خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/11/14 - 11:15
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : سیاسی
دهقانی:

عربستان و امارات، مجری سیاست های آمریکا و اسرائیل در منطقه هستند

رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس با اشاره به واکنش های منفی به طرح معامله قرن گفت: معامله قرن بهترین فرصتی است که کشورهای سازشکار منطقه در مرحله نخست رابطه با ملت های خود و در مرحله بعد رابطه با سایر کشورهای اسلامی منطقه را ترمیم کنند.

کمال دهقانی فیروزآبادی در گفت وگو با خبرنگار خانه ملت  با انتقاد از اقدام دولت عربستان در صادر نکردن ویزا برای هیات ایرانی به منظور حضور در نشست همکاری اسلامی در جده برای بررسی طرح "معامله قرن" گفت: واقعیت آن است که موضوع معامله قرن عربستان را در وضعیتی بسیار دشوار قرار داده و در پی همین موضوع است که مقامات این کشور دست به چنین اقداماتی می زنند.



نماینده مردم تفت و میبد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عربستان و امارات طی سال های گذشته در موضوعاتی همچون حمایت از تروریسم و همچنین ائتلاف علیه مردم یمن مجری سیاست های آمریکا بوده اند ادامه داد: این کشورها همواره خدمت بی سابقه ای به رژیم اشغالگر قدس  کرده و مجری سیاست های آمریکا و اسرائیل در منطقه بوده اند.



وی با بیان اینکه طرح موضوع معامله قرن برای کشورهای سازشکار با آمریکا و اسرائیل تحقیرآمیز بود افزود: واکنش‌های منفی به موضوع معامله قرن باعث شد این کشورها متوجه شوند که سازش با رژیم اشغالگر قدس درباره مهم‌ترین موضوع جهان اسلام یعنی اشغال بیت‌المقدس و سرزمین‌های اشغالی چه میزان آبروریزی و بی‌اعتباری برای آنها می تواند در پی داشته باشد.



دهقانی با یادآوری موضع‌گیری‌های گذشته ترامپ درباره انتقال سفارت آمریکا از تلاویو به بیت المقدس یا به رسمیت شناختن سرزمین های اشغالی گفت: با وجود چنین موضع گیری هایی از سوی رئیس‌جمهور آمریکا اما کشورهای عربی متوجه نبودند که ترامپ روزی کل موضوع فلسطین را دست مایه آبروریزی برای کشورهای سازشکار قرار خواهد داد.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در مجلس دهم با بیان اینکه آمریکا با اقدامات خود موجب شکاف بین ملت ها و دولت های سازشکار شده است ادامه داد: علاوه بر اینکه آمریکا با مجموعه اقدامات خود بین مردم به عنوان کنشگران سیاسی با دولت های سازشکار فاصله انداخته، بین دولت های وابسته با سایر کشورهای اسلامی هم شکاف ایجاد کرده که از هر دو سو منافع خود را تامین کند.



 دهقانی با بیان اینکه کشورهای سازشکار منطقه همچون عربستان، امارات و بحرین باید برای جلوگیری از خسارت های بیشتر هر چه سریع تر مسیر خود را از آمریکا و اسرائیل جدا کنند تاکید کرد: اقدام ترامپ در طرح موضوع معامله قرن بهترین فرصتی است که این کشورها در مرحله نخست رابطه با ملت های خود را ترمیم کرده و در مرحله بعد رابطه با سایر کشورهای اسلامی منطقه را معالجه کنند.



رئیس کمیته روابط خارجی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد: کشورهای سازشکار منطقه باید به این فهم برسند که به دلیل جبر فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و جغرافیایی این کشورها باید منافع خودشان را تشخیص داده و با هم تعامل داشته باشند، اگر این کشورها در کوتاه‌مدت این مشکل را حل نکنند مصالح و منافع آنها در دراز مدت با مشکلاتی مواجه خواهد شد./



پایان پیام

  • کد خبر : 295039
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار