خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1397/09/07 - 14:09
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اجتماعی
همتی:

فروش دارو‌های قاچاق در کشور معضلی چند وجهی است/ رانت‌های دارویی عامل پیدایش ناصرخسروها

عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس، افزود: فروش داروهای قاچاق در خیابان ناصر خسرو یک معضل ترکیبی است، ضعف نظارتی ارگان‌ها مربوطه، وجود باندها و رانت‌های دارویی و ضعف سیستم بانکی عامل حضور قاچاقچیان و سوداگران دارو در ناصر خسرو است.

احمد همتی درگفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در رابطه با تمدید تاریخ مصرف دارو توسط سوداگران خیابان ناصرخسروگفت: خیابان ناصر خسرو به عنوان مکانی شاخص برای فروش و قاچاق دارو به شمار می‌رود، البته طی سال‌های اخیر به واسطه کنترل‌ها و نظارت‌های صورت گرفته کاهش پیدا کرده اما هنوز وجود دارد.



فروش دارو‌های قاچاق در کشور معضلی چند وجهی است



نماینده مردم سمنان درمجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: فروش داروهای قاچاق در خیابان ناصر خسرو یک معضل ترکیبی است، ضعف نظارتی ارگان‌ها مربوطه ، وجود باندها و رانت‌های دارویی و ضعف سیستم بانکی بوده چرا که تراکنش‌های مالی این افراد را که سودهای سرشاری می‌برند نمی‌تواند به درستی رصد و شناسایی کنند، ترکیب این عوامل باعث حضور دائمی قاچاقچیان و سوداگران دارو در ناصر خسرو شده است.



ضعف نظارتی ارگان‌ها مربوطه ، وجود باندها و رانت‌های دارویی و ضعف سیستم بانکی بوده چرا که تراکنش‌های مالی این افراد را که سودهای سرشاری می‌برند نمی‌تواند به درستی رصد و شناسایی کنند، ترکیب این عوامل باعث حضور دائمی قاچاقچیان و سوداگران دارو در ناصر خسرو شده است



پزشکان در چهارچوب فارماکوپه نسخه تجویز کنند



وی با انتقاد از عملکرد برخی از پزشکان اظهار کرد: متاسفانه برخی از همکاران پزشک داروهای خارج از فارماکوپه دارویی را برای بیماران تجویز می‌کنند و  به دلیل کمبود برخی از داروها قاچاق و فروش غیرمجاز دارو گسترش می‌یابد، بنابر این برای کنترل فروش داروهای غیر مجاز باید پزشکان نیز همکاری کنند و داروهای تجویزی طبق قانون و  فارماکوپه کشوری باشد. از طرفی مردم نیز نباید اصراری برای تهیه داروهای خارج از فارماکوپه داشته باشند. مجموعه این عوامل پدیده‌های نامطلوبی چون ناصر خسرو را تشکیل می‌دهد که امیدواریم با تلاش مسئولان به صورت کامل از بین برود.





بی‌ثباتی در کشور بی اعتمادی می‌آورد



همتی افزود: خوشبختانه  اکثر داروهای مورد نیاز بیماران در داروخانه‌ها موجود  بوده و تنها تعداد محدودی از داروهای خاص  دچار چنین وضعیتی شدند. در کشور ما حتی یک دارو هم نباید به صورت قاچاق توزیع شود چرا می‌تواند برای سلامتی و جان بیماران خطر آفرین باشد. زمینه وجود چنین مشکلاتی بی تردید نوسانات و آشفتگی اقتصادی کشور است که اگر به یک ثبات نسبی اقتصادی و اجتماعی برسیم،قطعاً امکان اصلاح موارد ذکر شده به وجود می‌آید. همه ما باید به این مساله توجه کنیم که به تنش های اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی در جامعه دامن نزنیم.



 عضو کمیسیون بهداشت ودرمان مجلس، افزود: تنش و بی‌ثباتی در کشور باعث بی اعتمادی  مردم نسبت به مسئولان می‌شود همچنین تصمیم‌گیری و اجرا را سخت‌تر می‌کنند، حرکت و کنترل کشتی در میان دریای متلاطم و خروشان به نسبت دریای آرام بسیار سخت‌تر و دشوارتر است. /



پایان پیام

  • کد خبر : 267825
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار