خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1396/05/31 - 16:00
  • زمان مطالعه : 10 دقیقه
سرویس : فرهنگی
نمایندگان مجلس تأکید کردند:

فقدان نگاه مدیریتی روزآمد معضل جدی حوزه گردشگری و صنایع دستی

نمایندگان مجلس استفاده از ظرفیت قانون برنامه ششم در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و تسریع در تدوین آیین‌نامه‌های اجرایی آن را زمینه‌ای برای ایجاد تحول در این حوزه ارزیابی کردند.

خبرگزاری خانه ملت، سرویس فرهنگی _ مریم ابوفاضلی؛ از زمانی که سازمان‌های میراث فرهنگی و ایرانگردی و جهانگردی در هم ادغام شده‌اند، "علی‌اصغر مونسان" یازدهمین رییس این سازمان به شمار می‌آید. اسحاق جهانگیری، معاون اول رییس‌جمهور در مراسم معارفه‌ رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری که روز دوشنبه (۳۰ مردادماه) برگزار شد به چالش‌های حل نشده این سازمان اشاره کرده و تغییرهای پی‌درپی رؤسای این سازمان را از جمله دلایل موثر بر شرایط حال حاضر سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دانست.



علی‌اصغر مونسان در جلسه معارفه خود همه اجزا و ارکان سازمان در حوزه گردشگری را موظف کرد مواردی از جمله ترمیم کیفیت حمل و نقل عمومی را با تأکید بر حمل و نقل ریلی و دریایی، طراحی مناطق نمونه گردشگری برای جذب گردشگران خارجی، اصلاح نظام پرداخت در فضای گردشگری بین‌المللی یا طراحی سیستم کارآمد جایگزین، تمرکز بر انواع مختلف گردشگری از جمله مذهبی و تخصصی، ساماندهی و بهبود وضعیت مراکز اقامتی و مقاصد گردشگری، ایجاد اماکن اقامتی جدید با تأکید بر سرمایه‌گذاری خارجی در بخش هتل‌سازی و کمپ‌های استاندارد، ایجاد ظرفیت‌های جدید در هتلینگ، افزایش امنیت در فضای گردشگری و مهمتر از همه تثبیت جایگاه ایران به عنوان مقصد گردشگری و برندسازی در دستور کار قرار دهند.



در ادامه، اشتغالزایی خصوصاً در گردشگری و رونق اقتصادی صنایع دستی، بهره‌مندی از نیروهای جوان و خلاق کشور، خودکفایی اقتصادی و درآمدزایی، بهره‌مندی از خدمات و توانمندی‌های بخش خصوصی، حفظ، احیاء و نگهداری میراث فرهنگی به عنوان یکی از اساسی‌ترین پایه‌های توسعه کشور، توسعه گردشگری مبتنی بر شرایط فرهنگی، تاریخی و مذهبی از جمله رئوس برنامه‌های مونسان در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام شد.



در همین راستا، رییس جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مهمترین مأموریتش را در این سازمان، احیای نقش گردشگری در روند توسعه ملی اعلام کرد و از مهمترین پروژه‌اش با نام «شهر گردشگری» پرده برداشت.



در این‌باره، رییس فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری مجلس معتقد است اگر رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی ظرفیت قانون برنامه ششم در حوزه گردشگری و آیین‌نامه‌های اجرایی آن را هرچه سریعتر تدوین کند، می‌توان تحول اساسی در حوزه گردشگری داشت.



همچنین عضو هیئت رئیسه فراکسیون گردشگری و میراث فرهنگی مجلس معتقد است برای گردشگری باید برنامه‌ریزی بسیاری انجام شود چراکه صنعت گردشگری می‌تواند رفع ابــرچالش بیکاری در کشور کمک کند.



بر این اساس عضو فراکسیون گردشگری و میراث فرهنگی مجلس شورای اسلامی اعتقاد دارد: با تهیه طرح جامع برای هر استان می‌توان سرمایه‌گذار خارجی و داخلی را برای توسعه زیرساخت‌ها جذب کرد.



نمایندگان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت با تاکید بر حفظ و نگهداری از میراث ملی و لزوم برنامه‌ریزی حوزه گردشگری در نظرات خود را عنوان کردند که در ادامه می‌خوانید.



رونق صنعت گردشگری فرصت مناسبی برای رفع ابــرچالش بیکاری در کشور/ نگاه مدیریتی در سازمان میراث فرهنگی به‌روز شود



 










قاسم احمدی لاشکی 3406752/1/2017 4:36:43 PMhttp://media.icana.ir/Image/2017/02/201702109864674861_Thum.jpgقاسم احمدی لاشکی

قاسم احمدی لاشکی


قاسم احمدی‌لاشکی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به اولویت‌های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به دنبال انتصاب رئیس جدید آن گفت: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، مجموعه بسیار با اهمیتی است و از آنجا که همه میراث‌خوار نسل گذشته‌ایم، باید هرآنچه را از گذشته به ارث رسیده حفظ و حراست کنیم.



نماینده مردم نوشهر و چالوس در مجلس شورای اسلامی افزود: باید اعتباراتی برای مرمت، بازسازی و پروژه‌هایی که برای سده‌ها و شاید هزاره‌های گذشته بودند، در نظر گرفته شود و این جزء دستورات است؛ ضمن آنکه برای گردشگری باید برنامه‌ریزی بسیاری انجام شود چراکه می‌توان از قبل صنعت گردشگری به رفع بزرگترین یا ابرچالش کشور که بیکاری است، تا حدودی کمک کرد.



احمدی لاشکی با بیان اینکه علی‌اصغر مونسان در کیش بسیار خوب کار کرده، افزود: می‌توان گفت کیش در بین مناطق آزاد واقعاً عملکرد متفاوتی داشته است و در آن کارهای خوبی انجام شد؛ مونسان با آن نگاه مدیریتی و به‌روز کردن مدیریت‌ها در این سازمان می‌تواند فضا را عوض کند و قطعا می‌تواند برای حوزه گردشگری نیز فضای خوبی ایجاد کند.



نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس خاطر نشان کرد: با حضور علی‌اصغر مونسان این احتمال وجود دارد که به این حوزه کمک بزرگی شود و ایشان ضمن تقویت این بخش بتوانند خصوصاً در حوزه گردشگری کارها و برنامه‌های نو داشته باشند، همچنین از قبل آن بخش اعظمی از مشکلات اشتغال جوانان و بخش اعظمی از کمبود فضاهای رفاهی و تفریحی که در منطقه وجود دارد قابل حل خواهد بود.



عضو مجمع نمایندگان استان مازندران در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از اینکه روند ساخت هتل‌های قابل توجه بسیار کند است، افزود: بیش از 50درصد مسافرانی که از مشهد مقدس به فرودگاه نوشهر سفر می‌کنند مسافران خارجی هستند؛ لذا رقم قابل توجه حاصل از سفر گردشگران خارجی می‌تواند در بحث‌های سرمایه‌گذاری درون کشور اثرگذاری بیشتری داشته باشد.



عضو هیئت رئیسه فراکسیون گردشگری و میراث فرهنگی مجلس با تاکید بر حفظ و نگهداری میراث فرهنگی کشور گفت: باید برای حفظ آن اعتبارات کافی در نظر گرفته شود زیرا میراث کشور به راحتی به دست نیامده و ما بدهکار نسل گذشته هستیم؛ به همین دلیل از بین بردن آثاری چون تخت جمشید، بیستون و ... بسیار ناراحت کننده است. باید برای میراث فرهنگی کشور حمایت‌های جدی وجود داشته باشد؛ ضمن آنکه این میراث می‌تواند پول‌ساز نیز باشد البته در صورتی که برنامه درستی برای حفظ و نگهداری آن وجود داشته باشد.



سازمان میراث فرهنگی در پی تعریف درآمدهای پایدار باشد/ آیین‌نامه‌های برنامه ششم هرچه سریعتر تدوین شود



 










جبار کوچکی نژاد 3406756/28/2016 12:37:30 PMhttp://media.icana.ir/Image/2016/06/201606109516981969_Thum.jpgجبار کوچکی‌نژاد

جبار کوچکی نژاد


جبارکوچکی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به انتصاب علی‌اصغر مونسان رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی گفت: با توجه به اینکه رئیس جدید سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در منطقه آزاد سابقه مدیرعاملی و فعالیت داشته و یک چهره ملی است، نگاه وی به بحث‌های گردشگری در کیش، نگاه خوبی بود و امیدواریم ایشان بتواند به عنوان یک نیروی جدید در حوزه گردشگری تلاش ویژه‌ای داشته باشد.



نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی در مورد اولویت‌های مهم سازمان میراث فرهنگی با توجه به انتخاب رئیس جدید معتقد است اگر وی بتواند ظرفیت قانون برنامه ششم توسعه کشور که ماده‌های 98، 99 و 100 آن مربوط به حوزه گردشگری است را اجرایی کند و آیین‌نامه‌های اجرایی آن را سریع و به درستی تنظیم کند و همچنین برای قانون بودجه، آینده و حتی وزارت گردشگری نیز کمک کند، می‌توان یک تحول اساسی در حوزه گردشگری شاهد بود.



نایب رییس فراکسیون محیط زیست مجلس در مورد هدف‌گذاری‌هایی که با آنها به درآمد می‌رسیم افزود: درآمد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شامل درآمدهای داخلی و بحث گردشگران خارجی است و در بحث درآمدها بیشتر باید به درآمد از طریق گردشگران خارجی توجه شود.



رییس فراکسیون گردشگری و میراث فرهنگی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سازمان میراث فرهنگی و گردشگری مراکز دیدنی را با تعرفه‌ها و قیمت‌های مشخص به بخش خصوصی واگذار کند، تصریح کرد: هرچقدر سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع‌دستی پروژه‌های خود را به بخش خصوصی واگذار کند و در پی تعریف درآمدهای پایدار باشد، به نفع آن است.



طرح جامع حوزه گردشگری وجود ندارد/ لزوم هدفگذاری برای توسعه زیرساخت‌های گردشگری










حسن حسینی شاهرودی 3406758/21/2017 10:09:40 AMhttp://media.icana.ir/Image/2017/08/201708101962584543_Thum.jpgسیدحسن حسینی شاهرودی

حسن حسینی شاهرودی


حسن حسینی‌شاهرودی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در خصوص اولویت‌هایی که ضرورت دارد در دستورکار رییس جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قرار بگیرد، گفت: باید نگاه کاری در این عرصه تغییر یابد زیرا در هر دوره‌ای بیشتر به یک بعد توجه شده است.



نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه دولت نمی‌تواند به طور کامل تامین اعتبارات حوزه‌های میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری بر این اساس رویکرد جدیدی در سازمان مذکور بر مبنای مشارکت با بخش خصوصی ایجاد شده است، اظهار کرد: حضور بخش خصوصی در این حوزه سبب بدست آمدن دستاوردهای مناسبی از جمله احیاء بناهای تاریخی، حفط میراث فرهنگی و رونق گردشگری داخلی شد؛ البته باید دانست که با چشم انداز 1404 فاصله زیادی وجود دارد.



وی ضمن تاکید بر اینکه شاید بتوان گفت حدود 10 درصد در حوزه توجه به میراث فرهنگی رشد داشته‌ایم و این امر در حالیست که رشد صنعت گردشگری در گرو توجه بیشتر به حوزه میراث فرهنگی است، ادامه داد: باید اذعان کرد که علاوه بر میراث تاریخی و فرهنگی، ایران اسلامی دارای میراث طبیعی بسیاری است که نیازمند معرفی و برنامه ریزی برای استفاده مردم از آنها است.



عضو فراکسیون گردشگری و میراث فرهنگی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه طرح جامع مناسبی برای حوزه گردشگری وجود ندارد در حالیکه همه استانها باید دارای طرح یاد شده باشند، افزود: بر اساس این طرح می‌توان سرمایه‌گذار خارجی و داخلی را جذب کرد و  امور را با برنامه زمان بندی پیش برد.



رییس جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سابقه عملکردی خوبی دارد



این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه رییس جدید سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سابقه مناسبی در سمت قبلی خود در منطقه کیش داشته و به نظر می رسد بتواند در این جایگاه اقدامات خوبی را انجام دهد، تصریح کرد: به عنوان مثال اجرای پایلوت گردشگری میراثی در بازار عرب ها در منطقه کیش از جمله اقدامات مناسب وی در راستای رونق گردشگری منطقه بوده است.



وی با اشاره به اینکه اقتصاد صنعت گردشگری و میراثی باید احیاء شود، ادامه داد: با شکوفایی در صنعت گردشگری می‌توان ارزآوری خوبی ایجاد کرد؛ به عنوان مثال کشوری مانند یونان با جمعیتی بالغ بر 11 میلیون نفر در چشم اندازی که برای سال 2017 درنظر گرفته جذب 33 میلیون گردشگری ورودی است.



متاسفانه نتوانسته‌ایم از جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی بهره ببریم



حسینی‌شاهرودی ضمن اشاره به بازدیدش از کشور یونان، تصریح کرد: باید اذعان کرد که جاذبه‌های تاریخی و فرهنگی ایران کهن بسیار جذاب‌تر از مناطق این کشور است اما متاسفانه نتوانسته‌ایم از این موقعیت خوب بهره ببریم.



وی با بیان اینکه برای توسعه صنعت گردشگری نیاز به هدفگذاری در توسعه زیرساخت‌های مرتبط با این حوزه وجود دارد، ادامه داد: اگر بتوانیم جذب گردشگری خارجی را افزایش دهیم می‌توانیم ارزش افزوده زیادی را کسب کنیم؛ به عنوان مثال برای پرواز هواپیماها به منظور انتقال گردشگران ایرانی به کشورهای همسایه یارانه پرداخت می‌کنیم؛ در این میان هر کدام از ایرانیان حداقل 10 الی 20 هزار دلار ارز را از کشور خارج می‌کنند اما همین هواپیماها در موقع برگشت مجدد مسافران ایرانی را باز می گردانند لذا باید به سمتی حرکت کنیم که گردشگر خارجی بیشتری وارد ایران شود.



عضو فراکسیون گردشگری و میراث فرهنگی مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: باید در حوزه میراث فرهنگی سرمایه گذاری زیادی انجام شود زیرا این حوزه سبب شکوفایی صنعت گردشگری می‌شود.



نماینده مردم شاهرود در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: باید یادآور شد در صورت ارائه طرح جامع توسط دولت، سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی زیادی آماده سرمایه گذاری دارند./



پایان پیام

  • کد خبر : 208877
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار