خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/02/03 - 00:27
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : اجتماعی
شاعری:

طغیان کرونا نتیجه دست درازی انسان به طبیعت بود / اقتصاد پساکرونا اقتصادی سبز باشد

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: قرنطینه شدن انسان در خانه منجر شده که آلودگی‌های زیستی از آلودگی هوا گرفته تا تولید گازهای گلخانه‌ای به حداقل خود برسند.

علی محمد شاعری عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در خصوص کاهش آلودگی هوا بر اثر شیوع جهانی کرونا گفت: در سال‌های اخیر تخریب طبیعت توسط انسان عاملی برای رشد معضلات زیست محیطی شده است که بازگشت این چرخه ارتباطی به سمت خود انسان است، زمانی که بشر بی‌مهابا شروع به قطع درختان کرد ما شاهد آلودگی هوا و باران‌های سیل آسای بودیم به دنبال آن افزایش بی‌رویه سوخته‌های فسیلی عاملی بر تغییر پدیده اقلیمی دنیا، رشد گازهای گلخانه‌ای و افزایش دما و کاهش بارندگی در ایران و جهان شد.



نماینده مردم بهشهر، نکاء و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی افزود: استفاده بیش از اندازه از منابع طبیعی مثل آب، خاک و جنگل‌ها تعادل محیط زیست را بر هم زده است و محیط زیست از حالت عادی خارج شد و منجر بر شیوع سونامی‌های غیرقابل پیش بینی مثل رشد بیابان زایی، کاهش شدید سفره‌های زیرزمینی، فرو نشست زمین، قحطی، خشکسالی و حتی مهاجرت‌های اجباری در دنیا شده است.



کرونا عاملی بر استراحت زمین شده است



وی ادامه د اد: بهره‌برداری از گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری منجر به خطر افتادن تنوع زیستی در دنیا شد، امروزه طغیان کرونا باعث تعجب جهانیان شده است و این اتفاق چیزی جزو دخالت و تجاوز انسان در طبیعت نیست؛ زمین نیاز به استراحت دارد و هر میزان انسان در طبیعت بیشتر دخالت می‌کند تخریب بیشتری از خود به جای می‌گذارد این تخریب باز می‌گردد به خود انسان، امروزه کرونا عاملی بر استراحت زمین شده است بسیاری از کارخانه‌های صنعتی که به دلیل سوخت‌های فسیلی عاملی بر تولید گاز گلخانه‌ای در دنیا توسط کارخانه ها هستند امروز به دلیل محدویت های اجتماعی تعطیل شده‌اند در دو ماه اخیر این فرصتی طلایی برای محیط زیست بود تا کمتر در معرض تخریب انسانی قرار بگیرند.



کاهش آلودگی با شیوع کرونا



شاعری تاکید کرد: شیوع کووید۱۹ عاملی بر حبس شدن انسان شده است که به نوعی طبیعت حقوق پایمال شده خود را با اتفاقات چند ماه پیش از بشر امروزی می‌گیرد، آلودگی هوا، آب و خاک ارتباط تنگاتنگی با فعالیت انسان در طبیعت دارد. قرنطینه شدن انسان در خانه منجر شده که آلودگی‌های زیستی از آلودگی هوا گرفته تا تولید گازهای گلخانه‌ای مثل منو اکسیدکربن،اکسیدگوگرد، تولید ازون و نیتروژن که همگی به نوعی عاملی بر گرم شدن زمین هستند به حداقل خود برسند.



زمین دیگر تاب آوری خود را از دست داده است و انسان پسا کرونا باید الگوهای توسعه یافتگی خود را تغییر دهد



نماینده مردم در مجلس دهم تاکید کرد: امروزه انسان‌ها از کرونا درس بزرگی گرفته‌اند هر میزان انسان در طبیعت دخالت کند سبب برهم ریخته شدن سیستم ذاتی و اکوسیستمی طبیعت می‌شود؛ زمین دیگر تابآوری خود را از دست داده است و انسان پسا کرونا باید الگوهای توسعه یافتگی خود را تغییر دهد و آن را با طبیعت برنامه‌ریزی کند.



اقتصاد پساکرونا، اقتصادی سبز است



شاعری در ادامه به اقتصاد پساکرونا اشاره کرد و گفت: اقتصاد پساکرونا باید اقتصادی سبز باشد تا به توسعه اقتصادی و حفظ محیط زیست ختم شود، بر همین مبنا هر تصمیمی که در راستای پیشبرد توسعه اقتصادی گرفته می‌شود باید سازگار با طبیعت باشد تا به تخریب محیط زیست منجر نشود به فرض مثال سوخت سبز همان سوخت تجدید پذیر است که می‌توانیم جایگزین سوخته‌های فسیلی کنیم، خورشید، باد، باران و … انرژی های طبیعی هستند که ضرر و زیانی برای طبیعت نخواهند داشت.



در اقتصاد سبز انسان برای فعالیت‌های تولیدی، عمرانی و زیربنایی مجبور نیست به طبیعت تجاوز کند



وی یادآور شد: در اقتصاد سبز انسان برای فعالیت‌های تولیدی، عمرانی و زیربنایی مجبور نیست به طبیعت تجاوز کند؛ باید طبیعت را حفظ کرده و در دامن طبیعت دست به توسعه بزند و به نهادهای آلاینده متکی نباشد در به مقابل نهادهای پاک و تجدیدپذیر طبیعی همچون خورشید و گرمایش زمین و...متکی باشد.



بیشتر بخوانید:





عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی مجلس گفت: اقتصاد سبز یک انتخاب نیست بلکه اجباری برای تمام جهانیان است تا بتوانند توسط آن جنگل‌ها، دریاها و گونه‌های جانوری و گیاهی را احیا کنند، باید با طبیعت مهربان باشیم تا طبیعت هم با ما مهربان باشد، امروزه طغیان کرونا نتیجه تجاوز انسان به طبیعت بود و انسان باید هزینه تعدی و دخالت خود را عقلانی بپردازد./



پایان پیام

  • کد خبر : 296978
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار