خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1395/05/12 - 09:53
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : فرهنگی
کوچکی‌نژاد مطرح کرد:

لزوم رعایت اصول ایمنی برای برگزاری برنامه‌های فرهنگی‌وهنری در عمارت‌های تاریخی

رییس فراکسیون میراث فرهنگی مجلس با بیان اینکه برگزاری جشن‌های فرهنگی‌وهنری در عمارت‌های تاریخی سبب حضور بیشتر مردم در این فضاها می‌شود، برگزاری هر نوع برنامه‌ای در این اماکن را نیازمند اجاره کارشناسان دانست.

جبار کوچکی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت درباره برگزاری مراسم‌هایی همچون کنسرت و تئاتر در بناها و عمارت‌های تاریخی، گفت: برگزاری جشن‌ها و مراسم‌های مختلف فرهنگی و هنری در عمارت‌های تاریخی سبب حضور بیشتر مردم در فضاهای تاریخی موجود در شهر می‌شود و از سوی دیگر درآمدزایی را برای این بناها به دنبال دارد؛ ضمن آنکه این واگذاری‌ها تجربه‌ای موفق در دیگر کشورها محسوب می‌شود لذا نباید به آسانی از کنار آن گذشت.



نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه باید از ظرفیت عمارت‌های تاریخی موجود در سطح شهرها به بهترین شکل استفاده کرد، افزود: ارتباط این بناها با بخش خصوصی و اجاره روزانه یا چند ساعته با رعایت اصول ایمنی می‌تواند بناهای تاریخی را از مهجوریت خارج کند.



کوچکی‌نژاد با بیان اینکه باید به مردمی که به برای تماشای کنسرت به این دست بناها می‌آیند، آموزش‌های لازم داده شود تا مبادا بر اثر ناآگاهی آسیبی به بنا وارد آید، تأکید کرد: مهمان‌پذیر شدن عمارت‌های تاریخی، علاوه بر درآمدزایی سبب معرفی آنها به قشر قابل توجهی از مردم به آن‌ها می‌شود و در نهایت مسئولان خود را بیش از قبل موظف به نگهداری و مرمت این بناها خواهند کرد اما باید دقت کرد که بیش از ظرفیت مهمان نپذیرند.



وی با بیان اینکه گاهی تغییرات کاربری سبب زنده شدن روح یک بنا می‌شود، افزود: افرادی که وظیفه حفظ و نگهداری بناها را بر عهده دارند، به دلیل اینکه باید جوابگوی متقاضیان و مراجعان خود باشند، مجبور هستند که از آن مکان باستانی مراقبت کنند.



این نماینده با بیان اینکه سازمان گردشگری با توجه به منابع محدودی که دارد باید بتواند مجاری‌های کسب درآمد خود را بیشتر کند، گفت: این کسب درآمد در حفظ و نگهداری ساختمان‌ها و انجام موفق دیگر مسئولیت‌های بسیار مفید و مؤثر است به همین دلیل برگزاری کنسرت، تئاتر و... با حفظ هویت اصلی بناها اقدام موثری در این زمینه است.



رییس فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری مجلس شورای اسلامی ادامه داد: کارشناسان متبحر باید در رابطه با برگزاری هر نوع برنامه یا مراسمی در عمارت‌های تاریخی نظرات کارشناسانه خود را به منظور اینکه آیا برنامه موردنظر به بنا آسیب می‌رساند یا خیر بیان کرده تا اقدامات مراقبتی انجام گیرد.



به گزارش خبرگزاری خانه ملت، به تازگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با برگزاری جشنواره موسیقی در  عمارت های تاریخی پس از بررسی‌های مختلف موافقت کرده است./



پایان پیام


  • کد خبر : 172601
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار