میرزاده پاسخ داد:
رتبههای برتر کنکور فقط تستزنهای خوبی هستند یا نخبهاند؟/ شیوه انتخاب نفرات برتر آزمونها تغییر کند
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی معتقد است بها و ارزشی که به رتبههای برتر کنکور داده میشود با نظریهای که کنکور را آسیب میداند، مغایر است.
سیدحمایت میرزاده در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه کنکور خلاقیت دانشآموزان را از بین میبرد، گفت: اگرچه در کنکور سراسری نفرات برتر از نظر تحصیلی مشخص میشوند اما باید دید این افراد چه ویژگی خاص و برتری نسبت به سایر داوطلبان دارند؛ در واقع رتبههای برتر فقط تعداد تست درست بیشتری زدهاند اما مسئله اینجاست که بها و ارزشی که به آنها داده میشود با نظریهای که کنکور را آفت و آسیب میداند، مغایر است.
تستزنی بسیاری از استعدادهای دانشآموزان را میکشد
نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی افزود: باید زندگی حرفهای و تحصیلی رتبههای برتر بررسی شود تا مشخص شود این افراد تا به امروز چند شغل ایجاد کردهاند؛ آیا خلاقیت و کارآفرینی در آنها باقی مانده یا با تستزنی بسیاری از استعدادهای آنها کشته شده است یکی از الزامات تغییر در شیوه انتخاب نفرات برتر آزمونها است.
نفرات برتر و نخبهها از بین فارغالتحصیلان دانشگاهی انتخاب شوند
میرزاده با اشاره به لزوم تغییر شاخصها در انتخاب نخبگان، بیان کرد: باید از بین فارغالتحصیلان دانشگاهی نفرات برتر و نخبه انتخاب شوند و این انتخاب نیز باید براساس توان کارآفرینی و ایجاد شغل در آنها باشد نه اینکه استعداد افراد را صرفا از طریق تست زنی و پیش از ورود به دانشگاه ارزیابی کنیم.
زمانی که دانشآموزان مدارس خاص و غیردولتی رتبههای برتر کنکور را به خود اختصاص میدهند اعتبار مدارس دولتی نیز زیر سوال می رود زیرا این سوال به ذهن متبادر میشودکه مدارس دولتی نمیتواند خروجی شایستهای داشته باشند
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ادامه داد: باید این واقعیت را پذیرفت زمانی که دانشآموزان مدارس خاص و غیردولتی رتبههای برتر کنکور را به خود اختصاص میدهند در میان خانوادههای کم درآمد و متوسط جامعه که فرزندان خود را به مدارس دولتی میفرستند ناامیدی ایجاد میشود از سوی اعتبار مدارس دولتی نیز زیر سوال می رود زیرا این سوال به ذهن متبادر میشود که زمانی که مدارس دولتی نمیتواند خروجی شایستهای داشته باشند پس اعتبار تخصیص یافته به آموزش و پرورش به چه کاری میآید.
شاخص انتخاب استعدادهای کشور باید کیفی باشد
سخنگوی فراکسیون فرهنگیان با بیان اینکه شاخص انتخاب استعدادهای کشور باید کیفی باشد، اظهار کرد: مقایسه یک دانشآموز با دانشآموز دیگر کاری اشتباه و آفتزا است؛ هر فردی استعدادی دارد که باید با آموزشهای به جا و حمایت بتواند این توانایی را در خود به درستی پرورش دهد تستهای کنکور به معنای واقی تمام استعداد دانشآموزان را از بین میبرد و زمانی که باید در دانشگاه ثمره لازم را برای کشور به ارمغان آورد نمیتواند با خلاقیت مسائل و معضلات جامعه را حل کنند.
وی معتقد است بسیاری از نفرات برتر در کنکور در حل مسائل و مشکلات زندگی شخصی خود ناتوان هستند زیرا مهارتهای زندگی را نیاموختهاند و وقت آنها فقط صرف آموزشهای تئوری شده است.
میرزاده با اشاره به زمزمههایی مبنی بر عدم کیفیت مدارس دولتی، توضیح داد: اگر منظور از کیفیت آموزش تستزنی باشد درست است مدارس دولتی کیفیت لازم را ندارند زیرا در مدارس دولتی تعداد دانشآموزان بسیار زیاد است در حالی که در مدارس خاص تعداد کم بوده و برخی از این مدارس صرفا با هدف تقویت مهارت تستزنی و کسب رتبههای برتر کنکور ایجاد شده اند.
چرا پدیده فرار مغزها ایجاد میشود
سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس تاکید کرد: در بسیاری از مدارس خاص به آموزش مهارتهای زندگی، هنر، تاریخ و مسائل اجتماعی و پرورش خلاقیت توجه نمیشود به همین جهت شاید افرادی که تربیت میشوند عرقی به کشور خود نداشته و حتی پس از فراغت از تحصیل نیز به راحتی و بدون هیچ کونه دلبستگی برای کسب موقعیتهای بهتر مهاجرت کرده و پدیده فرار مغزها را ایجاد کنند./
پایان پیام