خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1397/12/06 - 19:53
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : فرهنگی

در حوزه آموزش اخلاقیات و صرفه‌جویی می‌لنگیم

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس گفت: صرفه‌جویی و اخلاقیات باید از سوی آموزش و پرورش به بچه‌ها قدری بیشتر آموزش داده شود چراکه در این موضوع می‌لنگیم و مشکل داریم.

غلامعلی جعفرزاده ایمن‌آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه‌ملت، با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در مورد سبک زندگی و اینکه اشرافی‌گری آثار و تبعات فراوانی دارد گفت: بنده فکر می‌کنم که از لحاظ فرهنگی و آموزشی کمی دچار مشکل هستیم یعنی مدرنیته را برای بچه‌ها بد تعریف کردیم. تعریف ما از مدرنیته الزاما تغییر است و آنقدر در تغییر پیش می‌رویم که موجبات فراموشی هویت و تاریخچه ما را فراهم می‌کند.



زمانی که از صرفه‌جویی حرف می‌زنیم یعنی از خانواده اقتصادی حرف می‌زنیم که هم روند رشد و تعالی و هم روند کاهش هزینه دارد. این‌ها مبانی زندگی آرمانی می‌شود که ما به دنبال آن هستیم



در آموزش دادن اخلاقیات کمی می‌لنگیم



نماینده مردم رشت در مجلس ادامه داد: بنده فکر نمی‌کنم که هیچ جای دنیا به این اندازه تغییر در سبک و سیاق زندگی وجود داشته باشد یعنی در ایران و در فضای خانواده خیلی تندروی می‌کنیم. زندگی اسلامی و زندگی که مبتنی بر فرهنگ و مبانی اسلامی باشد، یعنی شامل مسائل کیفی مثل صرفه‌جویی، مسائل اخلاقی و رعایت ادب و احترام به بزرگتر باشد، باید از سوی آموزش و پرورش به بچه‌ها قدری بیشتر آموزش داده شود چراکه در این موضوع می‌لنگیم و دچار مشکل هستیم.



زندگی آرمانی این نیست که لوکس‌گرایی، اشرافی‌گری و ریخت و پاش داشته باشیم



وی  تصریح کرد: اقتصاد خانواده، اخلاق و تربیت در خانواده و حتی زندگی مشترک و مسالمت‌آمیز در خانواده بسیار مهم است. زمانی که از صرفه‌جویی حرف می‌زنیم یعنی از خانواده اقتصادی حرف می‌زنیم که هم روند رشد و تعالی و هم روند کاهش هزینه دارد. این‌ها مبانی زندگی آرمانی می‌شود که ما به دنبال آن هستیم. زندگی آرمانی این نیست که لوکس‌گرایی، اشرافی‌گری و ریخت و پاش داشته باشیم.



تفاوت بین قناعت و خساست را به بچه‌ها آموزش ندادیم



عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با انتقاد از اینکه تفاوت بین قناعت و خساست را به بچه‌ها آموزش ندادیم، خاطر نشان کرد: قناعت یعنی در حد نرمال بخور و بیاشام و زندگی کن اما اسراف نکن؛ خساست یعنی به خودت و دیگران سخت می‌گیری. تعابیر ما در برخی از قناعت‌گرها به گونه‌ای است که انگار خساست‌گر هستند. فکر می‌کنم که این الفاظ، کلمات و واژگان باید به نحو صحیح به بچه‌ها آموزش داده شود.



اگر استخوان‌بندی زندگی مناسب باشد، آسیب‌پذیری کمتری دارد



وی در پاسخ به این سوال که سبک زندگی در شرایط بحران و تحریم چگونه باید باشد اظهار داشت: بحران و تحریم یعنی تکانه یعنی اتفاقی که به یکباره می‌خواهد چهارچوب خانواده یا کشور را دچار مشکل کند. اگر استخوان‌بندی زندگی مناسب باشد، آسیب‌پذیری کمتری دارد. اگر این استخوان‌بندی مناسب نباشد، حتی یک دشمنی، تحریم و یا هر چیزی که اسمش را بگذاریم هم می‌تواند صفا و صمیمیت زندگی را از بین ببرد. استخوان‌بندی درست زندگی باعث می‌شود در برابر آسیب‌های بیرونی بیمه شویم.



 



پایان پیام

  • کد خبر : 274948
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار