خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/02/23 - 15:31
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اجتماعی
بابایی صالح:

نبود اشتغال نمودار رشد جمعیت را نزولی کرده است

عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس، با بیان اینکه نبود اشتغال و مشکلات معیشتی باعث شده نمودار رشد جمعیت سیر نزولی داشته باشد از دولت خواست تا با افزایش وام‌های ازدواج و ایجاد مشوق‌هایی برای فرزندآوری مانع از ایجاد جمعیتی کهنسال در آینده شود.

روح‌اله بابایی صالح در گفت‌وگو با خبرنگار  خبرگزاری خانه ملت، در مورد انتشار خبری مبنی بر اینکه سال 99 عجیب‌ترین نرخ رشد جمعیت در تاریخ ایران را رقم زده است، گفت: با توجه به شرایطی که در جامعه داریم و مطالباتی که جوانان دارند، سن ازدواج بالا رفته است و افرادی هم که ازدواج می‌کنند تمایلی به فرزندآوری ندارند.



چرا خانواده‌ها تمایلی به فرزندآوری ندارند؟



نماینده مردم بوئین زهرا در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: در گذشته خانواده‌ها صاحب چندین فرزند می‌شدند و این امر به نوعی مرسوم بود، اما در این بازه زمانی تمایل به فرزندآوری به شدت کاهش یافت.



وی در بیان دلایل کاهش تمایل خانواده‌ها به فرزندآوری، تصریح کرد: مشکلات خانواده‌ها و جوانانی که تمایل به ازدواج دارند در زمینه اشتغال باعث شده که آنها از نظر تامین معیشت در تنگنا قرار بگیرند و همین امر باعث شده که هم سن ازدواج افزایش پیدا کند و هم نمودار رشد جمعیت سیر نزولی داشته باشد.



بابایی صالح افزود: تا زمانی که مشکل اشتغال در کشور حل نشود، جوانانی که تمایل به ازدواج داشته و یا خانواده‌هایی که تصمیم به داشتن تعداد بیشتر فرزند دارند، در پی آن با مشکل تامین مسکن و معیشت نیز مواجه می‌شوند، همچنین با افزایش سن ازدواج این امکان وجود دارد که نسل جوان آینده با والدین خود حداکثر حدود 40 سال تفاوت سنی داشته باشند.



این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: متاسفانه در شرایط کنونی بستر لازم در کشور برای تامین نیازهای خانواده‌هایی که تمایل به داشتن چندین فرزند دارند، اما با مشکلات معیشتی مواجه هستند، وجود ندارد، به همین دلیل نمی‌توان انتظارداشت که در این زمینه اقدام کنند.



دولت باید مشوق‌هایی برای فرزندآوری درنظر بگیرد



عضو هیات رئیسه کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر برای رفع موانع موجود در مسیر خانواده‌ها جهت فرزندآوری چاره‌اندیشی نشود، در آینده کشور از جمعیتی کهنسال برخوردار خواهد بود و نمی‌توان به بهره مندی از ظرفیت نیروی جوان در کشور امیدوار بود، بنابراین دولت باید با افزایش وام‌های ازدواج و ایجاد مشوق‌هایی برای فرزندآوری جهت حل مشکلات خانواده‌هایی که تمایل به فرزندآوری دارند، اقدام کند./



پایان پیام

  • کد خبر : 297790
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار