خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/12/21 - 10:11
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : سیاسی
رئیس فراکسیون مستقلین ولایی مجلس مطرح کرد

سه شرط بهبود روابط ایران و انگلیس

رئیس فراکسیون مستقلین ولایی تاکید دارد که انگلیس برای بهبود روابطش با تهران باید گذشته را جبران و منافع ایران را نیز در نظر بگیرد.

غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به تلاش بریتانیا برای بهبود روابط با ایران در پسا برگزیت، گفت: ما خاطرات خوشی از انگلیس، آمریکا و حتی روسیه نداریم ، قبول داریم که آنها همیشه به دنبال منافع شخصی خودشان بودند، شاید این امر پذیرفته شده باشد اما از سوی دیگر به دنبال منافع کشور مقابل نیز نبودند و روحیه استعمارگرایانه داشتند.



عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس تاکید کرد: اکنون انگلیسی ها با از خروج از اتحادیه اروپا به دنبال توسعه روابط با ایران هستند، در این موضوع اشکالی وجود ندارد اما آنها باید خاطرات تلخ گذشته را جبران کنند.



نماینده مردم رشت در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه لندن باید عینک خودخواهی خود را عوض کند ادامه داد: آنها وقتی به روابط با کشوری ابراز تمایل می کنند باید به آن کشور احترام بگذارند، تاریخ حاکی از عدم احترام بریتانیا به ایران است و ما خاطرات خوشی از روابط با لندن نداریم.



وی اظهار داشت: برای بهبود روابط و گسترش مناسبات باید تغییر سیاست، احترام به کشورهای دیگر و دیدن منافع آنها در اولویتشان باشد.



این نماینده مجلس با اشاره به نگرانی انگلیس برای کاهش تعهدات برجامی ایران، گفت: آنها مدعی هستند که به برجام متعهد بودند اما موضوع این است ایران گروه 1+5 را می بینید و نمی گویم آمریکا خارج شد و انگلیس مقصر نیست.



جعفرزاده ایمن آبادی درادامه گفت‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، اظهار داشت: حرف ما این است که آنها برای حفظ برجام اقدامات اساسی انجام نداده اند.



رئیس فراکسیون مستقلین ولایی در مجلس گفت: انگلیس به مسئولیت خود برای حفظ همپیمانانش در برجام را عمل نکرده است و نتیجه این بی مسئولیتی کاهش تعهدات برجامی ایران براساس مفاد توافق هسته ای بوده است.



به گزارش خبرگزاری خانه ملت، سخنگوی نخست وزیر انگلیس به تازگی تاکید کرده است که دولت لندن پس از خروج از اتحادیه اروپا (برگزیت) خواستار بهبود روابط و توسعه مناسبات دوجانبه با ایران است.



این سخنگو که طبق رویه‌های دفتر نخست وزیری خواست نامش فاش نشود، به تشریح مواضع دولت بوریس جانسون درباره آینده مناسبات دو کشور، برجام، توافق ترامپ و تفاوت سیاست خارجی لندن و واشنگتن در قبال ایران پرداخت.



سخنگوی جانسون با اشاره به ارسال محموله بهداشتی و درمانی سه کشور اروپایی به ایران برای مقابله با کرونا افزود: همکاری های ما در خصوص شیوع ویروس کرونا نشان می‌دهد که به تعامل با یکدیگر روی مسائلی که به صورت مشترک نسبت به آن نگران هستیم، متعهدیم.



وی همچنین با بیان اینکه دولت لندن به حفظ برجام متعهد است عنوان کرد که تصمیم اخیر ایران برای کاهش تعهداتش ذیل این توافق نگرانی بزرگی برای ما ایجاد کرده است.



او با اشاره به تمایل سه کشور اروپایی عضو برجام برای فعال کردن سازوکار حل اختلاف مدعی شد؛ هدف ما این است که بتوانیم توافق هسته‌ای ایران را حفظ کنیم و از طریق همکاری با تمام طرف‌ها از جمله ایران، راه حل دیپلماتیک پیدا کنیم.



ایران به دنبال خروج یکجانبه و برخلاف مقررات بین‌المللی آمریکا از برجام، تلاش کرد توافق هسته‌ای را به شرط عمل دیگر طرف‌های این توافق به تعهداتشان حفظ کند اما با گذشت نزدیک به دو سال و ناتوانی طرف‌های اروپایی به تعهدات برجامی، با هدف حفظ بهره‌مندی اقتصادی ایران، گام‌های کاهش تعهدات خود را در بازه زمانی ۶۰ روزه آغاز کرد./



پایان پیام

  • کد خبر : 295942
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار