خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/02/11 - 17:47
  • زمان مطالعه : 11 دقیقه
سرویس : فرهنگی
خانه ملت به مناسبت روز معلم گزارش می‌دهد

مجلس، پیگیر مطالبات معلمان / احیای نظام رتبه بندی در سال99

دوازدهم اردیبهشت با نام دو شهید گره خورده است؛ معلمانی که با خون خود برگی از تاریخ را به پاسداشت مقام معلم مزین کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری خانه ملت؛ دوازدهم اردیبهشت با نام دو شهید گره خورده است؛ دکتر ابوالحسن خانعلی که سال ۱۳۴۰ و در پی چندین روز اعتراض‌های صنفی فرهنگیان روبه‌روی مجلس در بهارستان به شهادت رسید و دیگری، استاد مطهری که به دست کوردلان تروریست به شهادت رسید معلمانی که با خون خود برگی از تاریخ را به پاسداشت مقام معلم مزین کرده‌اند.



از عشق تا شهادت



در تعریف شغل معلمی‌نمی‌توانیم از آن به عنوان شغل و حرفه نام ببریم، معلمی عشق، ذوق، هنر توانمندی و علاقه است، معلمی در قرآن به عنوان جلوه‌ای از قدرت لایزال الهی نخستین ویژگی ذات مقدس خداوند تبارک و تعالی است. در اولین آیاتی که در قرآن کریم به قلب پیامبر نازل شد به این هنر خداوند اشاره  می‌کند؛ اقرا باسم ربک الذی خلق، خلق الانسان من علق، اقرأ و ربک الاکرم، الذی علم بالقلم، علم الانسان ما لم یعلم؛ بخوان به نام پروردگارت که جهانیان را آفرید. انسان را از خون بسته سرشت بخوان! و پروردگارت کریم‌ترین است همان که آموخت با قلم، آموخت به انسان آنچه را که نمی‌دانست.



در شان و منزلت مقام معلم امام جعفر صادق (ع) می‌فرماید: هنگامی که روز قیامت شود، خداوند تمام انسان‌ها را جمع می‌کند و چون ترازوی اعمال نهاده شد و خون شهیدان را با مرکب قلم عالمان و معلمان بسنجند، ارزش مرکب آنان بر خون شهیدان فزونی خواهد داشت . این ارزش بدان جهت است که شهیدان در سایه علم و تربیت معلمان و تعلیم شایسته آنان به خدا راه یافته و لیاقت شهادت نصیبشان شده است.



معلم در سخنان مقام معظم رهبری تعبیری از سخنان حضرت علی(ع) را دارد و می‌فرماید: دست توانای معلم است که چشم انداز آینده ما را ترسیم می‌کند، اگر می‌بینید که امیرمؤمنان، مولای متقیان علی (ع) می‌فرماید: من علمنی حرفاً فقد صیرنی عبداً؛ هرکس چیزی به من بیاموزد، مرا غلام خویش کرده است. این بیان برای ما درس است تا معلمان، قدرخود را بدانند و تشخیص دهند که چقدر، وجود آنها در سرنوشت یک ملت مؤثر است.



در این بین، معلمان همواره مطالباتی را در کشورمان داسته‌اند که مجلس، پشتوانه‌ای برای آن بوده و در دوره دهم گام‌های مهمی در این راستا برداشته است.



بهارستان سالهاست شاهد اعتراضات گروهی معلمان است بر همین راستا و تاکنون سعی شده در مجلس به خواسته به حق آنها رسیدگی شود



‌بهارستان سال‌هاست شاهد اعتراضات برخی معلمان است در همین راستا و تاکنون سعی شده در مجلس به خواسته به حق آنها رسیدگی شود؛ قاسم احمدی لاشکی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مورد اقدامات مجلس دهم در مورد مطالبات معلمان می‌گوید: مجلس دهم اعتقاد خوبی به جایگاه معلم داشت، هر لایحه، طرحی و پیشنهادی در خصوص حمایت از جامعه فرهنگیان به مجلس آمد با بررسی تمام از آن دفاع شد.



بیش از ۲۰۰ رای موافق  برای دفاع از صندوق ذخیره فرهنگیان



نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی در ادامه می‌افزاید: بیش از ۲۰۰ رای موافق  برای دفاع از صندوق ذخیره فرهنگیان به پاس حمایت از جایگاه و منزلت معلم داده شده تا افرادی که با سودجویی و رانت این پول را از صندوق ذخیره فرهنگیان برداشته بودند به جامعه فرهنگیان بازگردانند.



احمدی لاشکی با اشاره به نظام رتبه بندی معلمان به چگونگی اجرایی شدن آن تاکید کرد و گفت: نظام رتبه بندی معلمان که در برنامه ششم توسعه مطرح شده بود در مجلس دهم بسیار مورد توجه قرار گرفت هر چند ناقص اما به مرحله عملیاتی شدن رسید و منجر به افزایش حقوق ناچیز معلمان شد حتی افزایش ۵۰ درصدی‌ حقوق که مختص کارمندان دولت بود مشمول حال برخی از فرهنگیان شد تا انگیزه مجدد و دلگرمی برای کار فرهنگیان و خانواده  آموزش و پرورش باشد.



تعیین تکلیف حق التدریسی‌های قبل از پایان مجلس دهم



وی در ادامه تاکید می‌کند: حق التدریسی‌ها شامل نیروی‌های پیش دبستانی، نیروی‌های نهضت سواد آموزی بلاتکلیف بودند اقداماتی در راستای پذیرش آنها انجام شده که با تایید شورای نگهبان در مجلس مورد بررسی قرار گرفت؛ تلاش می‌کنیم قبل از پایان مجلس دهم به نتیجه مطلوب خود برسد.



عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس درگیری کشور با ویروس کرونا فرصتی برای شناخت این قشر فرهیخته دانسته و ادامه داد: در شرایطی که کشور درگیر ویروس کرونا بود معلمان تا پاسی از شب حتی در ایام تعطیلات به برحسب علاقه و حس مسئولیت پاسخگوی سوالات و مشکلات درسی دانش آموزان به صورت آنلاین در فضای مجازی هستند و در این ایام ثابت کرده‌اند که عشق فراتر از تمام بحران‌های زمانه است؛  این نشان دهنده عشق و علاقه آنها به تدریس است که در درون آنها نهادینه شده است مجلس دهم در حد توان خود در طول این چند سال حامی فرهنگیان و معلمان بود.



سیدحمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در رابطه اهمیت آموزش و پرورش به خانه ملت می‌گوید: توسعه هر کشوری وابسته به آموزش و پرورش آن جامعه است، زمانی که زیرساخت‌های آموزش و پرورش مورد توجه قرار بگیرد آن جامعه بهترین پزشک، بهترین مهندس ، بهترین مسئول و… را در سطح ملی و بین المللی پرورش می‌دهد و در بالاترین درجات در سطح بین‌المللی قرار می‌گیرد.



نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی در تعریف معلمان عنوان می‌کند: شان و منزلت معلمان در مجلس دهم و مجلس‌های قبل و حتی در دولت و دولت‌های قبل به میزانی که باید مورد توجه قرار نگرفت، اگر معلمان در اولویت آموزش و پرورش بودند بدون شک با همین امکانات هم می‌توانستیم قدردان زحمات آنها باشیم.



مشکلات کشور نشات گرفته از آموزش و پرورش



اگر بگوییم مشکلات هر کشوری نشات گرفته از آموزش و پرورش هر کشوری است کم بیراهه نگفته‌ایم، نماینده مردم در مجلس دهم در این راستا به یادآور شد: در حال حاضر کشور با بسیاری آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی روبرو است که اگر بخواهیم ریشه تمام مشکلات و آسیب‌ها را جستجو کنیم به مدارس ختم می‌شود، اگر به  آموزش و پرورش توجه می‌شد و معلمان دغدغه‌ای غیر از آموزش نداشتند قطعا کشور با مشکلات عدیده‌ای از قبیل اختلاس،اعتیاد،  طلاق و.... روبرو نبود.



امروزه استقامت و ایستادگی در مقابله با مشکلات را مدیون معلمان همیشه در صحنه هستیم که به ما آموختن چگونه در کنارهم  بر مشکلات غلبه کنیم



وی ادامه می‌دهد: در طی ۴۰ سال گذشته هیچ کشوری به اندازه کشور ما با شرایط نابسامان تحریم‌ها روبرو نبوده در کنار آن ۸ سال جنگ تحمیلی همه و همه عاملی هستند که در هر دوره‌ای کشور را با مشکلات و کمبودهای روبرو کرده است؛ امروزه استقامت و ایستادگی در مقابله با مشکلات را مدیون معلمان همیشه در صحنه هستیم که به ما آموختن چگونه در کنارهم  بر مشکلات غلبه کنیم.



عضو کمیسیون آموزش مجلس کشور تحصیلکرده را مدیون معلمان دلسوز این سرزمین می‌‌داند و می‌گوید: معلمان کارشان بی‌همتا بوده که امروزه جوان ایرانی در عرصه ملی و بین المللی در حوزه ورزشی، هنری و المپیادها مختلف پرچم ایران  به بالاترین نقطه‌های پیروزی می‌رساند.



اتفاقات خوشایند برای معلمان در مجلس دهم



میرزاده با بیان  اتفاقات خوشایندی که در مجلس دهم برای معلمان رخ داد؛ می‌افزاید: در مجلس دهم  اتفاقات خوشایندی برای معلمان رقم خورد در کنار آن  با گلایه‌های به حقی از طرف معلمان همراه بود، در نوشتن برنامه ششم توسعه به حقوق فرهنگیان و هنرمندان بسیار توجه شد حتی اگر عده‌ای ادعا کنند فقط روی کاغذ  ثبت شده بسیار رویداد خویشایندی بود.



همه آموزش و پرورش را در ایرانشهر و شهید سپهبدقرنی برنامه‌ریزی نکنید



وی ادامه می‌دهد: در لایحه‌ای که دولت در رابطه با برنامه ششم توسعه تهیه کرده بود فقط یک بند در رابطه با آموزش و پرورش عنوان شده که مربوط به ماده ۱۷ بود و در آن تاکید شده بود آموزش و پرورش می‌تواند بخشی از نیازها  و مشکلات خود را از طریق خرید و ارائه  خدمات به بخش خصوصی تامین و جبران کند مجلس دهم این یک بند را به بیش از بیست بند تبدیل کرده که در بخش‌های دیگر درآمدزایی برای آموزش و پرورش و مدارس باشد به هر دلیلی که می‌شد هزینه‌ مدارس کاهش پیدا کرد به بیانی بر اساس برنامه ششم توسعه در حال حاضر هیچ مانعی در مسیر درآمدزایی مدارس وجود ندارد و مدیران اگر ریسک پذیر باشند و همه آموزش و پرورش را در خیابان‌های ایرانشهر و سپهبد قرنی تصمیم گیری نمی‌کنند تا بتوانند با تمرکززدایی و تفویض اختیار و استفاده ازخلاقیت‌های مدارس می توانندآموزش وپرورش کشور را در سطح ملی و بین المللی متحول سازند.



تمام رتبه بندی معلمان در اول اسفند ۹۸ با یک بخشنامه تبعیض آمیز افزایش۵۰ درصدی حقوق کارمندان دولتی و فرهنگیان زیر سوال رفت



میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مورد رتبه‌بندی معلمان و چگونگی اجرایی شدن آن به خانه ملت می‌گوید: طبق سند بنیادین تحول رتبه‌بندی معلمان  یکی از موضوعات چالش برانگیز سال‌های اخیر بود که در مجلس دهم مورد بررسی قرار گرفت و نهایی شد اگرچه از اول فروردین  سال ۹۶ باید به مرحله اجرایی شدن می‌رسید و بنا به دلایلی نشد اما با پیگیری مجلس در سال ۹۸ درست یا غلط به مرحله اجرایی شدن رسید؛ با تمام تفاسیر تمام رتبه بندی معلمان در اول اسفند ۹۸ با یک بخشنامه تبعیض آمیز افزایش۵۰ درصدی حقوق کارمندان دولتی و فرهنگیان زیر سوال رفت، اما با جلساتی که به طورمستمر با ریاست سازمان برنامه و بودجه،مسئولان وزارت آموزش وپرورش و نمایندگان تشکل‌های معلمان تشکیل می‌گردد امیدوارم رتبه بندی قبلی از اول فروردین اجراشده تابتوان مسئله حقوق و دستمزد فرهنگیان را هم مورد توجه قرار داد.



بودجه آموزش و پرورش را کسری نبندیم



نماینده مردم در مجلس دهم ادامه داد:  مجلس دهم همیشه مدافع حق و حقوق معلمان در تمام عرصه بوده است، اما مشکل این است تمام مصوبات در رابطه تبعیض حقوق دریافتی معلمان با دستگاه‌های دیگر دولتی دارند برای جبران آن هر مصوبه‌ای داشته باشد طبق اصل ۷۵ قانون اساسی شورای نگهبان اگر بار مالی داشته باشد قبول نمی‌کند تا زمانی که منابع آن تامین نشود فلذا باید به آموزش وپرورش بها و ارزش داد چرا که تولیدکننده و سرمایه اصلی کشور هست و نباید بودجه این دستگاه با کسری بسته شود.



بهارستان‌ نشینانحامی معلمانند



وی در ادامه به خانه ملت می‌گوید: در مجلس دهم تا به امروز پیشنهاد و موردی نمی‌توانیم پیدا کنیم که به نفع فرهنگیان ارائه شده باشد و بهارستان‌نشینان آن را نپذیرفته و از آن حمایت نکرده باشند، تنها در مسائلی که بارمالی برای دولت داشته و با اصل ۷۵ مشکل پیدا می‌کند که امیدوارم با پیش قدم شدن خود دولت این مشکل حل شود.



تنها اختصاص روزی در تقویم برای گرامیداشت روز معلم، حق مطلب را برای پاسداشت مقام آن ادا نخواهد کرد



در پایان باید بگوییم؛ توجه به حقوق و مطالبات صنفی معلمان، می‌تواند در دراز مدت امنیت شغلی و روانی آنرا ارتقا دهد. جایگاه معنوی بلامنازع معلمان در سطح جامعه در کنار توجه به حقوق مادی آنها می‌تواند کیفیت آموزش را برای کلیت جامعه فراهم سازد. با توجه به نرخ تورم و سخت شدن شرایط زندگی برای اقشار کارمند و کارگر، قطعا در روند آموزش تاثیرگذار خواهد بود و به نظر می‌رسد تنها با ارائه طرح‌های کوتاه مدت و کم نتیجه نتوان به کیفیت لازم برای رشد و ارتقای آموزش عمومی رسید. ارج نهادن بر مقام و جایگاه معنوی معلم، ارزشی قابل تقدیر است که در کنار توجه به الزامات مادی می‌تواند شرایط مطلوبی برای این اقشار مهم جامعه فراهم سازد. تنها اختصاص روزی در تقویم برای گرامیداشت روز معلم، حق مطلب را برای پاسداشت مقام آن ادا نخواهد کرد.در سال‌های اخیر عدم امنیت شغلی، پایین بودن حقوق و بسیاری مسائل دیگر هرچند اعتراضات گسترده کانون‌های صنفی معلمان را به همراه داشته است اما معلمان می‌گویند عشق به این حرفه و سر و کله زدن با شاگردان و دانش آموزان آنها را به ادامه مسیر امیدوار می‌کند./



پایان پیام 



گزارشگر: محبوبه اشرفی پیمان

  • کد خبر : 297239
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار