خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1395/07/05 - 13:50
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : سیاسی
فلاحت پیشه بررسی کرد:

منازعه چند وجهی افول کمک های آمریکا به رژیم صهیونیستی

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: بحث کاهش کمک های آمریکا به رژیم صهیونیستی به سوژه داغ مجادلات سیاسی سرزمین های اشغالی تبدیل شده است.

حشمت الله فلاحت پیشه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در تحلیل گزارش ها در رابطه با کاهش تدریجی حمایت‌های نظامی آمریکا از رژیم صهیونیستی گفت: طرح مسائل پیش آمده در مورد ارتباطات کاخ سفید با تل آویو از سوی رسانه های عمدتا جناح چپ صهیونیستی به ویژه روزنامه هاآرتص صورت می گیرد.



نماینده اسلام آبادغرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی گفت: بنیامین نتانیاهو از اعضای جناح راست صهیونیستی است ، طبیعتا مخالفان وی در سرزمین های اشغالی تلاش می کنند روابط رژیم صهیونیستی باآمریکا را متلاطم جلوه کنند.



وی گفت: حزب کارگر مشخصا تلاش می کند بحث تنزل نفوذ لابی های صهیونیستی در میان بهره برداری حزب دموکرات را برجسته کند ، در همین حال نتانیاهو نیز از این موضوع در میان بحران اقتصادی و مشروعیت تل آویو منافع خود را مطالبه می کند.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان این که ایالات متحده هرساله مبلغ 5میلیارد دلار کمک های مشهود را به رژیم صهیونیستی می پردازند،گفت: اخیرا اعلام شده است که در جهت بهره برداری دوگانه رژیم صهیونیستی 38 میلیارددلار ظرف 10 سال در اختیار تل آویو قرار خواهد داد.



وی در ادامه افزود: نتانیاهو از این اتفاق تلاش کرد در پاسخ به انتقادات داخلی روابط رژیم صهیونیستی با آمریکا را راهبردی قلمداد کند و در مقابل نیز اوباما تلاش کرد لابی های صهیونیستی آیپک و جی استریت را به عنوان حامیان هیلاری کلینتون معرفی کند.



فلاحت پیشه تصریح کرد: مساله اساسی در بحث و جدل های پیش آمده این است که چپ های صهیونیست از جمهوری خواهان حمایت نمی کنند ، بلکه آنها ضمن حمایت از حزب دموکرات منافع داخلی خود را در سرزمین های اشغالی دنبال می کنند.



وی تاکید کرد: هر زمان که مثلث حمایتی ترامپ شامل لابی نفت و اسلحه ، لابی نومحافظه کاران و لابی صهیونیست ها در آمریکا تشکیل شود کاندیدای جنگ طلب به پیروزی دست یافته است و حالا در انتخابات الکترال2016 نیز این اتحاد ایجاد شده است.










اوباما نتانیاهو اوباما نتانیاهو3406755/30/2015 11:35:24 AMhttp://media.icana.ir/Image/2015/05/107544_Thum.jpg

اوباما نتانیاهو


گفتنی است که علی رغم وجود تنش‌های باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا، و بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی، واشنگتن و تل‌آویو سرانجام یادداشت تفاهم جدیدی را امضا کردند. نتانیاهو سرانجام به مذاکرات رژیم صهیونیستی با ایالات متحده برای دریافت بزرگ‌ترین بسته حمایتی که یک کشور از واشنگتن دریافت کرده است، پایان داد. حالا بر‌اساس توافقی که دو طرف امضا کرده‌اند، رژیم صهیونیستی تا ابتدای 2019 میلادی 38 میلیارد دلار از ایالات‌متحده کمک نظامی دریافت خواهد کرد؛ البته این توافق در مقایسه با موردهای گذشته شامل امتیازات چشمگیر رژیم صهیونیستیی هاست که بعید است تغییر کند.



در این میان ، مهم ترین مسئله در تفاهمنامه اخیر میان تل‌آویو و واشنگتن این است که دولت اوباما از رژیم صهیونیستی این تضمین را گرفته که بیش از آنچه در تفاهمنامه ذکر شده از ایالات‌متحده طلب کمک نکند و به گزارش روزنامه هاآرتص، این محدودیت شامل سیستم‌های دفاع سایبری و موارد اضطراری نمی‌شود.



کنگره ایالات‌متحده برای بیش از دو دهه هر سال از طریق بودجه وزارت دفاع و همچنین بسته‌های حمایتی وزارت امور خارجه میلیون‌ها دلار به رژیم صهیونیستی کمک کرده است. کنگره از سال مالی 2000 تاکنون 4,5 میلیارد دلار برای تحقیق، توسعه و خرید تسلیحات دفاع موشکی اختصاص داده است، همچنین 45 میلیارد دلار تأمین مالی که وزارت امورخارجه ایالات‌متحده برای کمک به رژیم صهیونیستی متقبل شده است. حال بر‌اساس تفاهمنامه جدید، ایالات‌متحده سالانه 500 میلیون دلار برای دفاع موشکی رژیم صهیونیستی هزینه خواهد کرد و این مبلغ در مقایسه با کمک هزینه دفاع موشکی که رژیم صهیونیستی در سال‌های مالی 2012 تا 2014 دریافت کرده است، نوسانی 140 درصدی را نشان می‌دهد. به نظر می‌رسد دولت اوباما به جای تخصیص بودجه‌های اتفاقی سالانه، در تلاش برای استانداردکردن کمک‌های ایالات‌متحده به رژیم صهیونیستی است اما راهکارهای آن هنوز مشخص نیست.



روزنامه واشنگتن‌پست به نقل از لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه، نوشته که جمهوری‌خواهان چندان با این طرح موافق نیستند، چراکه بر‌اساس طرح اوباما، دولت بعدی ایالات‌متحده این امکان را خواهد داشت تا تصمیم کنگره برای تخصیص بودجه اضافی برای کمک به رژیم صهیونیستی را تأیید یا رد کند.



این اقدام دولت اوباما این نگرانی را در میان حامیان رژیم صهیونیستی در این کشور ایجاد کرده که از این پس تل‌آویو چگونه می‌خواهد هزینه سیستم‌های دفاع موشکی همچون گنبد آهنین، دیوید اسلینگ و ختس (پیکان) را بپردازد. شرکت‌های رژیم صهیونیستیی رافائل و صنایع هوافضای رژیم صهیونیستی با همکاری شرکت‌های بوئینگ و ریتون این سیستم‌ها را تولید می‌کنند.



اکنون این پرسش بی‌پاسخ مانده که آیا کمک نظامی جدید آمریکا فقط هزینه تولیدکنندگان آمریکایی تسلیحات دفاع موشکی رژیم صهیونیستی را پوشش می‌دهد؟ بعید است و به نظر می‌رسد باوجود کاهش تدریجی کمک‌های نظامی آمریکا به رژیم صهیونیستی، بخش‌های دفاعی صنعت تسلیحات نظامی رژیم صهیونیستی (به‌ویژه دفاع موشکی) در یک دهه آینده نیز همچنان تحت حمایت ایالات‌متحده باقی خواهد ماند.



در پایان، باوجود اختلافات اوباما و نتانیاهو، یادداشت تفاهمنامه جدید میان واشنگتن و تل‌آویو علی‌رغم تغییراتی که نسبت به موارد پیشین دارد، نشان می‌دهد روابط ایالات‌متحده و رژیم صهیونیستی محکم‌تر از دشمنی میان رهبران دو طرف است./



پایان پیام


  • کد خبر : 176989
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار