خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/07/10 - 15:29
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : سیاسی
محمودی در تشریح نشست‌ کمیسیون تدوین‌آیین نامه داخلی مجلس:

نحوه بررسی طرح‌ها و لوایح عادی و فوریتی اصلاح شد

سخنگوی کمیسیون تدوین آیین‌نامه داخلی مجلس با اشاره به نشست‌های فشرده این کمیسیون برای اصلاح آیین‌نامه داخلی مجلس گفت: اعضای این کمیسیون و نمایندگان مجلس با اصلاح آیین‌نامه داخلی در تلاش برای ایجاد تحول در نحوه اداره مجلس و تعیین اولویت‌ها هستند.

سمیه محمودی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به نشست‌های تخصصی کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس که از روز گذشته (چهارشنبه، 9 مهرماه) در رابطه با اصلاح آیین نامه داخلی در راستای ایجاد تحول در قوه مقننه آغاز شده و همچنان ادامه دارد، گفت: طبق مصوبه این کمیسیون، نحوه رسیدگی به طرح ها و لوایح تغییر کرده که عادی و یک فوریتی ها به صورت دو شوری و دوفوریتی و سه فوریتی ها به صورت یک شوری مورد بررسی قرار می گیرند.



نماینده مردم شهرضا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: هیأت رئیسه نیز می تواند درباره نحوه رسیدگی به طرح ها و لوایح عادی و یک فوریتی نیز نظر داده و آن را به صورت یک شوری قرار دهد.



وی افزود: همچنین مقرر شد طرح‌ها و لوایح عادی و یک فوریتی پس از بررسی و تصویب در کمیسیون های تخصصی به صحن علنی ارسال و پس از تصویب کلیات، مجدد به کمیسیون بازگردند.



محمودی ادامه داد: نمایندگان و کمیسیون های فرعی در زمان بررسی طرح‌ها و لوایح عادی، 10 روز فرصت دارند تا پیشنهاد‌ات خود را به کمیسیون اصلی ارائه کرده و در نهایت برای دفاع از آنها در کمیسیون حاضر شوند.



این نماینده مردم در مجلس یازدهم همچنین اضافه کرد: کمیسیون اصلی نیز 45 روز فرصت دارد تا درباره طرح‌ها و لوایح عادی در شور دوم خود نتیجه کار را به هیأت رئیسه و صحن مجلس ارائه کند.



وی همچنین درباره نحوه جدید رسیدگی به طرح‌ها و لوایح یک فوریتی، پس از تصویب کلیات آنها در صحن و بازگشت به کمیسیون عنوان کرد: نمایندگان و کمیسیون‌های فرعی 5 روز فرصت دارند تا پیشنهاد‌ات خود را به کمیسیون اصلی ارائه و همانند طرح‌ها و لوایح عادی، با حضور در کمیسیون اصلی از آنها دفاع کنند.



محمودی ادامه داد: از سوی دیگر طرح‌ها و لوایح یک فوریتی نیز یک ماه فرصت دارد تا در کمیسیون اصلی بررسی شده و نتیجه به صحن بیاید که در صحن نیز در مورد طرح‌ها و لوایح یک فوریتی بر خلاف گذشته که ابتدا پیشنهاد‌ات حذف و رفع ابهام مطرح می شد، ابتدا گزارش کمیسیون به رأی گذاشته می‌شود و در صورت عدم تصویب، پیشنهادات مطرح می شود.



این عضو مجمع نمایندگان استان اصفهان در ادامه تصریح کرد: در نهایت در صورت عدم کسب رأی گزارش کمیسیون و پیشنهاد‌ات، ارجاع به کمیسیون به رأی گذاشته می‌شود تا طرح یا لایحه مجددا در کمیسیون مورد بررسی قرار بگیرد که اگر این ارجاع هم رأی نیاورد، از دستورکار مجلس خارج خواهد شد.



وی تأکید کرد: بر اساس مصوبه کمیسیون تدوین آیین نامه، رأی گیری طرح ها و لوایح به صورت ماده به ماده خواهد بود و مثل سابق به صورت یک جا رأی گیری نمی شود.



محمودی همچنین با اشاره به نشست امروز(پنجشنبه، 10 مهرماه) کمیسیون اظهار داشت: این جلسه بعد از برگزاری نشست های تخصصی با حضور دکتر قالیباف تشکیل شد و قرار است10 موضوع مهم برای تحول در اداره مجلس، اولویت بندی شده و به صورت طرحی که آیین نامه را مورد اصلاح قرار می دهد، در مجلس مطرح شود.



سخنگوی کمیسیون تدوین آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی در پایان درباره 5 نشست تخصصی برگزار شده، خاطرنشان کرد: تا کنون 5 نشست تخصصی با عنوان های شفافیت آرای نمایندگان، صیانت از مجلس و نمایندگان، افزایش کارآمدی مجلس در عرصه قانونگذاری، افزایش کارآمدی مجلس در عرصه نظارت و اختیارات، وظایف، حقوق و محدودیت های هیأت رئیسه مجلس برگزار و گزارش آن به رئیس مجلس شورای اسلامی ارائه شده است./



پایان پیام

  • کد خبر : 305701
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار