خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1395/08/17 - 11:18
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : سیاسی
فلاحت پیشه:

ریاض در حال از دست دادن متحدین خود در خاورمیانه است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با متزلزل خواندن روابط قاهره و ریاض گفت: رژیم سعودی به دلیل فقدان اصالت رفتاری و مداخلات سیاسی ، بحران مالی ، افول توطئه های ایران هراسی در حال از دست دادن رفقای ریاض در قاهره و بیروت است.

حشمت الله فلاحت پیشه در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با چالش انگیز خواندن روابط ریاض و قاهره گفت: مناسبات و تعاملات برخی کشورهای منطقه با یکدیگر براساس پیوندهای اصیل و دائمی شکل نگرفته و باتوجه به برخی تحولات این روابط دچار فروپاشی می شود.



نماینده مردم اسلام آباد غرب و دالاهو در مجلس شورای اسلامی گفت:  احساس برخی تهدیدات منجر به نزدیکی دوکشور شد که باتوجه به راهبرد آمریکا تعاملات مصر و عربستان گسترش پیدا می کرد اما مساله اساسی اینجاست که دیگر آمریکا توانایی مدیریت روابط کشورهای خاورمیانه را مانند گذشته ندارد.



وی در ادامه گفت: راهبرد ایران هراسی رژیم سعودی با همراهی رژیم صهیونیستی و حضور مصر و اردن از سال 2005 ائتلافی را در خاورمیانه تشکیل داده بود که عملا با تفاهم برجام و اصلاح ادبیات دیپلماتیک ایران این توطئه آمریکایی با شکست مواجه شد.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: حمایت رژیم سعودی از تروریسم تکفیری داعش و تلاش برای دخالت در مسائل سیاسی قاهره موضوعی است که منجر به گسست روابط غیراصل عربستان با مصر شده است.



وی گفت: شکست تروریسم تکفیری داعش در عراق و سوریه که منجر به احراز نقش رژیم سعودی در ایجا تهدیدات امنیتی برای کشورهایی نظیر مصر شده است.



فلاحت پیشه با پیش کشیدن هزینه های سنگین حمایت از تروریسم تکفیری و کاهش درآمدهای سعودی گفت: بحران ورشکستگی سعودی مساله ای است که کمتر از آن یاد می شود.



وی در ادامه گفت: رژیم سعودی در حدود چهارسال پیش با 103 میلیارد دلار مازاد بودجه داشتند و از همین مبلغ برای ایجاد چتر سیطره بر کشورهای نظیر مصر استفاده کردند اما امروز عملا با شکل گیری بحران مالی ریاض دیگر توانایی تطمیع مالی را از دست داده اند.



این نماینده مجلس دهم گفت: رویگردانی نسبی سعدحریری در لبنان از رژیم سعودی مساله ای است که به شکلی متفاوت در قاهره نمود یافته است.



وی خاطرنشان کرد: مجموعه معادلات خاورمیانه به سمتی حرکت می کند که کشورهایی نظیر مصر به صورت جبری به سمت ایران گرایش پیدا خواهند کرد زیرا جمهوری اسلامی به لحاظ رفتاری دارای اصالت و استراتژی تثبیت امنیت است که می تواند منجر به تحقق منافع ملی قاهره شود.



پایان پیام/


  • کد خبر : 180094
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار