خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1397/02/04 - 13:30
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : سیاسی
هاشم زایی:

دلیل از بین رفتن احزاب در اوایل انقلاب چیست؟/برخی احزاب اعضایشان کمتر از انگشتان یک‌دست است

عضو فراکسیون امید مجلس با اشاره به اینکه احزاب متکی به شخصیت ها بوده و حزب ریشه دار مردمی نداشته ایم، گفت: احزاب در اوایل به سمت انحصارطلبی حرکت کردند که همین امر سبب کمرنگ شدن و از بین رفتنشان شد.

عبدالرضا هاشم زایی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص علل عدم عضویت افراد در احزاب سیاسی و رواج معنای منفی برای کلیدواژه حزبی بودن، گفت: اصولا از قبل انقلاب تاکنون، احزاب بیشتر متکی به شخصیت ها بوده و حزب ریشه دار مردمی نداشته ایم.



احزاب متکی به شخصیت ها بوده و ریشه مردمی ندارند



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد : به عنوان مثال حزب توده از خلق ها استفاده می کرد اما پیشینه ای پر از خیانت داشت و وابسته به قدرت‌هایی مانند شوروی سابق بود.



وی ادامه داد: باید یادآور شد که بعد از انقلاب نیز احزاب سعی نکردند که مرامنامه‌شان را در بین مردم ببرند لذا مجددا متکی به شخصت ها بوده اند از این رو فعالیت حزب بر اساس تصمیم این افراد انجام میشد.



انحصارطلبی احزاب در اوایل انقلاب سبب کمرنگ شدنشان شد



عضو فراکسیون امید مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: حزب جمهوری اسلامی و خلق مسلمان از احزاب اوایل انقلاب هستند که تشکیل شدند اما هر دو متکی به شخصیت های اول انقلاب بودند لذا به دلیل اینکه تمرین حزب داری و دموکراسی انجام نداده ایم، احزاب به سمت انحصارطلبی حرکت کردند که همین امر سبب کمرنگ شدن و از بین رفتن احزاب شد.



برخی احزاب اعضایشان به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌رسد



این نماینده مردم در مجلس دهم با اشاره به اینکه هم اکنون حدود 40 الی 50 حزب وجود دارد اما تعداد اعضای برخی از آنها اندازه تعداد انگشت های یک دست هم نیست، تصریح کرد: بنابراین می توان اذعان کرد که وقتی حزب در رده های پایین جامعه کار فرهنگی نکند و معرفی نشود، سرنوشتش همینطور رقم می خورد.



بستر فرهنگی برای عضویت مردم در احزاب وجود ندارد



هاشم زایی با بیان اینکه بستر لازم از حیث فرهنگی برای عضویت مردم در احزاب وجود ندارد، افزود: می توان گفت که اگر احزاب در بین مردم رشد کنند، دیگر نباید نگرانی از عضویت در حزب برای مردم وجود داشته باشد.



پارلمان بدون حزب معنا ندارد



نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس با اشاره به اینکه سوالی مطرح است مبنی بر اینکه در کشورهایی که تمرین دموکراسی می شود، سیستم های پارلمانی بدون حزب برایشان چه معنایی دارد، اظهار کرد: به عنوان مثال در کلان شهری مانند تهران افراد چطور باید کاندیداها را بشناسند لذا احزاب باید فعالیت کنند؛ به عبارتی باید تاکید کرد که پارلمان بدون حزب معنا ندارد.



هاشم زائی اعتقاد دارد در سیستم حکومتی کشورمان مشخص است که حزب خیلی جا نیافتاده است.



عضو کمیسیون شوراها و امورداخلی کشور در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه هم اکنون عضو حزب کارگزاران سازندگی است، خاطرنشان کرد: در اوایل انقلاب نیز عضو نیروهای چپ مسلمان یا به عبارتی از جمله نیروهای پیرو خط امام تلقی میشدیم اما طی دو سال گذشته به دلیل رفاقت با سران این حزب، به کارگزاران پیوستم.



گفت وگو از مریم مهرگان

  • کد خبر : 241034
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار