خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1397/11/13 - 17:19
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : سیاسی
جمالی نوبندگانی:

پرونده شکایت تهران از واشنگتن در لاهه یک حق مسلم و تایید شده بین المللی است

عضوهیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی می گوید:احتمال می‌دهیم که آمریکایی ها همان طور که از برجام، یونسکو،پیمان آب و هوایی و اخیرا هم  از پیمان موشک‌های میان‌برد خارج شدند،موضوع دادگاه لاهه راهم نپذیرند.

محمدجواد جمالی نوبندگانی  درگفت و گو با خبرگزاری خانه ملت  با اشاره  به موضوع پرونده شکایت تهران از واشنگتن به لاهه در موضوع تحریم بانک مرکزی ایران،گفت:چندی قبل شکایت خود را به دادگاه بین المللی لاهه  برده بودیم و اصرار آمریکایی‌ها  بر این بود که دادگاه لاهه صلاحیت ندارد و ما بر صلاحیت لاهه تاکید داریم و در نهایت دادگاه به نفع کشورما  اعلام صلاحیت کرد.



 











محمد جمالی نوبندگانی


 



رای لاهه برای آمریکا یک شکست سیاسی و دیپلماتیک بود



نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی افزود: حال می‌شود بگوییم که رای لاهه برای آمریکا یک شکست سیاسی و دیپلماتیک بود و اما احتمال می‌دهیم که این ها همان طور که از برجام ، یونسکو ،پیمان آب و هوایی و اخیرا هم  از پیمان موشک‌های میان‌برد خارج شدند و آن را تعلیق کردند، از این موضوع هم خارج شوند.



وی با بیان اینکه دولت وکلای خوب و قوی در موضوع دادگاه لاهه گرفته است،مطرح کرد: در این موضوع  حتما می‌توانیم  بگویی که نتیجه به نفع ما خواهد بود؛ولی آنچه که در ابتدا توانستیم به دادگاه لاهه تقدیم کنیم و مورد تایید قرار گرفت؛می تواند یک زمینه مناسبی برای حقانیت های بعدی جمهوری اسلامی باشد.



 



بیشتر بخوانید:





 



جمالی نوبندگانی با بیان اینکه ممکن است که این موضوع در لاهه به ثمر نرسد؛ تاکید کرد: آمریکایی ها هم باید وقتی محکوم می شوند آن را بپذیرند؛اگر هم نپذیرند به نظر من همیشه این بار روی دوش آنها است و ما یک روزی حقمان را  پس خواهیم گرفت؛این به عنوان یک حق مسلم و حقوقی تایید شده بین المللی است که نمی توانند از آن فرار کنند و ممکن است یک مدتی فرار کنند؛ولی بعد به نظر من حتما دادگاه لاهه تاثیر خودش را خواهد گذاشت.



عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:ممکن است لاهه قدرت اینکه حق ما را بگیرد را نداشته باشد؛ولی وقتی حکمی که در دست  ما باشد؛یک روزی ما می توانیم از آن استفاده کنیم و این بسیار مهم است.



به گزارش خانه ملت؛دیوان بین‌المللی دادگستری که در لاهه مستقر است در بیانیه‌ای اعلام کرد رأی اولیه خود درباره اعتراض آمریکا به پرونده شکایت تهران از واشنگتن به دلیل مصادره دو میلیارد دلار از اموال بانک مرکزی ایران را در تاریخ ۱۳ فوریه ۲۰۱۹ ( ۲۴ بهمن) منتشر خواهد کرد.



بررسی شکایت ایران از آمریکا با موضوع توقیف اموال و دارایی‌ها و وضع محدودیت‌های غیرقانونی علیه بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و دیگر شرکت‌های ایرانی از ۱۶ مهر ماه سال جاری تا بیستم مهر در دادگاه لاهه صورت گرفت./



پایان پیام

  • کد خبر : 273210
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم