خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1403/05/06 - 16:41
  • زمان مطالعه : 3 دقیقه
سرویس : اقتصادی
صمصامی با اشاره به ابلاغیه دولت در رابطه با افزایش قیمت کود اوره از ۴۰ به ۲۴۰ هزار تومان مطرح کرد؛

دمیدن بر آتش تورم در روزهای پایانی دولت سیزدهم آنهم در فقدان شهید رئیسی عزیز/ مخبر مصوبه را از دستور کار خارج کند

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره مصوبه دولت در رابطه با افزایش قیمت کود اوره از ۴۰ به ۲۴۰ هزار تومان توضیحاتی ارائه داد.

صمصامی

حسین صمصامی در گفتگو خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به مصوبه دولت در رابطه با افزایش قیمت کود اوره از ۴۰ به ۲۴۰ هزار تومان گفت: به موجب مصوبه‌ای که امروز از سوی دولت ابلاغ شد، قیمت پایه کود اوره از ۴۰ هزار تومان به ۲۴۰ هزار تومان افزایش یافت.

نماینده مردم «تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس » در مجلس شورای اسلامی افزود: در حال حاضر «شرکت خدمات حمایتی کشاورزی» کود اوره را از واحدهای تولیدی کود شیمیایی با قیمت پایه ۴۰ هزار تومان دریافت کرده و این کود را پس از آماده سازی به کشاورزان با قیمت دولتی ۱۷۰ هزار تومان به کشاورزان به فروش می‌رساند. که این در حقیقت قیمت کود اوره دولتی قلمداد می‌شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با اشاره به قیمت کود اوره در بازار آزاد، گفت: به واقع بسیاری از کشاورزان که نمی‌توانند کود اوره را به قیمت دولتی خریداری کنند، این کود را با قیمتی مابین 300 تا ۵۰۰ هزار تومان از بازار آزاد خریداری می‌کنند. این در حالی است که در سال جاری، بسیاری از کشاورزان با قیمت ۵۰۰ هزار تومان کود اوره را از بازار آزاد خریداری کردند.

صمصامی تصریح کرد: اتفاقی که به موجب مصوبه دولت در حال رخ دادن است این است که قیمت پایه کود اوره از ۴۰ به ۲۴۰ هزار تومان افزایش یافته است، از این رو طبیعی ست که حداقل فاصله بین ۴۰ تا ۱۷۰ هزار تومان که ۱۳۰ هزار تومان خواهد بود(که البته در عمل ممکن است بیشتر هم شود)به ۲۴۰ هزار تومان اضافه شده و قیمت دولتی کود اوره را به حداقل ۴۰۰ هزار تومان برساند. بنابراین قیمت دولتی کود اوره زین پس با حداقل قیمت ۴۰۰ هزار تومان به دست کشاورز می‌رسد و به فراخور این مسئله قیمت کود اوره در بازار آزاد نیز به بیش از 800 هزار تومان خواهد رسید.

این نماینده مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه افزایش قیمت شدید کود اوره که یکی از نهاده‌های مهم کشاورزی قلمداد می‌شود،حتماً قیمت محصولات کشاورزی را افزایش خواهد داد، بیان کرد: از سویی دیگر باید توجه داشت که ماهیت محصولات بخش کشاورزی فسادپذیر است لذا وقتی هزینه‌های تولید این بخش رشد کند، برخی از کشاورزان نمی‌توانند به همان سرعت و نسبت، قیمت محصولاتشان را افزایش دهند و این یعنی ضرر به منافع کشاورزان عزیز.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: همچنین این مسئله باعث می‌شود تا از یک طرف برخی از محصولات کشاورزی با افزایش قیمت مواجه شده و نهایتاً به سفره مردم فشار وارد شود و از سوی دیگر اثر منفی بر حاشیه سود بخش کشاورزی بگذارد.

صمصامی با بیان اینکه انتظار داریم دولت به سرعت این مصوبه را از دستور کار خارج کند، تصریح کرد:باید برای این موضوع یک کار کارشناسی دقیقی صورت گیرد. دولت نباید به یک دفعه قیمت کود اوره را از ۴۰ به ۲۴۰ هزار تومان افزایش می‌داد.

وی با بیان اینکه کشور در شرایط تورمی قرار دارد، بیان کرد: در این شرایط ما نباید قیمت نهاده‌های تولیدی کشاورزی را افزایش ‌دهیم تا بدین نحو بر آتش تورم بیافزاییم. به واقع ما باید سیاست‌هایمان را به نحوی اجرایی کنیم که شرایط تورمی را تشدید نکند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در ادامه با اشاره به اقدام دولت مبنی بر حذف ارز ۲۸.۵۰۰ تومانی ۴۸۵ قلم کالای اساسی تاکید کرد: البته باید تاکید کنم که حذف ارز ترجیحی کود اوره هم از جمله این کالاها قلمداد می‌شود. با این حال افزایش قیمت کود اوره اثرات شدید تورمی خود را بر اقتصاد خواهد گذاشت.

 

 

 

وی با بیان اینکه این اقدام دولت میراثی برای دولت بعدی محسوب می‌شود، ادامه داد: به واقع آقای مخبر، سرپرست ریاست جمهوری در روزهای پایانی فعالیت دولت سیزدهم باید به سرعت این مصوبه را از دستور کار خارج کرده و زحمات دولت سیزدهم را با این ابلاغیه و سیاست های اتخاذی به باد ندهد./

پایان پیام

  • کد خبر : 381058
سعید ابراهیمی
خبرنگار

سعید ابراهیمی

آخرین اخبار