خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/11/21 - 15:11
  • زمان مطالعه : 4 دقیقه
سرویس : سیاسی
کوهکن‌ریزی:

سردمداران پاک‌دست و معتمد برای فعالیت احزاب نیاز است

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس تاکید دارد که احزاب در کنار مشکلات اعتقادی، منابع مالی، شکل‌گیری با سلایق مختلف معضلی دیگر برای فعالیت دارند مبنی بر اینکه تعداد افراد پاک دست و معتمد برای سردمداری احزاب در کشور کم است.

محسن کوهکن‌ریزی در گفت‌‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت با بیان اینکه احزاب برای فعالیت مشکلات خلاء قانونی، کمبود منابع مالی یا عدم همراهی و توجه دولت را ندارند، گفت: اگر انتظار داشته باشیم که احزاب با مساعدت دولت فعالیت کنند و فعال شوند به حزب‌های نامرئی دولتی تبدیل خواهند شد، یکی از مشکل احزاب در کشور ما به دلیل بافت فکری و فرهنگی متفاوت مردمان نسبت به سایر کشورهاست.



نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: در همه جای دنیا افراد یا اعتقادی به حزب ندارد و بنا بر نظر فردی عمل می‌کنند اما اگر معتقد به انجام امور سیاسی مانند انتخابات باشند، حزب خود را انتخاب می‌کنند و بنا به دستورات آنها عمل می‌کنند زیرا  تصمیم‌های حزبی را خروجی و برآیند حزبی می‌دانند لذا از آنها تبعیت می‌کنند و تصمیمات را با معیار و محک دیگری چک و ارزیابی نمی‌کنند.



وی افزود: در نظام جمهوری اسلامی ایران اینگونه نیست، در کشور ما ضمن پذیرش حزب در ناخودآگاه و در سکوت فریاد می‌زنیم که تا زمانی تصمیمات حزب را قبول می‌کنم که در چارچوب شرع باشد لذا اگر حزب موضع گیری خلاف نظر علما و شرع کند نه تنها افراد  تبعیت نمی‌کنند بلکه حزب را به چالش می‌کشند. در کشورهای دیگر اینگونه نیست، مبنا و محک آنها در حزب قانون اساسی کشور و قوانین عادی است.



کوهکن ریزی یادآور شد: تطابق تصمیم‌های حزبی با شرع نقطه قوتی هم محسوب می‌شود تا فعالیت احزاب در چارچوب باشد. در سال‌های گذشته احزابی بودند که با قدرت رشد کاذب پیدا کردند اما دچار این پارادوکس‌ها شدند. کشوری که در گذشته هر سال یکبار و الان هر دو سال یکبار انتخابات دارد، نمی‌تواند فعالیت انتخابات خارج از حزب داشته باشد.



این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به فعالیت حزبی در سال‌های ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: بعد از اصلاح قانون اساسی که نخست وزیری در کشور حذف شد، مرحوم هاشمی رفسنجانی به عنوان شخصیت کاریزما وارد عرصه انتخابات شد اما از آن زمان تاکنون هیچ کدام از روسای جمهور برنامه ریزی میان مدت یا بلند مدت قبل از انتخابات ارایه نکردند. آقایان خاتمی، احمدی نژاد و روحانی از دل فراز و نشیب و هیجانات، تخریب، تکذیب‌ها و تعریف‌ها بیرون آمدند.



وی ادامه داد: ایرادی به این وضعیت مبنی بر عدم حمایت حزب از رئیس جمهور یا عدم پشتیبانی از وی وجود دارد. در این صورت افراد منتخب بدون توجه به حزب و میثاق نامه آنها کار خود را آغاز می‌کنند و از اهرم کنترل برخوردار نیستند. این در حالی است که ما دو یا سه حزب قدرتمند نیاز داریم که تحت سقف نظام جمهوری اسلامی فعالیت کنند و مسئولیت برنامه‌های اجرایی و تقنینی را بپذیرند.



کوهکن ریزی گفت: نکته دوم اینکه برخی معتقدند برای راه اندازی حزب دولت می‌تواند کمک کند اما با این موضوع مخالفم که از منابع دولتی برای فعال کردن حزب هزینه کرد. حزب با کارهای کانونی، ملی، استانی و فعالیت اقتصادی شفاف می‌تواند کاری کند که از طریق حق عضویت اعضا و گرفتن کمک‌های شفاف هزینه‌های خود را تامین کند. منابع فعلی در حدی است که اجازه نمی‌دهد  دولت‌ها به احزاب کمک کنند.



عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی معتقد است: از سوی دیگر در حال حاضر ما در هر تفکری جبهه سیاسی داریم و به صورت شخصی تصمیم گرفته می‌شود زیرا اختلاف سلایق اجازه نمی‌دهد. متاسفانه در همه طیف‌های و جبهه‌های سیاسی اختلاف نظر دارند. اختلافات و کمبود منابع موجب شده احزابی که به شکل شبه جزیره‌ها درآمدند به یکدیگر نپیوندند.



وی ادامه داد: ما مشکل قانونی برای دادن مجوز به احزاب نداریم اما تنها یک مورد حزب در کشور داریم که کار حزبی می‌کند آن هم حزب موتلفه اسلامی است که تنها در برخی مرکز استان ها فعالیت می‌کند. متاسفانه تشکیلات حزبی کوچک است و افکار افراد در این تشکیلات نقش بسته است و این افراد نمی توانند تجمیع شوند زیرا پذیرش آن برای افراد سخت است.



کوهکن ریزی خاطرنشان کرد: در کنار مشکلات اعتقادی، منابع مالی، شکل‌گیری احزاب کوچک با سلایق مختلف معضلی دیگر برای فعالیت احزاب در کشور وجود دارد؛ اگر احزاب بخواهند فعال شوند، افراد پاک دست و معتمد باید سردمدار شوند مانند افرادی چون مرحوم عسگر اولادی که در میان کسبه و سایر مجموعه‌ها معتمد بود لذا شخصیت‌های عمیق از نظر مطالعه و تسلط بر مبانی و متخصص نیاز است.



عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس شورای اسلامی معتقد است: اگر چنانچه این افراد جلو بیایند و سلیقه‌های مختلف را کنار هم جمع و آنها را به یک حزب بزرگ ملی تبدیل کنند و منابع مالی احزاب را شفاف کنند و در اساسنامه مسئله مهم اعتقادی را لحاظ کنند و اعضا را توجیه کنند./



پایان پیام

  • کد خبر : 295348
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار