خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1398/08/27 - 14:19
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اجتماعی
عضو کمیسیون بهداشت مجلس با انتقاد از تبدیل بیماری چاقی به فاجعه ملی:

سازمان غذا و دارو نظارت‌ها را بر مراکز تولید مواد غذایی افزایش دهد

عضو کمیسیون بهداشت مجلس گفت: سازمان غذا و دارو گزارشات مطرح شده در رابطه با تخلفات کارخانجات دوغ و فرآورده های گوشتی را پیگیری کند تا از سوء‌استفاده‌های احتمالی جلوگیری شود.

حیدر علی عابدی  در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با ابراز نگرانی از شیوع بیماری چاقی در کشور، گفت: سیروز کبدی ( تنبلی کبد ) و دیابت نوع دو محصول بیماری چاقی است و چاقی می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به همراه داشته باشد.



عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی کم‌تحرکی و تغذیه ناسالم را در بیماری چاقی موثر دانست و افزود: شکر، روغن و برنج سه عاملی هستند که در بروز این فاجعه ملی ( چاقی ) نقش دارند و متاسفانه دولت سال‌ها است به این سه ماده غذایی سوبسید و یارانه می‌دهد.



وی ادامه داد: در واقع دولت به جای اینکه سوبسید و یارانه را به توسعه ورزش اختصاص دهد و مردم را تشویق به ورزش کند بر روی مواد ناسالم و آسیب‌رسان به سلامت سوبسید می‌دهد بنابراین مردم به مصرف بیش از حد برنج، روغن و شکر تشویق می‌شوند.



نماینده مردم اصفهان در مجلس دهم، یادآور شد: خروارها شیرینی با قیمت ارزان به راحتی در دسترس مردم قرار دارد زیرا شیرینی‌فروشی‌ها روغن و شکر سوبسید‌دار استفاده می‌کنند البته ممکن است وزارت صمت ادعا کند که به قنادی‌ها روغن و شکر آزاد می‌دهیم اما چون به این دو ماده غذایی سوبسید اختصاص داده می‌شود از این رو امکان ندارد بتواند از فروش ارزان روغن و شکر به شیرینی فروشی‌ها جلوگیری کند بنابراین می طلبد دولت در این مسائل تجدیدنظر کند.



دولت سوبسید شکر، روغن و برنج را حذف کند



عابدی افزود: انتظار می رود دولت سوبسید سه ماده غذایی مذکور را حذف کند و مبلغ حاصله را برای ورزش، لبنیات، سبزیجات و میوه‌ها هزینه کند تا از این طریق از رشد بی رویه چاقی در جامعه جلوگیری شود.



عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متاسفانه در بحث مواد غذایی مشکلات زیادی داریم و سازمان های نظارتی به ویژه سازمان غذا و دارو باید تلاش بیشتری داشته باشند زیرا بر اساس گزارش ها در دوغ و ماست مواد اضافی و ناسالم وجود دارد و همچنین مواد غذایی ناسالمی در سطح کشور توزیع می شود بنابراین نیاز داریم سازمان غذا و دارو تلاش‌های خود را در این رابطه افزایش دهد تا بتواند بر تمامی مراکز تولید غذایی به ویژه در بخش‌های فرآوری نظارت و کنترل مناسب را داشته باشد.



ضرورت نظارت مناسب غذا و دارو بر روی کارخانه های تولید دوغ و فرآورده های گوشتی



وی یادآور شد: سازمان غذا و دارو باید بر روی کارخانه‌های تولید دوغ و سوسیس و کالباس نظارت مناسبی داشته باشد و گزارشات مطرح شده در این رابطه را پیگیری و بررسی و از سوء‌استفاده‌های احتمالی جلوگیری کند./



پایان پیام

  • کد خبر : 291334
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار