تمام مراسم‌های مذهبی، آیینی و سنتی ما ایرانیان بود؛ از شب یلدا و چهارشنبه سوری گرفته تا صله رحم بزرگان در نوروز همه به نوعی دیگر برگزار شد به گونه‌ای که پیشرویی ویروس کرونا در کشور آیین‌های عزاداری محرم را نیز تحت تاثیر قرار داد تا جایی که امروزه اکثریت مردم تلاش کردند با تغییر در شکل ظاهری این عزاداری‌ها و با رعایت دستورات بهداشتی برای جلوگیری از ابتلا به بیماری کووید ۱۹ پرچم آزادی خواهی عاشورا را به گونه‌ای دیگر زنده نگه دارند.



مراسم سوگواری ایام عزاداری امام حسین(ع) و یارانش برای دوستداران آن بزرگواران قرن‌هاست برگزار می‌شود، علی‌الخصوص در دهه ابتدایی ماه محرم؛ در کشور ما نیز این ایام مورد توجه بسیاری از مردم است، در شرایط کرونایی امسال آنچه بیش از همه چیز اهمیت دارید سلامتی جان خود و اطرافیان است؛ هزینه‌های سنگینی که این بیماری در شرایط تحریم‌ها بر دوش دولت و ملت گذاشته تاکنون بسیار سنگین بوده است بر همین اساس رعایت پروتکل‌های بهداشتی یکی از واجبات در چنین شرایط بحرانی محسوب می‌شود.



روزهای تلخ کرونایی



با تمام تلاش‌هایی که کادر درمانی در جهت کنترل این ویروس ناشناخته داشته‌اند هنوز وضعیت سلامت کشور در شرایط قرمز قرار دارد و متاسفانه در رتبه‌های نخستین در سطح جهانی در نوسان هستیم؛ این در شرایطی است که بسیاری از کشورها هفته‌ها بعد از ما شاهد آغاز اپیدمی بودند توانستند با همکاری مردم با گذران یک پیک روند خاموشی را آغاز کنند و ما هنوز در پیک دوم این اپیدمی هستیم و قربانیانی که در گروه‌های سنی نامشخص قرار دارند.



تعطیلات نوروز و عید فطر نشان داده که مردم چندان که باید بیماری کرونا را جدی نگرفته و با پایان یافتن هر یک از تعطیلات شاهد موج اول و دوم بیماری در سطح ملی بودیم



تعطیلات نوروز و عید فطر نشان داده که مردم چندان که باید بیماری کرونا را جدی نگرفته و با پایان یافتن هر یک از تعطیلات شاهد موج اول و دوم بیماری در سطح ملی بودیم و امروزه با تمام توصیه‌های پزشکی که از طرف ستاد ملی مبارزه با کرونا می‌شود و تعطیلات ایام سوگواری که در پیش است؛ ترس شیوع موج سوم بیماری پیش‌بینی می‌شود، با تمام این حرف و حدیث‌ها باز شاهد بی‌توجهی مردم نسبت به اجرای پروتکل‌های بهداشتی در برخی از هیئت‌های عزاداری هستیم و نگران شیوع موج سوم؛ سوائل اینجاست که مردم چه میزان به پروتکل‌های بهداشتی پایبند بوده و در این روزها  آنها را اجرا می‌کنند؟



هشدار نسبت پیک سوم کرونا در روزهای محرم



چند روز گذشته ناهید خداکرمی، رییس کمیته سلامت شورای شهر تهران، نسبت به آغاز موج سوم کرونا در جریان برگزاری مراسم محرم هشدار داد و با بیان اینکه موج دوم کرونا تعداد جان‌باختگان در پایتخت به ۱۲۰ نفر در روز هم رسیده بود، گفت که اگر پروتکل‌های بهداشتی در محرم رعایت نشود ممکن است شاهد پیک سوم کرونا باشیم که بسیار شدیدتر از موج کنونی خواهد بود.



نامه‌ای از طرف پزشکان به مراجع تقلید



پیش از شروع ماه محرم تعدادی از پزشکان و پرسنل کادر درمان در نامه‌ای به مراجع تقلید شیعه درباره مجالس عزاداری ماه محرم نوشته و با اشاره به شمار بسیاری از قربانیان کرونا در کشور خواستار آن شده‌اند که با بهره‌گیری از ظرفیت‌های فقه پویای جعفری، عموم عزاداران حسینی را از برگزاری مجالس حضوری پرهیز دهند و با تاکید بر شیوه‌های جدید عزاداری از جمله تبدیل کردن هر خانه به یک حسینیه، بهره‌گیری حداکثری از رسانه‌ها و فضای مجازی و توزیع بسته‌های مواد غذایی بین نیازمندان به‌ صورت کمک مومنانه از مرگ صدها عزادار حسینی پیشگیری کنند. در بخشی از این نامه تاکید شده، برگزاری هر گونه اجتماعات از جمله مجالس عمومی عزاداری سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین علیه‌السلام، راه‌اندازی دسته‌های عزاداری و توزیع غذای نذری قطعا و یقینا باعث افزایش شمار مبتلایان و مرگ هم‌وطنان خواهد شد. هیچ نهاد ناظری توانایی ضمانت رعایت پروتکل‌های بهداشتی توسط میلیون‌ها عزادار سیدالشهدا در مراسم سوگواری محرم را ندارد. در صورت ارائه مجوز، ضمانت متراکم و مسقف نبودن صدها هزار مجلس عزاداری در سراسر کشور غیرممکن است و در این شرایط حتی با استفاده از ماسک و رعایت فاصله بین عزاداران، امکان جدی سرایت بیماری وجود دارد و گسترش بیماری به هر نحو، تضییع حق‌الناس است.



از نظر مراجع تقلید تا تاکید رهبری 



با تمام این تفاسیر مراجع تقلید به برگزاری مراسم مذهبی محرم تاکید کرده در این میان دو مرجع تقلید آیت الله سید محمدصادق روحانی و آیت الله یوسف صانعی صراحتا اعلام کردند که اگر این مراسم ضرری برای سلامت مردم و عاملی بر گستردش بیماری داشته باشد باید به طریق دیگری اجرا شود.



همه نقل و قول‌ها برای اجرا شدن یا نشدن این مراسم به فتوای علما ختم نشد، حجت الاسلام حسن روحانی رئیس جمهور چهارم مرداد ماه در جلسه ستاد مقابله با کرونا در خصوص این موضوع تاکید می‌کنند: دوگانگی «جان و نان» و «عزاداری و سلامت» غلط است، هر دو باید با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، در کنار هم باشند؛ باید عزاداری امام حسین(ع) را پاس بداریم که به عنوان فرهنگی در طول تاریخ منجی ما بوده است. اخلاق حسنه جزو فرهنگ کربلاست و این مقاومت مردم که در برابر آمریکا نمی‌ترسند و ایستادگی می‌کنند از فرهنگ امام حسین(ع) است؛  که تاکید رهبر انقلاب درباره فصل الخطاب بودن مصوبات و تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا درباره عزاداری امسال و در پی آن بیانیه شورای هیئات‌ مذهبی کشور در مورد مجالس محرم و تجمعات مذهبی نقطه پایانی برگزاری مراسم عزای حسینی و پایان مجادله جاری در افکار عمومی در فضای مجازی شد.



در عزاداری‌ها معیار آن چیزی است که ستاد ملی کرونا اعلام می‌کند



مدتی پیشتر رهبر معظم انقلاب در سخنانی به مناسبت عید قربان خطاب به مردم نسبت به حضور در مراسم سوگواری امام حسین(ع) یادآور شد: «در عزاداری‌ها معیار آن چیزی است که ستاد ملی کرونا اعلام می‌کند. بنده هر چه آن‌ها لازم بدانند مراعات خواهم کرد. توصیه و تاکید من به همه عزاداران، هیات‌ها، منبری‌ها و مداحان نیز این است که ضوابط ستاد ملی کرونا باید رعایت شود، چرا که اگر همین مقدار مراقبت و کنترل هم سست شود، فاجعه‌ای بزرگ پدید خواهد آمد.»











عزاداری محرم


در ادامه این ماجرا آیت‌الله «سید احمد خاتمی» عضو هیات رییسه مجلس خبرگان رهبری حفظ سلامت را یک واجب عقلی و شرعی عنوان و تاکید کرد: مبنای سخن رهبر انقلاب درباره ملاک بودن ستاد ملی مقابله با کرونا این است که حفظ سلامت یک واجب عقلی و شرعی است. بیانات ایشان برای روسای مجالس عزاداری و هم خطبا و مداحان فصل‌الخطاب است. در این میان وزارت بهداشت برای حضور مردم در مراسم سوگواری امام حسین(ع) دستورالعمل‌هایی را با رعایت فاصله  گذاری اجتماعی برنامه ریزی کرد؛ با تمام این توصیه‌ها باز شاهد حضور مردم در محیط‌های سرپوشیده بدون اجرای پروتکل‌های بهداشتی در برخی از هیئت‌های حسینی هستیم.



کرونا آدم مذهبی و غیرمذهبی نمی‌شناسد



 در آیه ‏‏۱۹۵ سوره بقره خدواند آشکار تصریح می‌دارد: «ولا تلْقوا بأیْدیکمْ إلى التّهْلکة» با رفتار و دستان خود خویشتن را به مهلکه و ‏خطر در نیفکنید؛ متاسفانه تا کنون این ویروس رفتار ثابتی از خود نشان نداده و هر لحظه با توجه به شرایط آب و هوایی تغییر رفتار داده است بر همین اساس نمی‌توان تضمینی داد که کووید ۱۹ انسان مذهبی و غیرمذهبی را از هم تشخیص می‌دهد! با این حال مردم هنوز به باور وجودی کرونا نرسیده و از مسافرت‌های بی‌مورد و حضور در مجامع عمومی خودداری نمی‌کنند!



سید مرتضی خاتمی  عضو کمیسیون بهداشت مجلس در مورد اجرای مراسم سوگواری در سایه دستورالعمل‌های بهداشتی به خبرنگار خانه ملت می‌گوید: رعایت نکردن شیوه نامه های بهداشتی در ایام سوگواری می‌تواند بسیار خطرناک باشد، همچنانکه مقام معظم رهبری تاکید کردند اگر نسبت به این بیماری بی‌توجه باشیم می‌تواند فاجعه آفرین باشد، امیدوارم تمام عزیزان و دوستداران اهل بیت(ع) نکات بهداشتی از قبیل رعایت فاصله اجتماعی، برگزاری مراسم در فضای باز، استفاده همگانی و مستمر از ماسک، اجرای مراسم در زمان محدود و ممانعت از دسته‌رویی و ... را رعایت نمایند. همچنین از توزیع نذورات بصورت طبخ شده و توزیع چای و شربت در هیئت‌ها خودداری شود.



با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، امیدواریم شاهد فاجعه شیوع موج دیگر کرونا در کشور نباشیم



نماینده مردم ماهنشان و ایجرود در مجلس یازدهم در ادامه می‌افزاید: جهت کنترل پروتکل‌های بهداشتی، وزارت بهداشت و درمان، وزارت کشور، نیروی انتظامی، وزارت صنعت، معدن و تجارت و مجامع امور صنفی می‌توانند در جهت کنترل کووید ۱۹ بسیار کمک کننده باشند. با رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی، امیدواریم شاهد فاجعه شیوع موج دیگر کرونا در کشور نباشیم.




در ادامه فاطمه محمدبیگی عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان در مجلس شورای اسلامی در خصوص اجرایی مراسم سوگواری سالار شهیدان عبدالله الحسین(ع) در اپیدمی کرونا به خانه ملت می‌گوید: برگزاری مراسم آیینی و دینی دهه اول محرم امسال به روش‌های متفاوت پیشنهاد داده شد از پخش مجازی این مراسم از شبکه‌های اجتماعی و تلویزیون تا برگزاری در محیط‌های سرباز حتی ما شاهد برگزاری هیئت‌های به صورت درایوین(ماشینی) در برخی از نقاط کشور از جمله شهر قزوین هستیم که تا به امروز با استقبال گرم مردم روبرو بوده است؛ در بعضی از شهرها هیئت‌های سیار توسط مداحان سرشناس برگزار می‌شود.


نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس یازدهم ادامه می‌دهد: نمایشگاهی در شهر قزوین وجود دارد که در این چند روز میزبان مردم عزادار حسینی همراه ماشین‌های آنها بودند این مراسم به صورت متفاوت نسبت به سال‌های گذشته در چند شب پیش برگزار شد و برای دوستانی که به هر دلیلی توانایی ماندن در ماشین ندارند مکانی در نظر گرفته شده که با توجه به پروتکل‌های بهداشتی بتوانند حضور پیدا کرده و از این مراسم فیض ببرند.











هر ماشین یک حسینیه


محمدبیگی یادآور می‌کند: امروزه مراسم حسینی که در سایه کرونا برگزار می‌شود به نوعی فرهیختگی، فرهنگ، همراهی و همکاری مردم را می‌بینیم، طبق گفته‌های مقام معظم رهبری مردم ایران ولایت مدار هستند و امروزه این ولایت مداری را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی در سطح شهرها شاهد هستیم. تاکنون مردم، ولایت مداری را همراه سلامت مداری در سطح ملی زیر بیرق حسینی به نمایش گذاشته‌اند.



نماینده مردم در مجلس یازدهم ادامه می‌دهد: شیوع کرونا منجر به رشد مردم در همه زمینه‌ها شده و بدون شک در پسا کرونا با مردمی دیگر روبرو خواهیم بود؛ امروزه مراسم سوگواری امام حسین(ع) این تغییرات را به شکلی خوشایند نشان داده است حتی در پخش نذورات شاهد تغییرات اساسی هستیم، بدون شک سربلندی در برگزاری این مراسمات پاسخی محکم به جهانیان خواهد بود.



محرم امسال نشان از ذوق، سلیقه، هنر و عقلانیت مردم می‌دهد



بیگی عضو کمیسیون درمان و بهداشت مجلس یازدهم خاطرنشان می‌کند: در جلساتی که در مورد برگزاری محرم در کنار کرونا داشتیم تاکید به ثبت نام هیئت‌های در سامانه «بیرق» شد؛ در این بین به هیئت‌های که در سامانه ثبت نام کردند فضاها و امکانات ویژه ای برای برگزاری مراسم عزاداری در اختیار آنها قرار داده می‌شود و خوشبختانه تا امروزه مردم بیشتر دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کرده‌اند، حتی در برخی از موارد امکان اجرایی تمام مراسم وجود نداشته مردم خودجوش اقدام به سیاه پوش کردن خانه و خودروهای خود کرده‌اند و این حرکت مردم می‌تواند یک پیام جهانی و نشان از ذوق، سلیقه، هنر و عقلانیت مردم ایران را داشته باشد.



محمد بیگی با اشاره به حدیث «انّ الْحسین مصباح الْهدی و سفینه الْنّجاة» ادامه داد: امام حسین (ع) مصباح الهدی، کشتی هدایت و نجات دهنده است و تضمین کننده سلامت معنوی مردم است؛ سلامت معنوی جدای سلامت جسمانی نیست، مردم در کنار سلامت جسمانی نیازمند سلامت معنوی هستند، تا به امروز وزارت بهداشت و درمان و کادر پزشکی برای عادی کردن شرایط بسیار تلاش کرده‌اند حتی کوشیدند پروتکل‌های را برنامه ریزی کنند تا مردم بتوانند این مراسم را بدون هیچ مشکلی برگزار کنند، جا دارد این دستورات بهداشتی به صورت تکمیل‌تر در اختیار مردم قرار بگیرد.



ساز مخالفان را کوک نکنید



وی در ادامه تصریح می‌کند: گاهی در فضای مجازی شاهد فیلم‌های کوتاهی از هیئت‌های عزاداری مراسم محرم هستیم که تعدادی از افراد نسبت به اجرای پروتکل‌های بهداشتی بی‌توجهی و هنجارشکنی کرده‌اند در این میان همین تعداد اندک بهانه‌ای برای تعدادی از مخالفان می‌شوند و با کوک کردن ساز مخالف اقدام به شیعه هراسی و اسلام هراسی در دنیا می‌کنند. در طول تاریخ داشتیم از افرادی که تلاش کرده‌اند تا چهره شیعه را به گونه‌ای دیگر نشان دهند؛امیدوارم مردم با بی‌توجهی و یا ناآگاهی به پروتکل‌های بهداشتی این بهانه را به دست دشمنان ندهند.



امروزه با مردمی مواجهه هستیم که به رشد عقلانی، اجتماعی و فرهنگی کافی رسیده‌اند و خوشبختانه در این شش ماه آنچه باید از این بیماری می‌دانستند و می‌دیدند آگاهی پیدا کرده‌اند



عضو هیات رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس یازدهم می‌گوید: امروزه با مردمی مواجهه هستیم که به رشد عقلانی، اجتماعی و فرهنگی کافی رسیده‌اند و خوشبختانه در این شش ماه آنچه باید از این بیماری می‌دانستند و می‌دیدند آگاهی پیدا کرده‌اند بر همین اساس مانع شیوع بیشتر بیماری خواهند شد، ناگفته نماند برخی از فیلم‌های کوتاهی که در فضای مجازی دست به دست می‌شود؛ بخشی از آنها مربوط به سال‌های گذشته بوده که مردم درگیر بیماری کرونا نبوده‌اند و یا عده اندکی از سر ناآگاهی اقدام به اجرای چنین مراسمی کرده‌اند این بزرگنمایی و سیاه نمایی را نمی‌توانیم به کل جامعه تعمیم بدهیم.



بیگی نماینده مردم قزوین، آبیک و البرز در مجلس یازدهم تاکید می‌کند: در طول تاریخ ثابت شده است که مردم ما مردم ولایت پذیر و ولایت مداری هستند، امیدوارم همه مردم پیرو سخنان رهبری باشند و پروتکل‌های بهداشتی را حتی اگر ناقص است به درستی اجرا کنند و فرهیختگی خود را نشان داده و اجازه ندهند عده‌ای فرصت طلب از هر فرصتی سوءاستفاده سیاسی کنند. فلسفه سوگواری امسال محرم با سلامت محوری آمیخته شده است، امید است  با اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی بیماری کرونا از بین برود.











مراسم گل مالی و عزاداری سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) در خرم آباد


کلام پایانی؛ از شروع کرونا حدود شش ماه می‌گذرد ولی همچنان شاهد قربانی شدن بسیاری از هموطنان هستیم، عید نوروز تا عید فطر شاهد اوج گیری بیماری در موج اول و دوم بودیم، به نظر می‌رسد با رعایت نکردن پروتکل‌های بهداشتی از طرف مردم این بیماری اوج گرفته و حتی عکس العمل‌های متفاوتی دیگری از خود نشان داده تا جایی که مرگ و میر ۲۰۰ تایی درطول یک شبانه و روز در ماه قبل را شاهد بودیم، آیا امروز با رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی در ایام تاسوا و عاشورا حسینی شاهد حضور اپیدمی موج سوم بیماری خواهیم بود؟ در این میان آیا فقط و فقط توصیه به اجرای دستورالعمل‌های بهداشتی کارساز خواهد بود؟در صورتی که سازمان‌ها و نهادها ذیرربط می‌توانند نظارت دقیقی در جهت اجرای پروتکل‌های بهداشتی به صورت مستقیم در سطح شهر داشته باشند./



پایان پیام



گزارشگر: محبوبه اشرفی پیمان

  • کد خبر : 303549
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار