خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1400/02/19 - 08:48
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اجتماعی
عضو فراکسیون محیط زیست مجلس:

پیگیر لایحه منع حیوان آزاری در مجلس یازدهم هستیم

عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با انتقاد از خلاء قانونی در حمایت از حیوانات گفت : زمانی که عدم توانایی در نگهداری یا خلاء قانونی در حمایت از حیوانات داریم٬ چرا اصرار به وارد کردن گونه‌های نایاب حیوانات می‌کنیم  تا شاهد مرگ آنها باشیم.

معین الدین سعیدی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در مورد مرگ گورخر آفریقایی گفت: دست به دست شدن فیلم لحظه آسیب  دیدن و آزار گورخران در شبکه‌های اجتماعی اذهان عمومی را  سخت آزرده خاطر کرده است. این قصه تلخ تکرار انتقال ۱۰ گورخر از توران شاهرود به پارک ملی کویر در گرمسار بود که پنج گورخر تلف شدند. اما جای انتقاد به نهادها و سازمان‌های مربوطه از جمله سازمان محیط زیست است که چرا تجربیات تلخ در قالب زمان‌های متفاوت تکرار می‌شود.



نماینده مردم چابهار، نیکشهر، کنارک، قصرقند و دشتیاری در مجلس شورای اسلامی، افزود: چند روز گذشته سه راس گورخر آفریقایی شامل دو ماده و یک نر از کشور هلند به ایران منتقل و  ‌پس از چند روز نگهداری در گمرک، به مرکز نگهداری حیات وحش صفادشت در استان تهران منتقل شدند و گورخر نر متاسفانه در روز ۱۳ اردیبهشت ماه تلف شد. برای واردات این سه راس گورخر آفریقایی از کشور هلند به ایران، مجوز سازمان حفاظت محیط زیست و دامپزشکی کشور صادر  و حتی مبدا و مقصد آنها مشخص شده بود.



وی ادامه داد: طبق گزارشات واصله در خصوص مرگ گورخران تعلل متصدیان گمرک در ترخیص این حیوانات بوده است. اگر چنین ادعایی ثابت شود٬ برخورد جدی خواهیم داشت.



قوانین در خصوص حیوانات بازداندگی لازم را ندارد



عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست اظهار کرد: قوانین در خصوص حوزه صید و تجارت حیوانات وحشی از بازدارندگی لازم برخوردار نیستند و اگرچه قانونگذار در زمینه صید، خرید، فروش و تجارت حیوانات وحشی دست به جرم انگاری‌های جدیدی زد اما در عمل جرم انگاری و بازدارندگی لازم وجود نداشته باشد؛ یعنی مقررات نتوانستند به مانع مؤثری بر سر راه سوداگردان حیوانات وحشی که سود سرشاری از خرید و فروش و تجارت این موجودات کسب می‌کنند، تبدیل شود.



 لایحه قانونی حمایت از حیوانات به کمیسیون لوایح هیات دولت رسید اما هنوز این لایحه به تصویب نرسیده است



سعیدی ادامه داد: در سال‌های  اخیر طرحی با عنوان ممنوعیت حیوان آزاری در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد و به امضای حدود ۱۰۰ نفر از نمایندگان مردم رسید.  لایحه قانونی حمایت از حیوانات به کمیسیون لوایح هیات دولت رسید اما هنوز این لایحه به تصویب نرسیده است. مسئله اصلی از تکرار مرگ گونه‌های نایاب حیوانات پابرجاست. چرا زمانی که عدم توانایی در نگهداری یا خلاء قانونی داریم  و یا مشکل نظارتی حکم فرماست٬ اصرار به وارد کردن گونه نایاب حیوانات می‌کنیم  تا شاهد مرگ آنها باشیم.



عضو فراکسیون محیط زیست مجلس تصریح کرد:از موضوعات فرهنگی گرفته تا سفارشات دینی و مافیای حیوانات در کشور٬ هیچ یک از موضوعات تاکنون تعریفی در خصوص رفتار با حیوانات به صورت قانونی عنوان نشده است. اما واقعیت این است که به طور کلی در قوانین کشور، رویکرد مبتنی بر حمایت غایی از حیوانات مفقود است.



بیشتر بخوانید:





سعیدی در پایان خاطر نشان کرد: نظام حقوقی کشور از خلاء قواعد حقوقی در این زمینه رنج می‌برد و در پیشگیری از حیوان‌آزاری به نحو متناسب و موثر ناتوان است. به فرض مثال ماده ۶۷۹ مجازات اسلامی٬ مجازات‌هایی نظیر حبس برای کسانی که حیوانات را آزار می دهند در نظر گرفته است. اما این قوانین بازدارندگی لازم را  نداشته است.‌ قانون منع حیوان آزاری در مجلس دهم بررسی شد تا شاهد چنین اتفاقات ناخوشایندی نباشیم. بنده به عنوان نماینده مردم و عضو فراکسیون محیط زیست این موضوع را در مجلس یازدهم پیگیری خواهم کرد./



پایان پیام



 



 



 



 



 



 

  • کد خبر : 318807
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار