خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1397/02/03 - 11:46
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : سیاسی
در گفت‌وگو با مازنی مطرح شد:

نیازمند تشکیل"حزب سایرین" در کشور هستیم /نظر حضرت امام درباره انحلال حزب جمهوری اسلامی چه بود؟

عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی اعتقاد دارد علاوه بر اینکه باید دو حزب قوی توسط اصولگرایان و اصلاح طلبان تشکل شود، نیاز به تشکیل حزب سایرین در کشور وجود دارد.

احمد مازنی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت  در رابطه با علل عدم عضویت افراد در احزاب سیاسی و رواج معنای منفی برای کلیدواژه حزبی بودن، گفت: حزب یکی از آثار مدرنیته تلقی می شود؛ در واقع از زمانی که نظام اداره کشورها در عصر مدرنیته مطرح شد، اصل تفکیک قوا، دموکراسی  و غیره در چارچوب حزب تعریف شده است.



مخالفت با حزب دعوای بین مدرنیته و سنت است



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه عموما جوامع سنتی با هر پدیده جدید مخالفت می کنند، اظهار کرد: به عنوان مثال باید یادآور شد که در گذشته بین برخی طلبه ها، افرادی بودند که میکروفون را آلت شیطان می دانستند. حتی فیلتر تلگرام و غیره جزء مسائل دعوای بین سنت و مدرنیته است که حزب نیز یکی از این پدیده ها تلقی می شود.



وی ادامه داد: بر این اساس تصور می شود که حزب مسئله بدی است زیرا تجربه پدیده تحزب به این معنا از غرب گرفته شده است؛ به عبارتی حزب در ادبیات سیاسی کشورمان مفهوم غربی دارد.



حزب الله و حزب شیطان در فرهنگ قرآنی ذکر شده است



این نماینده مردم در مجلس دهم تصریح کرد: همچنین باید اذعان کرد که اگر در قالب فرهنگ قرآنی نیز توجه شود، حزب الله و حزب شیطان آمده است؛ اما تعریف ذکر شده در قرآن با تحزب مورد نظر، جای بحث و بررسی دارد.



عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: به عنوان مثال اگر در جمهوری اسلامی دو حزب در چارچوب ولایت فقیه و قانون اساسی با یکدیگر رقابت کنند ، آیا می توان گفت یکی حزب الله و یکی حزب شیطان است؟ بنابراین باید گفت که هر دو ذیل حزب الله تعریف می شوند اما نظراتشان متفاوت است.



مازنی در خصوص دلایل دیگر عدم عضویت افراد در احزاب سیاسی، اظهار کرد: وقتی که افراد به قدرت می رسند، علاقه مندی به این امر سبب می شود تا عواملی که قدرتشان را محدود می کند یا موجب شود قدرتشان به دیگران منتقل شود را کنترل یا محدود کنند که حزب یکی از این عوامل است.



عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بنابراین اگر کشوری بر اساس حزب اداره شود، هر فردی نمی تواند خودش را کاندیدا در حوزه مجلس یا غیره کند؛ به عبارتی حزب مانند دانشگاه علوم پزشکی و نظام پزشکی است که از طرفی افراد را برای تصدی پست های مختلف آموزش داده و تربیت می کند و از طرفی برای افراد مجوز فعالیت صادر می کند.



افراد قدرتمند شکل‌گیری احزاب را محدودکننده قدرتشان می‌دانند



وی با اشاره به اینکه ممکن است برای بخش های غیرحزبی نیز فضایی باقی بماند اما به لحاظ تخصصی حزب یکی از ضرورت های دموکراسی است که متاسفانه این مهم در کشورمان حلقه مفقوده است، افزود: تصور می کنم افرادی که در موضع قدرت هستند حزب را محدود کننده قدرتشان می دانند لذا با شکل گیری احزاب مخالفت هستند.



تجربه احزاب بزرگ در کشورمان ناموفق بوده است



این نماینده مردم در مجلس دهم ضمن تاکید بر اینکه تجربه احزاب بزرگ در کشورمان ناموفق بوده است، بیان کرد: حزب توده سازمان یافته‌ترین و منسجم‌ترین حزب در تاریخ کشورمان بوده است. این حزب با اینکه مرام کومونیستی داشت اما توانست بسیاری از افراد مذهبی را جذب کند و حتی امروزه در عمق روستا هنوز پیرمردهایی هستند که می گویند فلانی توده ای است.



مازنی تصریح کرد: هرچقدر به تجربه حزب توده قبل از انقلاب توجه شود فقط سرسپردگی به شوروی مشاهده می شود و همچنین بعد انقلاب نیز تجربه وابستگی به خارج و جاسوسی بارز است لذا بر این اساس مردم ترسیده اند.



فیتیله حزب جمهوری اسلامی پایین کشیده شد



عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی گفت: حزب جمهوری اسلامی نیز بعد از انقلاب بزرگترین حزب تشکیل شده است که به دلیل انجام برخی مداخلات در مسائل، سبب شد حس وقوع تک حزبی در کشور و انحصار طلبی ایجاد شود که فضا را از انسان های آزاده غیرحزبی سلب می کند، از این رو چنین موضوعی باعث شد امام خمینی(ره) بیان کنند که فیتیله حزب را پایین بکشند و بر این اساس حزب جمهوری اسلامی محدود شد.



وی اعتقاد دارد تجربه های منفی به این معنا نیست که دیگر به سمت وضع مطلوب حرکت نکنیم زیرا تمام کشورهایی که در دنیا شکست خورده اند از این مسئله پلی برای پیروزی ساخته اند. بنابراین باید عبرت آموزی از گذشته کرده و برای آینده نیز تلاش شود 2 الی 3 حزب بزرگ از بین احزاب موجود یا حداقل از بین جبهه های بزرگ با مرام نامه و شناسنامه رسمیت داده شود و کار کشور را حزبی اداره کنیم.



احزاب فعلی نمی‌توانند در کشور تاثیرگذار باشند/برای عضویت در حزب صف ایستادم



عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه عضو حزب اعتماد ملی است و با مجمع روحانیون مبارز نیز همکاری هایی دارد، گفت: البته به دلیل اینکه احساس می کنم احزاب فعلی نمی توانند در کشور تاثیر گذار باشند خیلی فعالیت حزبی ندارم.



مازنی یادآور شد از زمان تاسیس حزب جمهوری اسلامی، عضو این حزب بوده و حتی برای ثبت نام در صف ایستاده بوده است.



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس با اشاره به اینکه علاقه مند است با کسانی که می خواهند احزاب بزرگ تشکل دهند همکاری کند حتی اگر عضو آن حزب نباشد، تصریح کرد: همچنین تصور می کنم به حزب سایرین نیز نیاز است.



نیاز به تشکیل "حزب سایرین" در کنار احزاب اصولگرا و اصلاح طلب وجود دارد



عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: به عبارتی منظور جبهه ملی، معتدل، احمدی نژادی ها و غیره نیست بلکه همه کسانی که جزء دو جریان اصلی اصولگرا و اصلاح طلب قرار نمی گیرند و افرادی که ممکن است هیچکدام از این مجموعه ها را قبول نداشته باشند اما قانون اساسی را قبول دارند لذا می توانند به صورت قانونی رقابت کنند./



پایان پیام

  • کد خبر : 240797
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار