خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/01/25 - 12:12
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : سیاسی
نایب رئیس کمیسیون قضایی مجلس:

سازمان ملل زمینه اجرای حکم دیوان لاهه و محکومیت دولت آمریکا را فراهم کند

نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به تحریم‌های آمریکا که مانع ارسال کمک‌های بشردوستانه به ایران در شرایط کرونا شده است، گفت: با توجه به رأی دیوان لاهه و محکومیت دولت آمریکا به دلیل اعمال تحریم علیه ایران، سازمان ملل باید زمینه اجرای این حکم را فراهم کند.

محمد کاظمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، با اشاره به بحران کرونا و نقش سازمان ملل متحد در تسهیل شرایط ارسال کمک‌های بشردوستانه به ایران، گفت: سازمان ملل متحد به لحاظ قانونی می‌تواند زمینه اجرای رأی دیوان دادگستری لاهه که به نفع جمهوری اسلامی ایران صادر شده را فراهم کند. در این رأی قید شده است که تحریم‌های آمریکا خلاف توافق 5+1 است بنابراین سازان ملل متحد به عنوان مجری این حکم باید آمریکا تحریم‌ها را بردارد.



سازمان ملل ابزار زورگویی ابر قدرت‌ها



نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی افزود: سازمان ملل متحد و سایر سازمان‌های بین‌المللی به ابزار زورگویی در اختیار ابر قدرت‌ها تبدیل شده که با استفاده از آن علیه مردم دنیا اعمال زور می‌کنند. در واقع سازمان ملل متحد نهاد تشریفاتی بی‌تاثیر در روابط بین الملل، اجرای عدالت و احکام دیوان بین‌المللی دادگستری است.



کاظمی با بیان اینکه سازمان ملل متحد به لحاظ قانونی موظف به تسهیل شرایط ارسال کمک‌های بشردوستانه به جمهوری اسلامی ایران است، تصریح کرد: با این وجود بنا به دلایل مذکور نمی‌توان از سازمان ملل متحد انتظاری داشت. در سال‌های گذشته بلا استفاده بودن این سازمان نیز به اثبات رسیده است.



نفوذ آمریکا در صندوق بین‌المللی پول اجازه اجابت درخواست ایران را نداد



وی با یادآوری درخواست جمهوری اسلامی ایران از صندوق بین‌المللی پول برای دریافت تسهیلات جهت مقابله با کرونا، گفت: دولت آمریکا به صندوق بین‌المللی پول نیز فشار آورده تا آنها درخواست ایران را اجابت نکنند. نفوذ آمریکا تاکنون اجازه نداده که ایران از این امتیاز برخوردار شود هرچند جمهوری اسلامی با توجه به شرایط تحریم نسبت به سایر کشورها مستحق‌تر است.



دولت آمریکا مانع ارسال دارو و تجهیزات پزشکی به ایران



نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اظهارات مقامات آمریکایی مبنی بر ارسال تجهزات پزشکی به ایران، گفت: آمریکایی‌ها مدعی‌اند که هیچ مانعی برای صدور دارو و تجهیزات پزشکی به ایران نیست اما شرکت‌های خصوصی اروپا تحت تاثیر فشارهای آمریکا امکان کمک به ایران را ندارند. هرچند مقامات آمریکایی‌ در ظاهر نوعی دیگر رفتار می‌کنند اما شرکت‌های دارویی اروپایی که بیشتر خصوصی هستند توانایی مقابله با دولت آمریکا را ندارند./



پایان پیام

  • کد خبر : 296728
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار