خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/02/02 - 14:15
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : سیاسی
پورمختار مطرح کرد:

عربستان صحنه گردان تحولات سودان

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی گفت:مردم سودان اجازه ندهند که سودان پایگاه آمریکا ، اسرائیل و رژیم آل سعود شود.

محمدعلی پورمختار درگفت‌ و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره  به تحولات اخیر در سودان  و ایجاد شورای نظامی در این کشور،گفت:سودان به طور کلی به خاطر داشتن یک موقعیت استراتژیک و ژئوپلتیکی در  قاره آفریقا همیشه دست خوش مطامع استعماری کشورها بوده است.



وی افزود:برخی کشورها می خواستند سودان را پایگاه قرار دهند و لذا شاهد بوده ایم که سودان دچار چالش ها و مشکلات مختلف شده ؛از کودتاهای مختلف گرفته تا اینکه سال‌های پیش موضوع تجزیه آن بسیار جدی دنبال شد و عملا سودان شمالی و جنوبی تشکیل شد.



بیشتر بخوانید:





 



جداشدن سودان جنوبی کشور را با مشکلات اقتصادی مواجه کرد



نماینده مردم بهار و کبودرآهنگ درمجلس شورای اسلامی،با بیان اینکه این کشور مسلمان است و دارای منابع خدادادی بسیارخوبی مانند منابع نفت است، ادامه داد:عمرالبشیر در گذشته فعال بود،رفتار انقلابی و استکبارستیزی داشت،اما توطئه رقم خورد و جنگ داخلی در سودان به راه افتاد و نهایتاً سودان جنوبی را جدا کردند که ۷۰ درصد نفت آن را در سودان جنوبی قرار گرفته است و از آن به بعد اقتصاد سودان دچار نقصان شد و رو به ضعف نهاد.



عضوکمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با تاکید براینکه با جداشدن سودان جنوبی مشکلات اقتصادی سودان ایجاد شد،تصریح کرد:وقتی اقتصاد سودان رو به ضعف رفت،نیاز شد که از کشورها کمک بگیرد و عربستان هم از این موقعیت استفاده کرد و کمک هایی که به سودان کرد. 



مردم سودان قطعا حکومت اسلامی و غیرنظامی می خواهند



پورمختار با بیان اینکه عمرالبشیر ۳۰ سال در سودان حکومت کرد،مطرح کرد:سیاست های داخلی سودان دچار تعارض و مشکل بود و اعتراضات مردم را برانگیخت و از طرف دیگر ممکن بود نتوانسته باشد رضایت مورد نظر کشورهای قدرتمندی که دخالت می‌کردند را فراهم کند؛کشورهای عربی همسو با آمریکا این کودتا را راه انداختند و وی را مجبور به استعفاکردند.



مردم اجازه ندهند،سودان پایگاه آمریکا، اسرائیل و رژیم آل سعود شود



وی با تاکید براین موضوع که امروز عربستان صحنه گردان تحولات سودان است،تصریح کرد:اعتراضات مردمی در سودان وجود دارد و تمایل مردم هم به دولت اسلامی و هم دولت غیرنظامی است و تظاهرات وجود دارد و اعتراضات سیاسیون ایجاد شده است ؛این طبیعی است که به نظر اکثریت مردم احترام گذاشته شود؛گرچه روشی که آمریکایی ها،عربستانی ها و تا حدی اسرائیل در پیش گرفته اند،این نیست.



عضوفراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با اشاره به اینکه هدف آمریکا و سعودی ها از اغتشاشات در سودان  آوردن افراد دست نشانده است،تصریح کرد:آمریکا و عربستان می‌خواهند یک فرد دست نشانده که صد درصد در اختیار خودشان باشد را در حکومت بگذارند و بتوانند سرنوشت آنجا را به دست بگیرد و امیدوار هستیم که خود مردم در این قضیه ورود کنند و اجازه ندهند که سودان پایگاه آمریکا،اسرائیل و رژیم آل سعود شود./



پایان پیام



 

  • کد خبر : 278557
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار