خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1395/06/13 - 10:05
  • زمان مطالعه : 1 دقیقه
سرویس : سیاسی
گودرزی تشریح کرد:

دوستی روسیه با اینجرلیک در قهر آمریکا

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: ترکیه در فضای پساکودتا با توجه به بی اعتمادی ایجاد شده به شرکای غربی آنکارا چرخش به سمت شرق را به عنوان یک فاکتور تاثیرگذار در دستور کار قرار داد.

مسعود گودرزی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در تشریح روابط ترکیه با پیمان آتلانتیک شمالی ، گفت: آنکارا تحت ماده پنج پیمان ناتو به نیروهای نظامی آمریکا و کشورهای غربی اجازه حضور در پایگاه نظامی اینجرلیک را داده بود.



نماینده مردم ممسنی در مجلس شورای اسلامی گفت:  ناتو با حضور در ترکیه براساس پروتکل های پیمان آتلانتیک شمالی ابزارهای نظارتی ویژه ای در این کشور مستقر کرده بود تا در مواقع بحرانی به دولت این کشور در کنترل بحران کمک کند.



وی در ادامه گفت:  آنکارا و به ویژه رجب طیب اردوغان در زمان وقوع کودتا احساس کردند که کشورهای غربی در حساس ترین لحظه پشت ترکیه را خالی کردند و تنها ایران در کنار آنها مقابل شورش نظامی ایستاد.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: جمهوری اسلامی همواره تاکید داشته است که کشورهای همسایه ترکیه به دلیل تاثیرات متقابل امنیتی بیش از دیگران نگران اوضاع آنکارا و تهدیدات موجود علیه این کشور هستند، برهمین اساس تهران از حضور ناتو در خاک ترکیه هرگز خشنود نبوده است.



وی تصریح کرد: ترکیه در فضای پساکودتا با توجه به بی اعتمادی ایجاد شده به شرکای غربی آنکارا چرخش به سمت شرق را به عنوان یک فاکتور تاثیرگذار در دستور کار قرار داد.



وی افزود: سفر اردوغان به روسیه برای دیدار با ولادیمیرپوتین و چانه زنی های مستمر با تهران منجر به فاصله گرفتن ترکیه از ناتو شده است تا جایی که روسیه خواهان حضور در اینجرلیک شده است.



گودرزی خاطرنشان کرد: رفت و آمد آنکارا و کرملین موضوعی نیست که کاخ سفید آن را تحمل کند ، بنا براین آنها تصمیم به تعدیل حضور نیروهای آمریکایی در پایگاه اینجرلیک گرفته اند.



وی گفت: تعاملات آنکارا با تهران و مسکو برای ترکیه تبعات خوشایندی به ویژه در مسئله جنگ سوریه به ارمغان خواهد آورد که می تواند به مهار تهدیدات امنیتی کمک کند.



عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در انتها گفت: کشورهای غربی و رژیم های مرتجع عرب چشم دیدن توسعه ترکیه به لحاظ اقتصادی و سیاسی را ندارند و تلاش می کنند با درگیری کردن آنکارا با تهدیدات امنیتی این کشور را به آشوب و حتی جنگ داخلی بکشانند.



پایان پیام/



 



 



 


  • کد خبر : 175313
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم