خبرگزاری خانه ملت

هدر مشکی
  • تاریخ انتشار : 1397/06/20 - 10:35
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : فرهنگی
خانلری پاسخ داد:

نوسانات ارزی و تاثیر آن بر آموزش عالی؛ فرصت یا تهدید؟/کاهش ارزش پول ملی ایران فرصتی برای جذب دانشجو خارجی است؟

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درباره افزایش مداوم نرخ ارز در بازار ایران و تاثیرات آن بر آموزش عالی توضیحاتی ارائه داد.

کارن خانلری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت  با اشاره به افزایش مداوم نرخ ارز در بازار ایران و تاثیرات آن بر آموزش عالی، گفت: مسلما نوسانات ارزی در  ارتقا و پیشرفت دانشگاه‌ها تاثیرات نامطلوب بسیاری دارد زیرا فرصت مطالعاتی اساتید، برگزاری همایش‌های بین‌المللی و خرید کالاهای آزمایشگاهی با چالش مواجه می‌شود.



آزمایشگاه‌های تحقیقاتی برای تهیه مواد اولیه و وسایل مورد نیاز در مضیقه هستند



نماینده مردم ارامنه شمال ایران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه نوسانات ارزی بر تمامی حوزه‌های کشور اثر نامطلوبی داشته و آموزش عالی نیز از این اثرات در امان نبود، افزود: مسلما در این مسیر آزمایشگاه‌های تحقیقاتی در مضیقه بیشتری هستند چرا که برای تهیه مواد اولیه و وسایل موردنیاز خود ناچارند مبالغ سنگین و هنگفتی پرداخت کنند که آنها را از ادامه مسیر تحقیقات و پژوهش باز می‌دارد.



وی بیان کرد: بهتر است دولت شرایطی مهیا کند تا مواد آزمایشگاهی مورد نیاز تحقیقات به راحتی در دسترس محققان قرار گیرد تا تحقیقات و تولیدات در این حوزه متوقف نشود، از سوی دیگر تامین وسایل و تجهیزات موردنیاز یکی دیگر از ضرورت‌ها و اولویت‌هاست.



خانلری ادامه داد: اگرچه تامین مواد اولیه و تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه‌ها یکی از موضوعات مهم و اساسی است اما نمی‌توان وظایف دانشگاه‌ها را در حل بحران‌های موجود نادیده گرفت از آنجایی که نخبگان کشور در این دانشگاه‌ها به عنوان دانشجو یا استاد حضور دارند باید با هم‌اندیشی راهکارهای خروج از بحران را بیابند و در اختیار مسئولان قرار دهند.



برگزاری جلسات هم‌اندیشی و استفاده از ظرفیتهای دانشگاهی یکی از الزامات حل مشکلات اقتصادی



عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه استفاده از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی یکی از راه های مناسب برای خروج از مشکلات است، خاطرنشان کرد: می‌توان با برگزاری جلسات هم‌اندیشی از ظرفیتهای دانشگاهی برای حل مشکلات اقتصادی استفاده کرد.



تاکید کمیسیون آموزش برای ارائه راهکارهای مناسب در جهت حل مسائل روز جامعه از سوی دانشگاه‌ها



وی با اشاره به جلسه کمیسیون آموزش و تحقیقات با روسای دانشگاه‌های برتر و تاکید نمایندگان برای ارائه راهکارهای مناسب در جهت حل مسائل روز جامعه، ادامه داد: اگرچه حل مشکلات ارزی کشور معادله‌ای چند مجهولی است و در گرو همراهی و همکاری تمامی نهادها و سازمان‌ها مانند وزارت امور خارجه، سیاست داخلی و... است اما نقش دانشگاهیان را نیز نمی‌توان نادید گرفت.



کاهش ارزش پول ملی ایران فرصتی برای جذب دانشجو خارجی است؟



این نماینده مردم در مجلس در پاسخ به اینکه کاهش ارزش پول ملی را می‌توان فرصتی برای جذب دانشجو خارجی دانست، توضیح داد: دانشجویان خارجی برای ادامه تحصیل در ایران انگیزه‌های خاص خود را دارند و ارزانی ایجاد شده نمی‌تواند انگیزه قوی برای ترغیب آنها باشد.



جذب دانشجویان خارجی و در نتیجه ارزآوری در گرو توجه به کیفیت آموزش و تامین زیرساخت‌های رفاهی است



به زعم عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس برای جذب دانشجویان خارجی و در نتیجه ارز آوری باید به کیفیت آموزش و تامین زیرساخت‌های رفاهی توجه کرد در واقع ارزانی تحصیل در ایران نمی‌تواند انگیزه قوی برای ادامه تحصیل دانشجویان خارجی باشد./



پایان پیام

  • کد خبر : 261219
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار