خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1397/08/27 - 11:46
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : فرهنگی
ابطحی:

مدارس اختصاصی ویژه اتباع راه‌اندازی شود/ کمیسیاریای عالی پناهندگان حمایت مالی کند

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به تفاوت فرهنگ و زبان و مذهب بین ایرانی‌ها و اتباع افغان، پیشنهاد داد مدارس اختصاصی برای تفکیک محیط آموزشی آنها راه‌اندازی شود.

سیدمحمدجواد ابطحی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت  با اشاره به آماری مبنی بر تحصیل 480 هزار اتباع دیگر کشورها در مدارس ایرانی گفت: مدارس باید در خصوص ثبت نام اتباع بیگانه با دقت و وسواس بیشتری عمل کند و اگر قرار است سرویس‌دهی آموزشی به اتباع دیگر کشورها در ایران داده شود، بهتر است با دانش‌آموزان ایرانی در یک مدرسه نباشند.



نماینده مردم خمینی‌شهر در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در برخی نقاط کشور همچون خمینی‌شهر، میمه و برخوار، تراکم جمعیت افغان بالا است، افزود: باید مدارس خاص افغان‌ها در این مناطق پیش‌بینی شود و با این کار، حاشیه‌ها و مشکلات کمتری هم برای خود این افراد و خانواده‌های آنها و هم بدنه آموزش و پرورش و جامعه ایجاد خواهد شد.



آگراندیسمان خبرگزاری‌های معاند از اختلاف بین ایرانی‌ها و افغان‌ها



عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس توضیح داد: برخی چالش‌ها و مشکلات دست و پاگیر به وجود می‌آید؛ در برخی مناطق با توجه به تفاوت فرهنگ و زبان و مذهب بین ایرانی‌ها و اتباع افغان، چالش‌هایی بین دانش‌آموزان در مدارس به وجود می‌آید لذا باید مدارس اختصاصی برای تفکیک محیط آموزشی آنها اعلام شود.



کمیسیاریای عالی پناهندگان به عنوان یک نهاد بین‌المللی اعتبارات لازم برای تحصیل اتباع در ایران را تقبل کند



وی بیان کرد: در شرایط کنونی ممکن است در مدارس حتی تماما ایرانی اصطکاکی به وجود آید اما اگر این امر در مدارس مختلط ایرانی و اتباع صورت دهد، به مسائل سیاسی و قومیتی دامن خواهد زد، ضمن آنکه طرفین ماجرا آن را آگراندیسمان می‌کنند و خبرگزاری‌های معاند خارجی این سوژه‌ها را با حساسیت رصد خواهند کرد.



از مدارس موجود برای اختصاص مدارس ویژه اتباع استفاده شود



ابطحی تاکید کرد: مدارس اختصاصی ویژه اتباع زیر نظر کمیسیاریای عالی پناهندگان شکل گیرد؛ ضمن آنکه آنها هم به عنوان یک نهاد بین‌المللی اعتبارات لازم برای این موضوع را تقبل کنند زیرا قرار نیست ایران فقط از بودجه خودش، هزینه‌های این امور را پرداخت کند.



عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی معتقد است در تعامل با کمیسیاریای عالی پناهندگان، حداقل برخی هزینه‌های تحصیل اتباع در ایران دریافت خواهد شد، درباره کمبود مدارس در کشور برای عملیاتی شدن ایده اختصاص یک مدرسه به اتباع گفت: می‌توان از مدارس موجود و در اختیار استفاده کرد؛ یعنی تراکم را در مدارس دیگر کم و یک مدرسه را مخصوص این عده اختصاص می‌دهیم./



پایان پیام

  • کد خبر : 266824
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار