خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/11/08 - 11:16
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : سیاسی
مازنی با تأکید بر اجرای نظام تناسبی انتخابات:

نظام غلط اکثریتی انتخابات باعث عدم ورود اصولگرایان تهرانی به مجلس شد / ضرورت ایجاد نظام حزبی انتخابات

عضو فراکسیون امید مجلس معتقد است عدم وجود نظام حزبی باعث شده انتخابات دارای مشارکتی غیرپاسخگو و بدون تعیین مرزبندی‌های مشخص سیاسی باشد.

احمد مازنی  در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه نظام انتخابات کشور دارای اشکالات اساسی است، گفت: یکی از موارد مهم ایجاد نظام حزبی در انتخابات است که به عنوان مهم ترین حلقه دموکراسی کاملا مفقود است.



عدم وجود نظام حزبی انتخابات باعث مشارکت غیرپاسخگو شده است



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه تعیین محل تأمین هزینه های انتخاباتی کاندیداها تنها یکی از موارد مهم برای برگزاری انتخابات بود، عنوان کرد: عدم وجود نظام حزبی باعث شده است انتخابات دارای مشارکتی غیرپاسخگو و بدون تعیین مرزبندی های مشخص سیاسی و مواضع باشد.



وی در ادامه با بیان اینکه نظام انتخاباتی کنونی نظام اکثریتی است، اظهار داشت: این در حالی است که در این نظام کسانی که آرای زیادی کسب کرده اند از حضور در عرصه محروم هستند و اگر نظام تناسبی باشد چنین مشکلی پیش نمی آید.











احمد مازنی


مازنی ادامه داد: نظام اکثریتی باعث شد در دوره قبلی انتخابات مجلس، لیست اصولگرایان علیرغم دارا بودن درصد قابل توجه آرا به مجلس راه پیدا نکنند.



عضو فراکسیون امید مجلس دهم در ادامه با تأکید بر اینکه روش های ثبت نام در انتخابات نیز باید اصلاح شود، بیان داشت: مخالف ثبت نام 16 هزار نفر برای انتخابات مجلس و صدهزار نفر برای انتخابات ریاست جمهوری نیستیم اما باید چارچوب هایی قائل شد تا وقت نظام برای بررسی صلاحیت ها گرفته نشود.



وی در ادامه با اشاره به اینکه بررسی صلاحیت ها نیز کیفی بوده و چارچوب ندارد، عنوان کرد: حسن یا سوءسابقه و سن و تحصیلات افراد را می توان با سند و مدرک بیان کرد اما میزان التزام عملی فرد به اسلام و ولایت فقیه را نمی توان با خط کش سنجید و شفافیتی در این خصوص وجود ندارد.



مازنی ادامه داد: به نظر می رسد طبق سیاست های کلی ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، هدف این سیاست ها نیز بر اصلاح قانون انتخابات است.



عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در پایان خاطرنشان کرد: باید لایحه دولت در خصوص قانون انتخابات بررسی شود و طرحی که در همین زمینه به خاطر ایرادات شورای نگهبان مسکوت مانده نیز بررسی مجدد شده تا در نهایت نظر رهبری، شورای نگهبان، مجلس و احزاب تأمین شود./



پایان پیام

  • کد خبر : 294845
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار