خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1395/08/17 - 11:34
  • زمان مطالعه : 9 دقیقه
سرویس : سیاسی
نمایندگان ملت تحلیل و بررسی کردند

طغیان حیثیت تاریخی مصر علیه سلطه تکفیری سعودی

نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی ضمن تفسیر« توطئه سعودی از طریق ابزار اقتصادی و تهدیدات داعش علیه قاهره» در بحث تشدید تنش های پیش آمده میان دوکشور از رفتار مصر با تعابیری نظیر « خروج مصر از چتر سیطره سعودی» که در نهایت منجر به « از دست رفتن متحدین سعودی در خاورمیانه» شده است یاد کردند.

خبرگزاری خانه ملت ، گروه سیاسی – علی ودایع:  رژیم سعودی علی رغم تحمل هزینه های گزاف در معادلات خاورمیانه زمین گیر شده است و هر روز بر ابعاد کشنده آن افزوده می شود.



ریاض که در دوران زمامداری «حسنی مبارک» نگاه ارباب و رعیتی به قاهره داشت این روزها که نیازمند ادامه سلطه بر سرزمین فراعته است اما قاهره برخلاف خواسته های قاهره رفتار می کند. تنش های مصر و عربستان که از حدود 3ماه پیش آغاز شده منجر به قطع کمک های نفتی شرکت آرامکو شده است.



دولت مصر برای مقابله با اهرم فشار اقتصادی عربستان از صندوق بین المللی پول وام 12 میلیارد دلاری دریافت کرده و اقدامات ریاضتی نظیر قطع یارانه برق و کالاهای اساسی را عملیاتی کرده است. رسانه های سعودی هجمه سنگینی برای تحریک افکار عمومی مصر برای شورش علیه دولت با عنوان «قیام الفقرا» آغاز کرده اند تا قاهره را به در مقابل ریاض به زانو درآورند.



مصر در مقابل سلطه گری سعودی بی کار ننشسته است و تعاملاتی که پیش از این با دمشق بر علیه تروریست های تکفیری داشت ، گسترش داده است.  مصری ها که از اعضای ائتلاف سعودی علیه یمن بودند اگرچه نقش پررنگی در تهاجم عربتسان نداشتند اما حالا به یک منتقد رفتار رژیم سعودی تبدیل شده اند. نکته جالب اینجاست که برخی رسانه های نزدیک به دولت مصر هم انگشت روی جنایات جنگی سعودی و حتی مساله فساد خانوادگی ریاض گذاشته اند.



در همین حال، می توان گفت دیدار وزیرخارجه این کشور با وزیرامورخارجه کشورمان در ماه سپتامبر نیز اقدامی تدافعی در مقابل عربستان بوده است.اوضاع روابط ریاض با قاهره آنچنان وخیم است که شایعه هایی از تعاملات دیپلماتیک مصر با ایران هم منتشر شده است. اگرچه ادعای خبرگزاری رویترز مبنی بر سفر وزیر نفت مصر به تهران تکذیب شد اما این خبر در دل خود نشان دهنده اتفاقاتی قریب الوقوع میان دوکشور است. نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی ضمن تفسیر« توطئه سعودی از طریق ابزار اقتصادی و تهدیدات داعش علیه قاهره» از رفتار مصر با تعابیری نظیر « خروج مصر از چتر سیطره سعودی»  که در نهایت منجر به « از دست رفتن متحدین سعودی در خاورمیانه» شده است یاد کردند.










کمال دهقانی فیروزآبادی 3406756/25/2016 4:21:22 PMhttp://media.icana.ir/Image/2016/06/201606104997317484_Thum.jpgکمال دهقانی فیروزآبادی

کمال دهقانی فیروزآبادی


خروج مصر از چتر سیطره سعودی



کمال دهقانی فیروزآبادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ضمن تقیبح رویکرد عربستان در خاورمیانه گفت: رژیم سعودی به عنوان پدرخوانده دیکتاتورهای عرب تلاش می کند منابع و سرمایه های کشورهای عرب را تحت سیطره خود حفظ کند.



نماینده مردم میبد و تفت در مجلس شورای اسلامی گفت: کشور مصر با توجه به تاریخ هزاران ساله ، سابقه طولانی مدت دموکراسی و نقش مهم دانشگاه الازهر دردنیای اسلام همواره مورد طمع رژیم سعودی بوده است.



وی در ادامه گفت: کشور مصر اگرچه در برهه های زمانی مورد تطمیع رژیم سعودی و رژیم صهیونیستی بوده است اما در طول قرن معاصر همواره دارای شخصیت و پرستیژ متفاوتی در جهان اسلام و خاورمیانه بوده است.



نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی با سیاه خواندن دوران دیکتاتوری حسنی مبارک گفت: دیکتاتور مخلوع مصر به دلیل فقدان برنامه منسجم اقتصادی و سرسپردگی سیاسی قاهره را وابسته به کمک های سعودی کرد که تبعات آن را امروز هم مشاهده می کنیم.



وی با بیان این که در لایه های اجتماعی مردم مصر وابستگی این کشور تاریخی به عربستان که حتی فاقد قانون اساسی است ، به عنوان یک تحقیر قلمداد می شود،گفت: مصر امروز تلاش می کند از چتر سلطه گری سعودی خارج شود.



دهقانی فیروزآبادی گفت: نکته اساسی در روابط مصر و عربستان اینجاست که رژیم سعودی پس از بیداری اسلامی از خوف دموکراسی خواهی تلاش کرد از پدرخواندگی دیکتاتورهای عرب به سمت ایجاد عمق استراتژیک حرکت کند اما در این راه زمین گیر شد.



وی با تاکید بر این که منافع ملی مصر در تناقض آشکار با استراتژی های شوم رژیم سعودی است ، گفت: رژیم سعودی با حمایت از تروریست های تکفیری و سرکوب اعتراضات مردمی کشورهایی نظیر بحرین متحمل هزینه های سنگینی شده بود باتوجه به کاهش درآمدها در جنگ نفتی به شدت آسیب دیده است.



این نماینده مجلس دهم گفت: مصر باتوجه به زمین گیرشدن رژیم سعودی و تضاد منافع قاهره با ریاض تلاش می کند هویت خود را بازنویسی کند که بروز و نمود آن را در قطع کمک های نفتی عربستان برای دومین ماه متوالی مشاهده می کنیم.



وی در انتها تصریح کرد: گسترش روابط دیپلماتیک مصر با ایران و مقابله منسجم با تروریسم تکفیری اقدامی است که می تواند منافع ملی کشور مصر را به بهترین شکل محقق کند و هویت مستقل قاهره را بازسازی کند.










محمدجواد جمالی نوبندگانی 3406756/25/2016 12:27:20 PMhttp://media.icana.ir/Image/2016/06/201606104062248024_Thum.jpgمحمدجواد جمالی نوبندگانی

محمدجواد جمالی نوبندگانی


توطئه سعودی از طریق ابزار اقتصادی و تهدیدات داعش علیه قاهره



محمدجواد جمالی نوبندگانی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت  گفت: مصر باتوجه به تحولات میدانی خاورمیانه و مسائلی که در این کشور ایجاد شد تلاش می کند جایگاه حقیقی قاهره در دنیای عرب را مطالبه کند که به هیچ عنوان برای رژیم سعودی خوشایند نیست.



نماینده مردم فسا در مجلس شورای اسلامی گفت: مصر به لحاظ تاریخی و جمعیتی برتری نسبی در مقابل عربستان دارد به همین جهت رژیم سعودی با قطع کمک های مالی و نفتی تلاش می کند قاهره را به لحاظ اقتصادی زمین گیر کند.



وی در ادامه گفت: تشدید فعالیت های تروریستی در صحرای سینا و حمایت از اخوان المسلمین اقداماتی است که برای ایجاد دردسر علیه قاهره توسط ریاض دنبال می شود.



عضو هیئت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: مصر به شدت خواهان حفظ تمامیت ارضی سوریه و عراق است زیرا معتقد است تجزیه خاورمیانه به نفع هیچ کس نیست و مقدمه جنگ های جدیدی است.



وی تصریح کرد: دیدار وزرای خارجه ایران و مصر در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل که با اقدام هماهنگی تهران و قاهره در نشست ژنو درباره سوریه همراه شد نشان دهنده عبور مصر از عربستان به سمت ایران است.



این نماینده مجلس دهم گفت: امتناع مصر از همراهی با ائتلاف سعودی علیه مردم یمن مساله ای بود که برای ریاض گران تمام شده است زیرا متجاوزین سعودی در خاک یمن متحمل شکست های تحقیرآمیزی شده اند.



جمالی نوبندگانی گفت: مصری ها پس از امضای قرار داد کمک میلیاردی سعودی به نوعی هویت خود را از دست رفته دیدند اما امروز مشاهده می کنیم که دادگاه قانون اساسی مصر در مقابل فروش جزایر «صنافیر و تیران» ایستادگی کرده است که منجر به خشم ریاض شده است.



وی در انتها تاکید کرد: رژیم سعودی خواهان یک مصر مطیع ریاض است و با توجه به هویت خواهی قاهره دور از ذهن نیست که عربستان دست به اقداماتی فراتر از تهدیدات امنیتی و اقتصادی علیه مصر بزند.










حشمت الله فلاحت پیشه 3406756/28/2016 9:56:27 AMhttp://media.icana.ir/Image/2016/06/201606100210615318_Thum.jpgحشمت الله فلاحت پیشه

حشمت الله فلاحت پیشه


 



ریاض درحال از دست دادن متحدین سعودی در خاورمیانه



حشمت الله فلاحت پیشه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با چالش انگیز خواندن روابط ریاض و قاهره گفت: مناسبات و تعاملات برخی کشورهای منطقه با یکدیگر براساس پیوندهای اصیل و دائمی شکل نگرفته و باتوجه به برخی تحولات این روابط دچار فروپاشی می شود.



نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی گفت:  احساس برخی تهدیدات منجر به نزدیکی دوکشور شد که باتوجه به راهبرد آمریکا تعاملات مصر و عربستان گسترش پیدا می کرد اما مساله اساسی اینجاست که دیگر آمریکا توانایی مدیریت روابط کشورهای خاورمیانه را مانند گذشته ندارد.



وی در ادامه گفت: راهبرد ایران هراسی رژیم سعودی با همراهی رژیم صهیونیستی و حضور مصر و اردن از سال 2005 ائتلافی را در خاورمیانه تشکیل داده بود که عملا با تفاهم برجام و اصلاح ادبیات دیپلماتیک ایران این توطئه آمریکایی با شکست مواجه شد.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: حمایت رژیم سعودی از تروریسم تکفیری داعش و تلاش برای دخالت در مسائل سیاسی قاهره موضوعی است که منجر به گسست روابط غیراصل عربستان با مصر شده است.



وی گفت: شکست تروریسم تکفیری داعش در عراق و سوریه که منجر به احراز نقش رژیم سعودی در ایجا تهدیدات امنیتی برای کشورهایی نظیر مصر شده است.



فلاحت پیشه با پیش کشیدن هزینه های سنگین حمایت از تروریسم تکفیری و کاهش درآمدهای سعودی گفت: بحران ورشکستگی سعودی مساله ای است که کمتر از آن یاد می شود.



وی در ادامه گفت: رژیم سعودی در حدود چهارسال پیش با 103 میلیارد دلار مازاد بودجه داشتند و از همین مبلغ برای ایجاد چتر سیطره بر کشورهای نظیر مصر استفاده کردند اما امروز عملا با شکل گیری بحران مالی ریاض دیگر توانایی تطمیع مالی را از دست داده اند.



این نماینده مجلس دهم گفت: رویگردانی نسبی سعدحریری در لبنان از رژیم سعودی مساله ای است که به شکلی متفاوت در قاهره نمود یافته است.



وی خاطرنشان کرد: مجموعه معادلات خاورمیانه به سمتی حرکت می کند که کشورهایی نظیر مصر به صورت جبری به سمت ایران گرایش پیدا خواهند کرد زیرا جمهوری اسلامی به لحاظ رفتاری دارای اصالت و استراتژی تثبیت امنیت است که می تواند منجر به تحقق منافع ملی قاهره شود.










ایران و مصر Iran Egypt ایران و مصر Iran Egypt تفاهم نامه قرارداد2003005/17/2011 12:09:34 PMhttp://media.icana.ir/Image/2011/05/5472_Thum.jpg

ایران و مصر iran  egypt


 



تعامل قاهره با تهران کلید امنیت خاورمیانه و بازسازی مصر



در یک جمع بندی کلی می توان گفت که شکست عربستان در جنگ نفتی با هزینه های سنگین حمایت از تروریسم تکفیری ریاض را به شدت تضعیف کرده است. این مساله نمود اولیه خود را در قطع کمک به مصر و عربستان منجر شده که در نهایت رویگردانی متحدین سنتی را در پی داشته است.



مساله دوم اینجاست که اهرم فشار اقتصادی سعودی بر علیه مصر برای تطمیع قاهره باتوجه به واقعیت های میدانی رنگ خود را از دست داده است. البته سعودی ها امیدوار هستند که در میان مدت با تشدید نارضایتی های اقتصادی «قیام الفقرا» رئیس جمهوری مصر به مدار سعودی بازگردد.



روزنامه رای الیوم می نویسد ،اگرچه مصر در بحران به سر می برد، اما بحران عربستان و هم پیمانان آن در سایه کساد رونق اقتصادی، شروع اعتراضات مردمی در نتیجه اتخاذ سیاست های ریاضتی، هدر دادن ذخیره های ارزی، سوء مدیریت و جنگ فرسایشی بی پایان در یمن، کمتر از مصر نخواهد بود.



همه علائم موجود نشان از هم گسیختگی اجتناب ناپذیر روابط عربستان و مصر دارد که قاهره را به سمت تهران سوق می دهد. نکته حائز اهمیت برای مصر که در صحرای سینا با تهدیدات تروریستی مواجه است اینجاست که تعامل قاهره با تهران ضمن تامین منافع بلند مدت کشور مصر منجر می شود جایگاه تاریخی مصر را در دنیای عرب تثبیت خواهد کرد.



پایان پیام/


  • کد خبر : 180101
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار