خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/07/24 - 12:09
  • زمان مطالعه : 5 دقیقه
سرویس : سیاسی
خانه ملت ویژگی ها و ساختار IPU را بررسی می کند

صفر تا 100 اجلاس بین المجالس جهانی / فرصتی برای دفاع از منافع ایران با زبان دیپلماسی پارلمانی

سالی 2 بار هیات پارلمانی ایران برای شرکت در اتحادیه بین المجالس جهانی در نشست های این سازمان بین المللی حضور پیدا کرده و نمایندگان کشورمان ضمن همراهی با اهداف اصلی این اتحادیه، مسائل مرتبط با ایران و مردم دیگر کشورهای مظلوم جهان را مطرح می کنند.

به گزارش خبرگزاری خانه ملت، یکصد و چهل و یکمین اجلاس بین المجالس جهانی IPU)) به میزبانی صربستان رو به اتمام است، اجلاسی که با اهداف متنوع و مختلفی در سال 1889 میلادی به عنوان اولین سازمان سیاسی چند جانبه و با هدف تشویق همکاری و گفت‌وگو بین همه ملت­‌ها تاسیس شد.



اتحادیه بین­ المجالس در واقع یک سازمان منحصر به فرد متشکل از پارلمان های ملی از سراسر جهان است که به دنبال تقویت دیپلماسی پارلمانی و استفاده از نقش پارلمان‌ها برای رشد دموکراسی است. از جمله اهداف اتحادیه بین المجالس کمک به ایجاد صلح و امنیت، توانمند­سازی زنان و جوانان و گفت‌وگوی سیاسی و همکاری مشترک است.



مجمعIPU دو بار در سال با شرکت بیش از 1500 نماینده در یک پارلمان جهانی، کار سازمان ملل و اجرای اهداف جهانی 2030 را از منظر پارلمانی، مورد بحث و بررسی قرار می دهد.



در واقع می توان گفت که IPU سازمان جهانی پارلمانهای ملی است که در صدد ارتقای حکمرانی، تقویت نهادها و ارزش‌های دموکراتیک، همکاری با پارلمان‌ها و نمایندگان مجالس برای بیان و پاسخگویی به نیازها و آرزوهای مردم و فعالیت برای صلح، دموکراسی، حقوق بشر، برابری جنسیتی، قدرتمندی جوانان و توسعه پایدار از طریق گفت‌وگوی سیاسی، همکاری و همچنین کنش و اقدام پارلمانی است.



فرصتی برای بررسی نحوه اجرای تعهدات جهانی



در اجلاس بین المجالس موضوعات اساسی در دستور کار قرار می گیرد.  دکتر علی لاریجانی که هیات پارلمانی کشور را برای حضور در اجلاس بین المجالس همراهی می کرد، پیش از ترک کشور به مقصد صربستان،گفت: اجلاس بین المجالس از معدود اجلاس هایی است که در آن  مجالس دنیا دور هم جمع می شوند و درباره موضوعات مهم بین المللی تصمیم گیری می کنند. امسال موضوع اساسی در دستور کار اجلاس است و آن نحوه تعهدات بین المللی و روش تبعیت از قوانین بین المللی است.











بدرقه رسمی دکتر علی لاریجانی جهت شرکت در یکصد و چهل و یکمین اجلاس بین المجالس جهانی ipu در صربستان


وی با تاکید براینکه تبعیت از قوانین بین المللی گمشده  امروز است، بیان داشت: به ویژه در چند سال اخیر عملا قوانین و تعهدات بین المللی زیرپا گذاشته می شود، از این رو فکر می کنم این موضوع از مسائل اساسی دنیای امروز است و باید به آن پرداخت تا قوانین و تعهدات بین المللی محترم شمرده شود.



ساختار اتحادیه بین المجالس



مجمع چهار کمیته دائمی دارد. بخش اصلی کاری آنها، آماده‌سازی قطعنامه‌هایی است که قرار است در مجمع تصویب شود و تبدیل به بیانیه‌های سیاسی IPU شوند.



حوزه‌های کاری کمیته‌های دائمی مربوطه عبارتند از صلح و امنیت بین‌المللی، توسعه پایدار، بازرگانی و تجارت، دموکراسی و حقوق بشر و امور سازمان ملل.



مجامع IPU با نشست اختتامیه، و صدور قطعنامه تمام نمی ­شوند. اعضای IPU تعهد دارند تمام مقررات ساختاری، اداری و مالی مورد نیاز برای پیاده­ سازی تصمیمات IPU را انجام دهند.











افتتاحیه اجلاس بین المجالس جهانی ipu با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی


لازم به یادآوری است که جامعه جهانی نمایندگان مجلس از 46000 نماینده مجلس تشکیل شده است. IPU تقریباً 180 پارلمان عضو و 12 عضو وابسته دارد و اتحادیه بین المجالس از دهه 1960، ارتقای زنان را در حوزه سیاست ترویج  داده و در 10 سال گذشته، درصد حضور زنان در پارلمان از 17 درصد به 24 درصد افزایش یافته است.



از سوی دیگر IPU موجب تقویت توانمند­سازی جوانان و مشارکت آنها در حوزه سیاست می­ شود. نیمی از جمعیت جهان کمتر از 30 سال سن دارند اما جوانان زیر 30 سال تنها 2 درصد از نمایندگان مجلس را تشکیل می ­دهند.



این نکته حائز اهمیت است که IPU  حقوق بشر را محافظت و آن را ترویج می­ کند. هر سال حدوداً از 500 نماینده مجلس از 40 کشور که حقوق آنها نقض شده است، حمایت می ­کنند. همچنین اتحادیه بین المجالس با جمع ­آوری کارشناسان از اعضاء و تسهیل تبادل اقدامات و روش های موثر بین آنها به شکل­ گیری مجالس قوی و دموکراتیک کمک می ­کند. فعالیت  IPUبه عنوان «واسطه و کارگزار صادق» با نشاندن طرف‌های مخالف حول میز مذاکره، به ایجاد صلح و ثبات کمک می­ کند: شرق و غرب در طی جنگ سرد، اسرائیل و فلسطین، کره شمالی و جنوبی و ...



در واقع اتحادیه بین المجالس، پارلمان­ ها را پیرامون دستور کار توسعه جهانی جمع کرده تا تعهدات بین‌المللی را به واقعیت­‌های بین ­المللی تبدیل کند و هیات پارلمانی کشورمان هر سال دو بار در اجلاس بین المجالس حضور پیدا کرده و از حقوق ایران و مردم مظلوم جهان دفاع می کند.



حضور فعال هیئت نمایندگی ایران در نشست اتحادیه بین المجالس



یکصد و چهل و یکمین اجلاس بین المجالس جهانی IPU (بلگراد۔ 18 الى 25 مهر 1398) با شعار " تقویت حقوق بین الملل؛ نقش و سازوکارهای پارلمانی و کمک همکاری منطقه ای" برگزار شد.



نمایندگان اعزامی علاوه بر شرکت در مجمع عمومی و شورای بین‌المجالس، در کمیته‌های دائمی صلح و امنیت بین‌الملل، توسعه پایدار، امور مالی و تجارت، دموکراسی و حقوق بشر، امور سازمان ملل، نشست زنان، نشست جوانان، نشست گروه آسیاپاسفیک و پنل‌های تخصصی حضور خواهند یافت.











افتتاحیه اجلاس بین المجالس جهانی ipu با حضور رئیس مجلس شورای اسلامی


هیات اعزامی مجلس شورای اسلامی ایران شامل سیده فاطمه حسینی (رئیس هیأت) و آقایان مصطفی کواکبیان ، محمدمهدی زاهدی ، مسعود گودرزی ، شهرام کوسه غراوی و جلیل مختار هستند.



همچنین کاظم جلالی نیز به عنوان عضو کمیته اجرایی و کمیته مبارزه با تروریسم و افراطی گری خشونت‌بار (HLAG) در اجلاس مذکور حضور دارد.



در این دوره از نشست های اتحادیه بین المجالس، هیئت نمایندگی ایران حضوری فعال داشت و مسائل مختلفی را در راستای حفظ امنیت منطقه ای و توسعه همکاری های جهانی مطرح کرد. همچنین رئیس مجلس، از این فرصت برای طرح مطالبات ایران در برجام و نیز تبیین طرح صلح هرمز استفاده کرد.



به این ترتیب به نظر می رسد که نشست امسال IPU فرصت مهمی در راستای استفاده بهینه از دیپلماسی پارلمانی بود تا نمایندگان مردم در کشورهای مختلف، از زبان نماینده های مردم ایران با مطلبات جهانی کشورمان و ایده های ناب ایران برای حل و فصل مسائل، آشنا شوند./



پایان پیام

  • کد خبر : 289960
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار