خبرگزاری خانه ملت

هدر مشکی
  • تاریخ انتشار : 1395/03/23 - 16:10
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : اجتماعی
دامادی مطرح کرد:

مقابله با پدیده حاشیه‌نشینی با اجرای صحیح طرح تفصیلی/ ساخت‌وسازهای غیرقانونی در نبود نظارت شهرداری‌ها

نایب رئیس فراکسیون مدیریت شهری ضمن انتقاد از عدم اجرای صحیح طرح‌‌های تفصیلی، گفت: شهرداری با نظارت و تعیین حریم شهرها می‌تواند از توسعه حاشیه‌نشینی جلوگیری کند.

محمد دامادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت در توضیح علل توسعه پدیده حاشیه‌نشینی و راهکارهای مقابله با آن، گفت: حاشیه نشینی ثمره شهرسازی‌های اشتباه است که متاسفانه عدم اجرای صحیح طرح تفصیلی و بی‌توجهی به مصوبات کمیسیون ماده 100، موجب شده تا زندگی در حاشیه شهرها توسعه پیدا کند.



نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی، درماندگی و آسیب‌های اجتماعی چون فقر را ثمره افزایش پدیده حاشیه‌نشینی دانست و گفت: مهاجرت‌های بسیار به شهرها و بی‌توجهی مدیران شهری به حجم مهاجرت‌های صورت گرفته، سبب شده تا افراد دست به ساخت‌وسازهایی غیر قانونی در حاشیه شهرها بزنند.



این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: زمین های ارزان در حاشیه شهرها و نبود نظارت بر ساخت و سازهای غیرقانونی از دیگر عوامل بروز پدیده حاشیه‌نشینی است که با مدیریت صحیح شهری و رعایت اصول شهرسازی و تعیین حریم شهرها روند روبه رشد حاشیه نشینی متوقف می‌شود.



دامادی از تغییر سریع کاربری‌های غیرقانونی خبرداد و گفت: در موارد بسیاری تغییر کاربری‌ها برای کسب درآمد شهرداری‌ها صورت گرفته که با نظارت و اصلاح در اجرای قوانین قابل حل است، در حقیقت برای جلوگیری از ساخت‌وسازهای غیرقانونی تنها باید به تبصره یک ماده 100 در خصوص قلع و قمع سازهای خلاف قانون اکتفا کرد.



وی در ادامه یادآور شد: متأسفانه ضریبی که در کمیسیون‌های شهرسازی برای اخذ پروانه ساخت‌ و سازهای قانونی درنظر گرفته می‌شود بسیار بالاست، اما کسانی که به شکل خلاف اقدام به ساخت و ساز می‌کنند، پرداخت هزینه‌ کمتری دارند؛ بنابراین این اقدام که در افزایش حاشیه نشینی تاثیر مثبت داشته، باید اصلاح شود.



نایب رئیس فراکسیون مدیریت شهری و روستایی مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: شهرداری‌ها باید از توسعه پدیده حاشیه نشینی‌ جلوگیری کنند؛ در حقیقت نه تنها از ارائه مجوز به رفتارهای خلاف قانون امتناع ورزند بلکه با نظارت دقیق‌تر موجبات کاهش حاشیه‌نشینی را رقم بزند؛ که در این میان، فراکسیون مدیریت شهری مجلس هم با مجموعه‌ای متخصص در حوزه شهری به معضلاتی از جمله حاشیه‌نشینی خواهد پرداخت./



پایان پیام


  • کد خبر : 168914
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار