خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/02/08 - 15:20
  • زمان مطالعه : 6 دقیقه
سرویس : سیاسی
شاعری:

مجلس یازدهم نظارت را تقویت کند

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس دهم با بیان اینکه بیش از 80 درصد وقت مجالس گذشته صرف قانون‌گذاری شد از منتخبان مردم در مجلس یازدهم خواست تا بعد نظارت مجلس را تقویت کنند.

علی‌محمد شاعری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه بیش از 80 درصد وقت مجالس گذشته صرف قانون‌گذاری شد، گفت: قانون‌گذاری دیگر کافی است و مجلس یازدهم باید به سمت وظایف اصلی خود و تقویت نظارت گام بردارد.



نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس دهم افزود: در واقع وظیفه اصلی مجلس قانون‌گذاری و نظارت است اما متاسفانه وظیفه نظارتی تاکنون جدی گرفته نشده و رو به فراموشی است بنابراین انتظار داریم مجلس یازدهم به وظیفه نظارتی خود روی بیاورد، قوانین تصویب شده را به مرحله اجرا درآورد و دولت را مکلف به حرکت در مسیر ریل‌گذاری شده کند.



وی با انتقاد از اینکه مجالس گذشته در بخش نظارت و تحقیق و تفحص بسیار ضعیف عمل کرد، ادامه داد: مجلس دهم بیش از 10 هزار تذکر به دولت داد اما تاثیر زیادی در اصلاح امور کشور نداشته است.



عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه گزارش‌های تفریغ بودجه به گزارش‌های روتین، سنتی و معمولی تبدیل شده و تاکنون نقشی در اصلاح و بهبود روش‌ها به صورت موثر نداشته است، گفت: مجلس یازدهم باید با استفاده از اختیارات خود بدون تعارف و رودربایستی ورود کرده و در این رابطه به نقش نظارتی خود عمل کند و اگر مجلس به بعد نظارتی خود عمل کند کشور اصلاح می‌شود البته مجلس مقتدر و قوی مجلسی است که نه ضد دولت و نه وکیل الدوله باشد.



این نماینده مردم  در مجلس دهم با یادآوری اینکه مجالس گذشته یا ضد دولت یا وکیل الدوله بودند، تصریح کرد: مجلس قوی مجلسی است که به دور از تندروی‌ها، افراطی‌گری و رفتارهای غیرعقلانی، دلسوز کشور، نظام و دولت باشد و بدون هیچ گونه ملاحظه‌ای اجرای قانون، مصالح ملت و کشور را مورد توجه قرار دهد و و در فرآیند اجرای امور نظارت دقیق داشته باشد و دولت را مکلف به اجرای قانون کند.



عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با تاکید بر اینکه مجلس نباید با لابی‌گری یا روش‌های افراطی وارد ساز و کار نظارتی شود، ادامه داد: ما مجلسی می‌خواهیم که متعادل، عاقل و قانون‌گرا و دقیق و عالم به اداره کشور باشد زیرا در این صورت کشور در مسیر خود حرکت خواهد کرد.



شاعری با بیان اینکه مرکز پژوهش‌ها باید تمامی روش‌های ده دوره مجالس قبلی را مورد بررسی و ارزیابی قرار دهد، گفت: این مرکز باید بررسی کند که چه روش‌ها و سیاست‌هایی باعث شده کشور به جایی برسد که در پرداخت هزینه‌های جاری با مشکل مواجه شویم؛ از آنجایی که نفت را نمی‌توانیم بفروشیم و در انتقال منابع ارزی به کشور دچار مشکل شده‌ایم بنابراین باید کشور را با روش‌های عاقلانه، درست و علمی اداره کرد.



عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه هر روشی که منجر به سیاست‌های تند و افراطی شود به منافع ملی ضربه می‌زند، افزود: همچنین این سیاست های غیرعقلانی افزایش بیکاری، آسیب‌های اجتماعی، ناهنجاری‌های مدیریتی و فساد اداری و بی عدالتی را به دنبال داشته که در نهایت منجر به فروپاشی کشور خواهد شد.



وی مهمترین وظیفه مجلس یازدهم را نجات کشور از فروپاشی اقتصادی و سوء‌مدیریت‌ها دانست و افزود: مجلس باید به سمت تعادل، خوداتکایی و برون‌رفت از چالش‌های مهم اقتصادی و معیشتی گام بردارد؛ مردم امید زیادی به مجلس یازدهم بستند بنابراین نباید با شعارهای توخالی تند، افراطی و غیرعملی کارش را آغاز کند و به طور قطع اگر روش‌ها و سیاست‌های مجلس یازدهم منطقی، معقول و مبتنی بر کارآمدی باشد بازار و اقتصاد به این شعارها پاسخ مثبت خواهد داد و همچنین پاسخ دنیا هم به مطالبات مجلس مثبت خواهد بود.



نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس دهم با بیان اینکه باید فصل جدیدی از سیاست خارجی را در مجلس یازدهم شاهد باشیم، گفت: باید فصل جدیدی از توسعه روابط اقتصادی بین ایران و کشورهای جهان در مجلس یازدهم باز شود زیرا تجربه نشان داده ایران نمی‌تواند به صورت یک جزیره خودش را اداره کند و ما متصل به اقتصاد جهانی هستیم.



عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی  با تاکید بر اینکه سیاست خارجی و توسعه اقتصادی کشور به همدیگر گره خورده است، یادآور شد: مجلس یازدهم باید در برابر موضع‌گیری‌ و هدف‌گذاری‌ها حساب شده عمل کند و با برنامه‌ریزی منسجم، روابط سیاسی کشور را در حوزه سیاست خارجی به نفع منافع ملی تنظیم کند و در مسیر برون رفت از چالش‌های اقتصادی و کاهش اثرات تحریم برای بهبود وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم گام بردارد.



شاعری با یادآوری اینکه الگوی نرمش قهرمانانه در کشور باید در سیاست خارجی کشور نهادینه شود، ادامه داد: برای رهایی از مشکلات فعلی باید در سیاست خارجی بر اساس نرمش قهرمانانه که مقام رهبری در چند سال قبل به خوبی آن را تبیین کردند حرکت کنیم زیرا نرمش قهرمانانه یک راهبرد بلندمدت برای نظام محسوب می‌شود که صرفا نباید به مذاکرات برجام محدود می‌شد و باید در تمامی دوران‌ها به کمک جمهوری اسلامی در جهت برون رفت از چالش های پیش رو بیاید؛ نرمش قهرمانانه می‌تواند راهگشای مشکلات و بن بست فعلی کشور باشد و به طور قطع یکی از راهبردهای اساسی کشور در جهت برون رفت از مشکلات فعلی اتخاذ راهبرد نرمش قهرمانانه در سیاست خارجی است که مجلس یازدهم می‌تواند به دور از جنجال‌های سیاسی، برخوردهای احساسی و عاطفی با عقلانیت این راهبرد را به عنوان ضرورتی اجتناب‌ناپذیر در شرایط فعلی برای نجات اقتصاد کشور و برون رفت از چالش‌های پیش رو انتخاب کند.



این نماینده مردم در مجلس دهم، افزود: مجلس باید ضمن اینکه سیاست‌های حمایت از تولید داخل و جهش تولید را اولویت اصلی خود قرار می‌دهد در سیاست خارجی هم با تکیه بر تعامل سازنده با دنیا از فرصت های دیپلماسی و جهانی برای برون رفت از مشکلات فعلی و لغو و بی اثرسازی تحریم ها تلاش مضاعف کند.



وی با بیان اینکه سیاست خارجی ما با اقتصاد، معیشت و امنیت داخلی گره خورده است، گفت: باید ضمن اینکه نرمش قهرمانانه را در سیاست خارجی اتخاذ کنیم با اتکا به جهش تولید، حمایت از تولید داخل و صادرات و همچنین کنترل واردات و توسعه زیرساخت‌های لازم در مسیر خوداتکایی، استقلال اقتصادی و برون رفت از چالش‌ها و بحران‌های اقتصادی و معیشتی گام برداریم.



شاعری با تاکید بر اینکه هیچ وقت نباید تسلیم مشکلات و چالش های پیش رو شویم، یادآور شد: فرصت‌های دیپلماسی فرآیند مستمری است که نباید آن را در روابط خارجی از دست بدهیم و باید با عقلانیت، تعامل، نرمش قهرمانانه و استفاده از تمامی فرصت‌های دیپلماسی، تحریم را در مذاکرات چندجانبه و دوجانبه لغو یا محدود کرده یا دور بزنیم./



پایان پیام

  • کد خبر : 297144
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار