خبرگزاری خانه ملت

هدر اصلی
  • تاریخ انتشار : 1399/08/03 - 17:14
  • زمان مطالعه : 2 دقیقه
سرویس : اقتصادی
ساداتی‌نژاد در تشریح نشست‌های کمیسیون کشاورزی:

حدود ۳۰درصد از آرد کشور به ضایعات تبدیل می‌شود/ صندوق توسعه صنایع لبنی ایجاد نشده است

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس، گفت: در کشور حدود ۸ میلیون تن آرد مصرف می‌شود که حدود ۳۰ درصد آن معادل ۲ و نیم میلیون تن گندم به صورت ضایعات از دست می‌رود.

سید جواد ساداتی‌نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در تشریح نشست‌های بعد از ظهر امروز( شنبه ۳ آبان‌ماه) کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی، گفت: دستور کار اول نشست کمیسیون در خصوص مسائل و مشکلات نان صنعتی بود.



نماینده مردم کاشان و آران بیدگل در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه آرد و نان یکی از موضوعات حساس و مهم در کشور است، ادامه داد: در کشور حدود ۸ میلیون تن آرد مصرف می‌شود که حدود ۳۰ درصد آن معادل ۲ و نیم میلیون تن گندم به صورت ضایعات از دست می‌رود، این میزان از ضایعات بسیار بالا است و باید تمهیدات ویژه‌ای برای کاهش آن در نظر بگیریم.



رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه یکی از راه‌های کاهش میزان ضایعات آرد رواج استفاده از نان‌های صنعتی به دلیل سلامت و کیفیت آن است،عنوان کرد: رواج استفاده از نان‌های صنعتی به فرهنگ‌سازی نیاز دارد .



این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در کشور ۱۵۵ واحد تولید نان صنعتی وجود دارد که متاسفانه به دلیل عدم استقبال مناسب تنها ۵۰ واحد تولید فعالیت می‌کنند، افزود: باید از واحدهای تولید نان صنعتی با تخصیص آرد یارانه‌ای به منظور کاهش قیمت محصول نهایی حمایت کنیم.



وی با بیان اینکه رعایت موازین بهداشتی در واحدهای صنعتی تولید نان بسیار جدی‌تر پیگیری می‌شود، گفت: به واسطه پراکندگی ۸۳هزار واحد تولید نان سنتی و اشتغال افراد زیاد در آن موارد بهداشتی به درستی رعایت نمی‌شود و نظارت بر ۸۳ هزار واحد تولیدی نان سنتی دقت کافی را ندارد.



ساداتی‌نژاد با اشاره به اینکه می‌توان با استفاده از غنی سازی نان‌های صنعتی بسیاری از کمبودهای حوزه تغذیه‌ای برخی مناطق در کشور را جبران کرد، ادامه داد: مقرر شد در نشستی در کمیسیون کشاورزی موضوعات حوزه تولید نان صنعتی مورد بررسی قرار بگیرد.



وی با بیان اینکه دستور کار دوم نشست امروز کمیسیون در خصوص ارائه مشکلات و راه‌کارهای حوزه صنایع لبنی بود، تصریح کرد: صنایع لبنی در انتهای زنجیره تولید قرار دارند که با مشکلاتی نیز مواجه هستند بخشی از این مشکلات به حمایت‌های دولت بر می‌گردد و ایجاد صندوق توسعه صنایع لبنی اجرایی نشده است.



ساداتی نژاد با اشاره به اینکه قیمت گذاری محصولات لبنی در وزارت صنعت، معدن و تجارت اعمال می‌شود، ادامه داد: مدیران‌ واحدهای تولیدی محصولات لبنی خواستار اجرای قانون تمرکز اختیارات بودند تا همه مسائل مربوط به حوزه کشاورزی به وزارت جهادکشاورزی سپرده شود.



رئیس کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان، خاطرنشان کرد: مقرر شد مسائل حوزه تولیدات لبنی مطرح شده در این نشست در کمیته دامپروری مورد بحث و بررسی قرار بگیرد و اعضای انجمن صنایع لبنی در نشست‌های مربوطه حاضر شوند./



پایان پیام

  • کد خبر : 306818
مدیر سیستم
خبرنگار

مدیر سیستم

آخرین اخبار